tondar.tolid

۷ دلیل برای یک سرمایه گذاری امن

 تصویر روز: این روزها یکی از جذاب ترین خبر در میان خبرهای خودرویی، انتشار زمان پیش فروش خودرو است. حال فرقی ندارد که این پیش فروش با چه موعد تحویلی انجام شود.

به گزارش تصویر روز به نقل از خودرونگاران ، این پیش فروش ها همواره از جذاب ترین و پر استقبال ترین خبرهایی است که از سوی سایت های خودرویی والبته خودروسازان وطنی اعلام می شود. موضوعی که موجب شده تا ثبت رکوردهای خاص را نیز در این خصوص شاهد باشیم . زیاد دور نیست زمانی که ایران خودرو فروش ویژه ۲۰۰۸ را کلید زد و به یکباره در زمانی کوتاه به دلیل مراجعت های زیاد خریداران سایت از حالت فعال خارج شد و عده زیادی به همین دلیل گلایه مند از عدم ثبت نام خودرو خواهان ارائه زمان های بندی برای امکان ثبت نام شدند.
این روال چندی پیش در خصوص یکی دیگر از خودروهای تولید کشور انجام شد و حتی موجب شد تا برخی مسوولان کشور شبهه ناک بودن بسته شدن سایت به دلیل خرید همه خودروهای ارائه شده در کمتر از ۵ دقیقه را دلیلی بر تخلف بخوانند و خواهان بررسی بیشتر این روال شوند. این رفتار خریداران و هجوم برای خرید خوردویهای پیش فروش با موعدتحویل متفاوت از سوی بسیاری از مردم با علامت سوالی مواجه است و حتی عنوان می کنند که خرید شرایطی نمی تواند سود مناسبی در اختیار خریدار قرار دهد و بهتر است با این طناب بازی نکرد. این در حالی است که بسیاری از اقتصادی های بازار یکی از راه های امن سرمایه گذاری در بازار خودرو را شرکت در پیش فروش های این چنینی عنوان می کنند و معتقدند حالا که خودرو به یک کالای سرمایه ای مبدل شده است بهتر از با ورود به پیش فروش ها مدت دار ، بر موج سرمایه گذاری امن تری سوار شد تا همراه با موج دلالان خارج نمایندگی ریسک بالای زیان یا سود را متحمل شد
به هر روی پیش فروش های محدود و نامحدوده همواره یکی از برنامه های اساسی خودروسازان برای بازگشت ارامش به بازار در زمان التهابات خودرویی و حضور فعال دلالان خودرویی و البته تعادل بخشی به بازار و تزریق خودرو در زمان های مشخص به بازار برای کنترل سهم بازار است
این روال حتی در برخی مواقع موجب شده تا بزرگترین کمپین های شکل گرفته شده از سوی برخی دلالان بازار نیز با شکست مواجه شود . چندی پیش نیز با افزایش نکرانی ها از کمبود عرضه خودرو به بازار و جو روانی حاصل از ممنوعیت ورود خوردوهای وارداتی زمانی که شاهد اوج گیری قیمت ها در بازار بودیم دوباره از سوی خودروسازان داخلی و البته الزام دولت طرح پیش فروش خودرو در کشور اجرا شد که اتفاقا بازخورد بسیار مثبتی نیز داشت
فروش شرایطی خودرو از سوی خودروسازان داخلی اگر چه تقریبا به روال ثابت و همیشگی خودروسازان و دولت برای کنترل بازار مبدل شده است و هر از چند گاهی از سوی خودوسازان ودولت برای کنترل بیشتر بازار انجام میشود، اما هنوز هم از سوی برخی با دید انتقاد یا شک نگریسته می شود و این گروه با طرح این سوال که چرا باید در شرایط التهابی بازار به سمت پیش فروش خودرو رفت معتقدند که کسانی که با جو حاکم بر بازار برای خرید خودروهای پیش فروش اقدام می کنند شکست خوردگان این بازی هستند در صورتی که در دیدی کلان تر این گروه را باید به عنوان برندگان این بازار شناخت .
فعالان بازار خودرو و البته کارشناسان اقتصادی در تحلیل شتاب و تلاش خریداران برای قرار گیری در لیست خرید خودروهای پیش فروش شده معتقدند :” گروهی که در ساعات اولیه عرضه خودروهای پیش فروش شده از سوی خودروسازان وارد شده و اقدام به خرید خوردو با هر زمان تحویلی می کنند یکی از خوش شانس ترین بازیگران بازار سرمایه گذاری امن کشور هستند.”
این گروه با ذکر این که باید به این گروه لقب “برندگان اصلی پیش فروش خودرو “را داد تاکید می کنند:” شاید اگر فرایند پیش فروش خودرو را همچون بازی تلقی کرده و بخواهیم برندگان و بازندگان سرمایه گذاری در این بازی را مشخص کنیم به قطع یقین ، ثبت نام کنندگان برندگان اصلی این گیم هستند چرا که این گروه در عین حال که در بازی ملتهب اقدام به خرید خودروی کرده اند که با قیمت بازار خود تفاوت زیادی دارد و در همین گام نخست به سود کلانی رسیده اند؛ این گروه با انتخاب هر بازه زمانی برای تحویل خودرو نیز به سودی متناسب با سود عرف در جامعه هم می رسند که این نیز مجددا بر برنده بودن آنها تاکید می کند .”
فعالان بازار در توصیف دلایل این برندگان بازار پیش فروش می گویند :” دلیل نخست برنده این پیش فروش این است که این گروه در پیش فروش قطعی خودروی را با کمتر از قیمت بازار خریده اند، دلیل دوم اگر در این بازی قرار باشد کسی بازنده باشد نیز این بازنده خوردوساز است که با توجه به شرایط التهابی پیش رو و احتمال تصمیم گیری های بعدی که بازار را ممکن است متاثر کند او از این تصمیم گیری ها خسارت می بیند و در نهایت مجبور است سر موعد مقرر خودروی پیش فروش شده را تحویل مشتری دهد .”
این گروه در ذکر دلایل بعدی معتقدند :” در همین حال سومین دلیل برای سود قطعی برندگان این بازی ، این گروه هیچ گاه با افزایش قیمت های احتمالی خودرو از سوی خودرو ساز مواجه نمی شود . در توضیح بیشتر این که در حال حاضر افزایش قمیت های رسمی خودروها ثبت شده و هیچ خودروی تا پایان سال و حداقل دو ماه ابتدای سال اینده هیچ افزایش قیمتی را شاهد نخواهند بود پس کسانی که خوردوی را ثبت نام کرده اند مطمئن هستند که در زمان تحویل خودرو به دلیل درگیری با بند محاسبه قیمت با نرخ روز مواجه نخواهند بود و رسما همان میزان پرداخت برای تحویل خوردوی شان کافی است.”
فعالان بازار نیم نگاهی هم به اختلاف فاحش قیمت خوردو در بازار و نمایندکی ها دارند و می گویند :” نکته مهم دیگر برای برندگان این پیش فروش ها ، اختلاف قیمتی است که موجب می شود این گروه در همان زمان ثبت نام نیز به یکباره ارزش پول خود را با چندین درصد سود مواجه کرده اند. ”
کارشناسان خودرویی همچنین به موضوع بندی در قرارداد اشاره می کنند که خریداران را محق به استفاده از سود تاخیر در دریافت خوردو می کند و می گویند :” این گروه علاوه بر سودی که از اختلاف قیمت بازار و نمایندگی کسب می کنند ؛، اگر به تاخیر در تخویل هم مواجه شوند می توانند از خوردوسازا بابت هر روز تاخیر سودی تاخیر مطالبه کنند که باز هم سرمایه گذاری انها را سودده می کند .”
در کنار همه این دلایل یکی دیگر از موضوعاتی که به نظر می رسد از هم اکنون باید برای گروهی که موفق به ثبت نام خودروهای پیش فروشی شده اند ؛ کف زد این است که این گروه خوردوهای خود را در زمانی تحویل می گیرند که بازار خودرو وارد فصل خریدو فروش می شود و این گروه می توانند علاوه بر همه سودهای که تا کنون کسب کرده اند ، در شلوغی فصل خرید و فرئش مجددا به سود مناسبی نیز برسند که شرکت در پیش فروش ها رابرای سایرین هم جذاب می کند .
.و حال با این دلایل باید از گروهی که منتقدانه به خریداران در صف مانده خودروهای پیش فروشی ایستاده اند می نگرند ، پرسید :” چرا نباید وارد بازار پر سودی مثل پیش فروش خوردو وارد شد ؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *