تصویر روز : کرمان موتور به عنوان شریک تجاری هیوندای در ایران، تست محصولات این خودروسازی کره ای را در سراسر کشور و با حضور خبرنگاران این حوزه آغاز کرد.
به گزارش پرشین خودرو، در باب محبوبیت خودروهای کره ای و به خصوص هیوندای در ایران نیازی به تعریف و تمجید نیست و کیفیت این خودروها برای مشتریان ایرانی اثبات شده است، بماند که کوچکترین هیوندای موجود در ایران که i10 نام داشت را سازمان استاندارد تایید نکرد که این از عجایب بازار خودرو ایران است که خودرویی که در اروپا مورد تایید نهادهای ناظر قرار می گیرد را ما در اینجا غیراستاندارد می نامیم!
هر چند ثمرات امضای برجام را بسیاری از اقشار جامعه حس نکردند اما در حوزه خودرو می توان مدعی شد که بیشترین تاثیرات برجامی را مشاهده کردیم. حضور پر رنگ پژو با خودروهای به روز یا رنو که قراردادش در آستانه نهایی شدن است از نتایج برجام در حوزه خودرو به شمار می رود.
در این میان کرمان موتور یکی از شرکت هایی بود که با تلاش مثال زدنی، قرارداد هیوندای را به ثمر رساند و پای چند خودروی این شرکت صاحب نام را برای تولید به ایران باز کرد.
در پایان سال شمسی که با ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی هم زمان شده است، هیوندای با رویدادی بزرگ بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است و آن هم چیزی نیست جز جام جهانی فوتبال که هیوندای به عنوان یکی از اسپانسرهای رسمی در آن حضور دارد. این حضور به قدری مهم بوده است که هیوندای با اختصاص مجموعه ای به نام GO به استقبال این رویداد رفته است.البته این سری خودرو که فقط به رنگ آبی متالیک تولید شده است فقط در انگلستان به فروش می رود.
اسپانسری هیوندای در جام جهانی ۲۰۱۸ باعث شده است تا نمایندگان و شرکای منطقه ای این برند به فعالیت های جانبی در حوزه معرفی خودروهای خود بپردازند که کرمان موتور هم با برگزاری تست درایو سراسری به استقبال این موضوع رفته است که بنابر اعلام شرکت به صورت منظم و ماهانه در شهر های مختلف برگزار خواهد شد.
آنچه در ادامه می خوانید تجربه ای از رانندگی خبرنگار پرشین خودرو با سه خودروی اکسنت، النترا و توسان است.
نخستین خودرویی که در مسیر کوتاه تست به آزمایش آن پرداختیم هیوندای النترا بود که در جدیدترین نسل خود به بازار ایران آمده است و البته با طراحی جدید خود فاصله بسیاری با ظاهر تخم مرغی در نسل های قبلی دارد.النترای جدید بر خلاف نسل قبل از طراحی اسپرت و تهاجمی برخوردار است که جلوپنجرهی ۶ ضلعی و زاویه های تیز در روی کاپوت و گوشه چراغ ها، نمایانگر طراحی مدرن نسل جدید این محصول است.
النترای کرمان موتور با پیشرانه ۲ لیتری خود قدرت ۱۴۷ اسب بخار در دور موتور ۶۲۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۷۹ نیوتنمتر از دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه را در اختیار راننده قرار می دهد که البته این آمار با استفاده از بنزین استاندارد جهانی به دست می آید و طبیعی است که با بنزین ایران اندکی تغییر در این ارقام به وجود آید.
النترای کرمان موتور که با قیمت ۱۴۸ میلیون تومانی به فروش می رسد از تجهیزات مناسبی بهره برده است که به عنوان مثال می توان به استارت دکمه ای، سیستم تشخیص و هشدار نقاط کور، سوئیچ هوشمند، قابلیت انتخاب نوع رانندگی، سیستم ورود بدون کلید، گرمکن فرمان، کروز کنترل، کیسه هوای جانبی، پرده ای و زانو، سانروف، دوربین دید عقب و صندلی برقی اشاره کرد.
رانندگی هیوندای اکسنت را هم در فرصتی که در اختیارمان بود تست کردیم.اکسنت با نام های مختلفی در بازار های جهانی عرضه شد که یک نسل از آن با نام ورنا برای ماشین سواران ایرانی بسیار محبوب شد و امروز مدل های کارکرده آن به راحتی در بازار خرید و فروش می شود.
ایراد گرفتن از محصولات کره ای و به طور خاص هیوندای کار آسانی نیست.وقتی در کابین اکسنت قرار می گیرید با این که در دسته سدان های متوسط جای می گیرد، به هیچ عنوان از کمی فضا رنج نخواهید برد و به نوعی طراحی خودرو به گونه ایست که از حداقل فضا حداکثر استفاده شده است.
در کابین این خودرو هر چند با طراحی ساده داشبورد روبرو می شوید وخبری از جانمایی دکمه ها و آیکون های زیاد نیست اما مونیتور لمسی و فرمان خودرو که دکمه های کنترلی را روی خود جا داده است تا حدودی این سادگی را جبران می کند.استفاده از متریال نسبتا خوب داشبورد این خودرو اگر به جای روکش های پارچه ای با روکشی از چرم مصنوعی ترکیب می شد یقینا در القای حس بهتر به خریداران تاثیر زیادی داشت.
اکسنت را کرمان موتور با پیشرانه ۱٫۶ لیتری، ۱۰۷ میلیون تومان قیمت گذاری و عرضه می کند.
خرین تست را شاسی بلند توسان به خود اختصاص داد که شاید بتوان گفت با توجه به اندازه و طراحی اسپرت، یکی از محبوب ترین های هیوندای در کنار سانتافه است.
موتورهای ۴ سیلندر توسان با ۳ پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری، ۲ لیتری و ۲٫۴ لیتری به بازارهای جهانی عرضه می شود که در ایران با موتور ۲ لیتری از سوی کرمان موتور به بازار آمده است. پیشرانه ی ۲ لیتری توسان با جعبه دنده ی ۶ سرعته تیپ ترونیک و توان خروجی ۱۶۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۴ نیوتن متر قدرت خوبی را به چرخ ها منتقل می کند که این قدرت در جاده ها و سطوح ناهموار به خوبی از پس شرایط سخت بر می آید.
فرمان برقی توسان نرم و خوش دست است که فرمان پذیری مناسبی را برای راننده فراهم می کند.با امکان تغییر حالت می توان خودرو را برای رانندگی اسپرت تنظیم کرد، دنده ها بدون صدا و تاخیر تعویض می شوند که با توجه به توان خروجی مناسب نسبت به وزن شتاب خوبی را تجربه می کنیم که البته با افزایش دور موتور صدای موتور در کابین شنیده می شود اما چندان آزار دهنده نیست.
طراحی محل تست با ۲ پیچ تند به نوعی بود که به راحتی می شد این خودرو را در شرایط سخت مورد آزمایش قرار داد که هم چون اکثر خودروهای شاسی بلند این کار برای سرنشینان عقب خوشایند نبود اما وجود دیسک در هر ۴ چرخ و داشتن ABS و EBD حس اطمینان زیادی به راننده می دهد و جثه پیش از ۱٫۵ تن توسان را به خوبی در مواقع ضروری متوقف می کند.
هیوندای توسان در آخرین طرح فروش کرمان موتور که در مهر ماه سال جاری بوده است قیمتی در حدود ۲۰۵ میلیون داشت که با توجه به شرایط بازار و نرخ ارز امروز بیش از این قیمت گذاری خواهد شد.
هر چند زمان برگزاری این تست برای خبرنگارن اندک بود اما مهمترین اتفاق را می توان آغاز تست سراسری کرمان موتور دانست که خبرنگاران حوزه خودرو آن را افتتاح کردند و قرار است به صورت ماهانه در شهر های مختلف برگزار شود.
در پایان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خودروهای هیوندای می توانید به وبسایت کرمان موتور یا نمایندگی های مجاز این برند مراجعه نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید