تصویر روز : خودروسازان جهانی در سال ۲۰۱۶ توانستد حدود ۹۵ میلیون خودرو تولید کنند؛ مشتمل بر ۷۲ میلیون خودروس سواری و ۲۳ میلیون خودرو تجاری, در همین سال سهم کل خودروسازی ایران ۱ میلیون و ۱۶۵ هزار دستگاه بوده است! که از این تعداد در خوشبینانهترین حالت, صنعت خودروسازی ایران تنها موفق به صادرات ۱۰ هزار بوده است.
میزان تولید اندکی بالاتر از یک میلیون دستگاه و صارداتی حدود ۱۰ هزار دستگاه اصلاً در خور صنعت خودروسازی ایران نیست, حال باید دید که برای تغییر این روند و حضور فعالتر در سطح بینالمللی چه راهکارهایی وجود دارد؟
یکی از بهترین راهکارها راهی است که شرکت سایپا در پیش گرفته و آن مشارکت ۵۰ درصدی با شرکت خودروسازی سیتروئن است. شرکت سیتروئن, کاملاً شناخته شده است, این شرکت در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تاسیس شد در آن زمان اولین خودروساز خارج از ایالات متحده آمریکا بود، که بهطور انبوه اتومبیل تولید کرد و اقدام به راهاندازی شبکه مدرن فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمود. هشت سال بعد از تاسیس، سیتروئن به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز بزرگ جهان، تبدیل شد. در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی پژو سیتروئن در ۱۹۷۶ با کمک و حمایت دولت فرانسه تشکیل گردید.
به نظر میرسد الگوی مشارکتی ساپیا- سیتروئن چند سود برای صنعت خودروسازی ایران داشته باشد
۱٫ استفاده از توان دانشی و فنآوری و انتقال این تواناییها به خطوط تولیدی ایران
۲٫ استفاده از شبکه بازاریابی جهانی به منظور ورود گستردهتر در بازارهای جهانی
۳٫ استفاده از فرصت سرمایهگذاری خارجی به منظور تقویت بنیانهای اقتصادی ایران
۴٫ تولید محصولات به روز و ارائه آن در بازار به منظور تامین ذائقه مشتریان
با توجه به سفر اخیر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به فرانسه و اخبار رسیده از دستاوردهای این سفر به نظر میرسد الگویی به دست آمده از همکاری سایپا و سیتروئن کلید ورود صنعت خودروسازی ایران به شبکه جهانی صنعت خودروسازی باشد.
سیاوش مهرآیین
کارشناس خودرو
دیدگاهتان را بنویسید