تصویر روز: مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات بخش کشاورزی در ۸ ماهه نخست امسال رشد خوبی را تجربه کرده طوری که در مقایسه با ۸ ماهه نخست سال گذشته، این تراز از نظر وزنی ۸ و ۷ دهم درصد و از نظر ارزشی ۳۵ و ۱۳ صدم درصد بهبود یافته است.
به گزارش صداوسیما، شاهرخ شجری در نشست مشترک کمیسیون کشاورزی و کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برای توسعه صادرات محصولات صنایع غذایی افزود: صادرات محصولات کشاورزی در این مدت از نظر وزنی رشد ۱۵ و ۷۴ صدم درصدی و از نظر ارزشی، رشد ۱۸ و ۷۴ صدم درصدی را تجربه کرده است.
وی اضافه کرد: هرچند با کاهش ارزش ریال، انتظار افزایش صادرات می رفت، اما محدودیت های مالی از جمله نقل و انتقالات بانکی و بازگشت ارز حاصل از صادرات باعث عدم تحقق انتطارات صادراتی در حوزه کشاورزی شد.
مدیرکل اداره صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ۸ ماهه نخست امسال، واردات نیز با کاهش یک و ۲۶ صدم درصدی در وزن و ۶ و ۹۴ صدم درصدی از نظر ارزش مواجه بوده است.
شجری گفت: واردات محصولات کشاورزی نیز که بیشتر شامل نهاده بوده از ۱۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تن در وزن و ۷ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار در ارزش در ۸ ماهه نخست سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۸۰۶ هزار تن در وزن و ۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تن در ارزش کاهش یافت.
وی با اشاره به مسائل و تنگناهای پیش روی صادرات محصولات کشاورزی گفت: در سطح کلان، مسائلی چون نقل و انتقالات مالی بین بانکی، بازگشت ارز حاصل از صادرات، عمده صادرکنندگان ما را که صادر کننده خرد و کوچک هستند با چالشی به نام افزایش هزینه ها مواجه می کند و در این میان رقبا فرصت رشد پیدا می کنند.
شجری، خلا زیر ساخت های حمل و نقل، به خصوص در تعداد کانتیترهای یخچالدار مناسب حمل و نقل محصولات فسادپذیر را مانع بزرگی در مسیر توسعه صادرات محصولات کشاورزی دانست و گفت: برای رسیدن به هدف گذاری های انجام شده در حوزه صادرات و دستیابی به رشد ۲۷ درصدی، ضروری است زیرساختهایی از این دست فراهم شود.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: لزوم تغییر در رویکرد های سنتی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی احساس می شود؛ ما نیازمند اتخاذ راهبردهای جدید برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و نیز گسترش سرمایه گذاری و فناوری برای تبدیل روند تقاضا محور به رویه عرضه محور هستیم.
وی افزود: رویکرد وزارت خانه، دستیابی به این هدف و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاست و با بررسی های انجام شده این نتیجه حاصل شده که صادرات پیچیدگی های خود را دارد و تغییرات در رویه های صادراتی به اندازه ای بوده که باید رویکردهای سنتی را کنار گذاشت.
شجری بر تقویت زنجیره ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: فاصله گرفتن از خام فروشی و حرکت به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده هدفی است که بکار گیری همه ابزارهای موجود را طلب می کند.
وی افزود: به طور نمونه سال گذشته ۵ درصد از محصول سیب زمینی به صورت فرآوری شده صادر شد که ارزاورزی آن معادل ۹۵ درصد صادرات سیب زمینی به صورت خام بوده است.
نشست توسعه صادرات صنایع غذایی در شرایط تحریم با نگاهی به وب و شبکه های اجتماعی با حضور نایب رییس اتاق ایران، نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، روسا و اعضای کمیسیون های کشاورزی و فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران برگزار و در آن روش های نوین بازاریابی در حوزه صادرات محصولات مواد غذایی و چالش های موجود تشریح شد.
دیدگاهتان را بنویسید