tolid khodro

اعتراض به افزایش قیمت خودرو

تصویر روز: موج افزایش قیمت‌ها بین خودروهای تولید داخل در حالی شدت گرفته که یک استاد دانشگاه معتقد است این افزایش قیمت‌ها هیچ توجیه اقتصادی ندارد و برخی سیاستگذاران این بخش، صرفا با حرف‌ها و ادعاهای خود بازار خودرو را آشفته می‌کنند و یک عطش غیر واقعی را بین مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورند.

علی خاکساری رفسنجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قیمت خودرو به هیچ وجه واقعی و حتی نزدیک به واقعیت هم نیست، گفت: قیمت خودرو اساساً با درآمد مردم و حتی با هزینه تولید هم متناسب نیست و عوامل غیر اقتصادی است که در تعیین قیمت‌ها نقش بازی می‌کنند.

قیمت خودرو قبل از گرانی هم واقعی نبود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حمایت گروه‌های سیاسی از ایران خودرو و سایپا باعث می‌شود خودروسازان خود را ملزم به قیمت‌گذاری شفاف ندانند، ادامه داد: قیمت خودرو حتی قبل از این گرانی‌ها هم واقعی نبود، چراکه هیچوقت سیاست‌گذاران این حوزه که مدیران سابق و فعلی خودروسازی‌ها هستند هیچ وقت نگذاشته‌اند که قیمت‌گذاری‌ها به یک مساله اقتصادی تبدیل شود.

او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو هیچ توجیه اقتصادی ندارد، گفت: حمایت یکسری از افراد در بخش‌های سیاست‌گذاری مانند وزارت صنعت باعث می‌شود کسی خود را موظف به ارائه توضیحات دقیق درباره علت افزایش قیمت خودرو نداند.

خاکساری با بیان اینکه افراد و گروه‌هایی هستند که هر از گاهی سیاست آشفتگی بازار خودرو را در پیش می‌گیرند، ادامه داد: شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا در این حوزه وجود دارد. سیاست‌های خودروسازی باعث شده است شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا صورت بگیرد. واقعیت این است که در ایران ۲۰ میلیون خودرو کم داریم و همین باعث می‌شود نتوانیم به یک نرخ معتدل در این حوزه دست پیدا کنیم.

سیاست‌گذاران خودروسازی چه کسانی هستند؟

وی سیاست‌گذاران حوزه خودروسازی را علاوه بر مدیران قبلی و فعلی خودروسازی، قطعه‌سازان دانست و گفت: این گروه‌ها با منافع خود وارد بازار می‌شوند و با حرف‌ها و ادعاهای خود بازار خودرو را آشفته می‌کنند و یک عطش غیرواقعی را در بین مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورند و چون عرضه خودرو بسیار کم است سیاست آنها جواب می‌دهد و قیمت‌ها بالا می‌رود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه کسانی که سایت‌های خرید خودرو هجوم می‌آورند مصرف‌کننده واقعی نیستند، اظهار کرد: نگاه این‌ها بیشتر این است که در این آشفته‌بازار روی خودروها سرمایه‌گذاری کنند و خودروسازان هم این را می‌دانند برای آنها هم مهم آشفته‌سازی است.

به گزارش ایسنا، طرح فروش فوری محصولات ایران‌خودرو و سایپا از ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری تا سوم اسفند به صورت اینترنتی در حال انجام بود اما روز گذشته (چهارم اسفند) سایت فروش فوری هر دو شرکت بدون اطلاع قبلی بسته شده و فروش اینترنتی صورت نگرفته است. با این حال عصر همان روز شرکت سایپا اعلام کرد که فروش خود را از ساعت ۱۶ آغاز خواهد کرد.

این طرح که به گفته خودروسازان باهدف رفاه مشتریان و تنظیم بازار آغاز شده بود، قرار بود مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار روزانه شامل حدود ۲۰ درصد تولید روزانه خودروسازان شود.

این در حالی است که دیروز سایت فروش فوری محصولات ایران‌خودرو نیز بسته بوده است که پیگیری‌های ایسنا برای کسب اطلاع از دلیل آن نتیجه‌ای به همراه نداشت و کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *