روابط عمومی و توسعه اقتصادی

eb7c0288 8af1 4943 9c89 6c7fee9c1364

منصور شيخ الاسلامی

مدیر روابط عمومی بانک سینا

 

تصویر روز: امروزه به واسطه رشد و توسعه جوامع و تاثير آن بر ارکان تشکيل دهنده جامعه نظير سازمان ها و ارگان ها، شاهد نقش روابط عمومی ها به عنوان تسهيل گران فرايند توسعه و ارتقاء بخشی آگاهی به مخاطبان و جامعه هستيم.

برخلاف نگاه و تعاريف قديمی از روابط عمومی، درحال حاضر روابط عمومی يکی از ارکان مهم درتصمیم سازی و ترسيم استراتژی های سازمان و به عنوان عنصری توانمند در پيشبرد اهداف سازمان محسوب می شود.
از آنجایی که توسعه اقتصادی و رشد تقويت آن در شرايط کنونی جامعه از اهميت دو چندانی برخوردار است می تواند نقش روابط عمومی را که همواه در خدمت و زمينه ساز توسعه و آگاهی بخشی به جامعه بوده، پر رنگ تر جلوه نمايد. چرا که همراه ساختن مردم و جلب مشارکت آنان در فرايند توسعه اعم از توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از وظايف و ارزش های کاری پنهان روابط عمومی است و به تعبيری جزو قلمرو وسيع کاری روابط عمومی محسوب می شود.
از طرفی با توجه به شتابی که به سمت پيشرفت و توسعه در جامعه ايجاد شده، مقوله فرهنگ سازی به عنوان ضرورت امروز جامعه احساس می شود. لذا برای رسيدن به اهداف متعالی، ايجاد مشارکت واقعی و انسجام اجتماعی در امر توسعه و رشد اقتصادی نياز به ارتقاء و فرهنگ سازی در اين باب است و روابط عمومی به عنوان وظيفه ذاتی خود بيش از ساير واحدها در رشد و اعتلای فرهنگ، توسعه آگاهی، اقناع و ترغيب افکار عمومی و مخاطبين خود نقش دارد.
چرا که روابط عمومی به عنوان بخشی از نظام رسانه ای با در اختيار داشتن ابزار و امکانات، با جمع آوری و رصد اطلاعات مورد نياز، تجزيه و تحليل داده ها، ضمن بهره گيری از شیوه ها و تکنيک های ارتباطی و اطلاع رسانی به اشاعه و ترويج فرهنگ و فرهنگ سازی می پردازد و به عنوان اهرم و نهاد ارتباطی علاوه بر تسريع فرايند فرهنگ سازی؛ مديريت، روشنگری و شکل گيری افکار عمومی را در رشد و تقويت توسعه اقتصادی عهده دار است.
بنابراین روابط عمومی ها به سه شيوه ی اطلاع يابی، اطلاع شناسی، اطلاع رسانی می توانند به جريان فرهنگ سازی کمک نمايند. همچنين با ايفای نقش های متفاوتی چون خبرسازی در مقام پاسخگویی، مطالعه و شناخت افکار عمومی و تحليل و سنجش رفتارهای مخاطبان در نقش متقاعد سازی افکار عمومی، بهره گيری از روش ها و راهبردهای علمی در نقش زمينه سازی و فضا سازی، نشر و توسعه آگاهی در نقش هدايتگری و جلب مشارکت مردمی، در زمينه فرايند توسعه و ترويج فرهنگ آن نقش آفرينی می کنند.
لذا روابط عمومی ها به عنوان پرچم داران هزاره سوم، با ارائه ساز و کارها، تغيیر نگرش ها و تاثیر گذاری بر اندیشه ها، می توانند مسير رشد و توسعه را کوتاه تر و ضمن ايجاد هم افزايی و همگرایی، زمينه مشارکت جمعی را برای تحقق اهداف فراهم نمایند و موجبات موفقيت در سازمان و جامعه را رقم بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *