پخش بی وقفه و ممتد یک تبلیغ تلویزیونی در شبکههای سیما طی یکی دو ماه اخیر سر و صدای بسیاری به پا کرد؛ تبلیغی که سیامک انصاری تنها کاراکتر آن بود و با معرفی او در این آگهی، یکی پس از دیگری در شبکههای تلویزیونی و رادیویی روی آنتن میرفت و حتی گاهی همزمان در چند شبکه در حال پخش بود.
این مدل از تبلیغات حتی در جایی به ضد خود عمل کرد و باعث شد سیامک انصاری نوک پیکان هجمهها و انتقادات کاربران قرار بگیرد.
این هفته اما همین تبلیغ به جای سیامک انصاری با فرد دیگری روی آنتن رفت و روزنامه هفت صبح با این اتفاق از خداحافظی سیامک انصاری با تیزرهای پرحاشیه نوشت و تیتر زد که «پایان قرارداد یا واکنش به انتقادات؟»
این روزنامه در ادامه با شرحی از ماجرا و حضور پررنگ انصاری نوشت که «حالا نمیدانیم خداحافظی او از این تیزر به خواست خودش بوده یا سفارش دهنده.» با این حال هم از شدت پخش تبلیغ کاسته شده است و هم نمایش تصویر انصاری به صفر رسیده است.
در همین هفته و در ارتباط با بحث تبلیغات بازرگانی، شورای نظارت بر صداوسیما پس از چند ماه یکی از جلسات خود را به صورت رسمی رسانهای کرد که طی آن در حوزه پیامهای بازرگانی به سازمان صداوسیما تذکر داده شده بود. در این خبر آمده بود: «نمایندگان قوای سهگانه در شورای نظارت رعایت برخی شئون اجتماعی و فرهنگی در پخش آگهیهای بازرگانی و پرهیز از اغراق و افراط را مهم برشمردند و اعتماد مردم به صداوسیما را یک اصل خدشه ناپذیر دانستند که میبایست در تمامی اقدامات و برنامهها مورد عنایت جدی قرار گیرد»
این تاکید شورای نظارت مورد توجه اکثر رسانهها قرار گرفت و حتی باعث شد مروری داشته باشند بر تبلیغات اغراقآمیز محصولاتی که حاشیههایی را هم پیش از این برای سازمان رقم زده بودند. با این وجود نکته مهمتر این است که باید دید شورای نظارت تا کجا روی این توصیه تاکید دارد و آیا در صورت ادامه این روند به اتفاقات عملی و توبیخ هم خواهد رسید یا خیر. تلویزیون بارها با پخش پیامهای بازرگانی حاشیه دار مواخذه شده است نمونه اخیر هم (که مدت زیادی از پخش آن نمیگذرد) تبلیغ یک روغن سه کاره بود که اعلام شد نه تنها مورد تایید سازمان ملی استاندارد نیست بلکه سازمان صداوسیما به خاطر آن تذکر هم گرفته است.
اتفاق هفته؛ یک قدم دیگر تا شفاف سازی
وضعیت تولید محتوا در فضای مجازی این هفته یک گام دیگر به جلو رفت و مجلس شورای اسلامی با تعیین تکلیف برای آن، تولید محتوا را به شکل رسمی سازمان صداوسیما سپرد و برای آن اعتبار هم تخصیص داد.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهینشهر در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش، از نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد و به صورت رسمی گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون در مصوبه خود مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سپردند.
دیدگاهتان را بنویسید