تصویر روز: شیوع کرونا و درگیر شدن افراد جامعه باعث شده تا در چند ماه اخیر توجه مردم به صنعت بیمه بیش از گذشته باشد، اما این موضوع فرصت خوبی است تا این صنعت در حوزه فرهنگ سازی اقدامات لازم را انجام دهد.
در این خصوص با مصطفی زندی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به گفت و گو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:
*بفرمایید روابط عمومی ها تا چه اندازه در توسعه فرهنگ بیمه موثر هستند و نقش آنها را چطور ارزیابی می کنید؟
اگر در این زمینه بخواهیم تقسیم بندی داشته باشیم باید گفت فرهنگ بیمه و توسعه آن بیشتر به نهادهای حاکمیتی مثل بیمه مرکزی باز می گردد و شرکت های بیمه بیشتر در حوزه تبلیغات فعالیت داشته و برندینگ شرکت برایشان مهم است. البته بیمه مرکزی در بخش توسعه فرهنگی گام های خوبی برداشته است. واقعیت آن است که شرکت های بیمه باید به سمت فرهنگ سازی حرکت کنند، اتفاقی که می تواند مفید باشد.
به طور کلی بحث فرهنگ بیمه، ارائه خدمات، توزیع و تبیین خدمات به مردم به هر شکلی می تواند به شرکت بیمه کمک کند. درواقع توسعه فرهنگ بیمه از سوی شرکت های بیمه ای برای مخاطبان می تواند مفید باشند هرچند ممکن است اثر آن مستقیم به آن شرکت برنگردد. به عنوان مثال درباره بیمه آتش سوزی اگر شرکتی شروع به فرهنگ سازی کند مخاطب به سراغ خرید این بیمه می رود این خرید می تواند از هر شرکتی انجام شود.
تصور کنید هر شرکت بیمه ای در حوزه فرهنگ سازی وارد عرصه شود و به گروهی از مخاطبان آگاهی دهد، درنتیجه تمام آن کسانی که بیمه نامه مختلف دارندممکن است به سراغ شرکت بیمه ای رفته و از آن محصولی را خریداری کنند. درواقع تمامی شرکت های بیمه از این موضوع منتفع می شوند. به همین دلیل ابتدا باید برروی فرهنگ سازی کار کرد.
*چگونه میتوان مفاهیم بیمه را به دیگران آموزش داد؟
اگر بدنبال موفقیت در حوزه فرهنگ سازی و تبلیغات باشیم باید از ابزارهای مختلف استفاده کنیم. هر ابزار فرهنگی یا تبلیغی مخاطب خاص خود را دارد. عده ای به تلویزیون علاقه مند بوده و عده ای مطالعه رو انتخاب می کنند. درواقع هر گروهی علاقه مندی های خاص خود را دارد. اگر نگاه دقیق تر داشته باشیم می توان گفت مخاطبان خاصی هم در فضای مجازی هستند و بیشترین ابزار کاربردی رسانه ای آنها فضای مجازی است. به همین دلیل در فرهنگ سازی باید از ابزارهای بیشتری استفاده کرد.
درواقع فرهنگ سازی نیازمند زمان بیشتر است البته می توان در کوتاه مدت خرده فرهنگ هایی را ایجاد کرد اما برای فرهنگ سازی کلان نیازمند صرف زمان هستیم. برای فرهنگ سازی دو بخش نهادهای فرهنگ ساز رسمی و نهادهای فرهنگ ساز غیررسمی باید در نظر گرفته شوند.
در نهادهای رسمی کشور ما و دیگر کشورها وضعیت مشخص است یعنی سازمان هایی مانند آموزش و پرورش وارد کار فرهنگ سازی می شوند، اما در حوزه های غیررسمی می توان از فضای مجازی استفاده کرد. اگر بخواهیم از طریق نهادهای رسمی وارد شویم باید مدت بیشتری صرف شود. البته ما در این زمینه به کتاب های درسی وارد شده ایم و امروز در مقطع متوسطه دانش آموزان با مفاهیم بیمه آشنا می شوند.
بخش دیگر فرهنگ سازی، آموزش عالی است که در این زمینه نیز با دانشگاه ها تفاهم نامه هایی را منعقد کرده ایم تا دانشجویان با سرفصل های بیمه آشنا شوند. همچنین بخش دیگر اطلاع رسانی از طریق رسانه های مکتوب و مجازی است که در این باره 7 دوره آموزشی برای خبرنگاران برگزار شده تا اطلاعات به درستی منتشر شود. در حوزه فضای مجازی می توان به فراخور این فضا محتویات تولید کرد تا اثر گذار باشد.
البته در شرایط فعلی و با شیوع کرونا بسیاری از فعالیت ها به سمت فضای مجازی رفته است. روابط عمومی نیز باید در این مسیر حرکت کند. درواقع به همان صورت که سبک زندگی با شیوع کرونا تغییر کرده باید سبک تبلیغات و اقدامات روابط عمومی نیز تغییر کند.
*آیا شیوه های آموزشی فعلی پاسخگوی نیازهای آموزشی بیمه ای است؟
شیوه های آموزشی که امروز به سمت آن در حرکت هستیم به سمت آنلاین شدن رفته است و ما هم چاره ای جز این نداریم. باید ابزارهای لازم در این زمینه را تهیه و بهترین بهره برداری را از آن داشته باشیم.
*اجرای زنگ بیمه با همکاری شرکت های بیمه ای در مدارس چه تاثیری بر افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور داشته است؟
زنگ بیمه یکی از اقدامات خوبی بود که سال گذشته انجام شد و همچنان ادامه داشته و خواهد داشت. این زنگ آغازی برای فرهنگ سازی است و پایانی برای آن در نظر نگرفته ایم. در زمینه آموزش نیز برای مقطع دبستان اقداماتی در نظر گرفته شده است که یکی از آنها نواختن زنگ بیمه در مدارس است. این کار در تهران از سوی بیمه مرکزی و در استان های دیگر از سوی شرکت های بیمه ای انجام شد.
خوشبختانه شرکت های بیمه با ما همکاری خوبی در این بخش داشتند و اتفاق خوبی رخ داد. این اقدامات در کنار ارائه مفاهیم بیمه ای در کتب درسی گام موثری در فرهنگ سازی خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید