farzanegan.1

وزارت خارجه تسهیل‌کننده امر تجارت باشد

تصویر روز: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به اینکه «احیای برجام» تنها در صورتی که همزمان با بهبود شاخص های کسب و کار در ایران صورت گیرد، مثمر ثمر خواهد بود، گفت: بازارهای اروپا و امریکا باید در درجه دوم اولویت همکاری‌های مشرتک قرار گیرند؛ چراکه نظام سلطه جهانی، به ایران به عنوان شریک قابل اعتماد نگاه نمی کنند.

فرشید فرزانگان در گفتگو با اکسپورتنا در پاسخ به اینکه آیا احیای برجام می تواند کمکی به بهبود فرآیندهای اقتصادی در ایران داشته باشد، اظهار داشت: این موضوع تنها در صورتی محقق خواهد شد که همزمان با احیای این معاهده بین‌المللی، بهبود شاخص‌ها و عوامل قابل توجه در حوزه کسب و کار نیز در دستور کار قرار گیرد.

احیای برجام در چه صورتی منجی اقتصاد ایران خواهد شد؟
وی تاکید کرد: در صورتی که تنها به احیای برجام پرداخته شود، راهی از پیش نمی‌بریم؛ بلکه باید آزادسازی اقتصادی، مبارزه با فساد و در کل بهبود شاخص‌ها، زمینه را برای بهبود فضای کسب و کار فراهم آورد تا بتوان از رفع تحریم‌ها بهره برد.

فرزانگان با اشاره به ضرورت مرور تجربه تصمیم‌گیری‌ها در زمان برجام، تاکید کرد: معمولا آهنگ سیاستگذار، با شرایط هم زمان نیست و این امر از تاثیرات مثبت اجرای این معاهده بین‌المللی جلوگیری کرد.

به گفته وی، نوک پیکان عملکرد سیاستگذاران از جمله بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه همگی باید بر حل مسائل و چالش‌های اقتصاد باشد؛ به نحوی که هر دستگاه به نوبه خود، تسهیل‌کننده امر تجارت باشد و از سختگیری‌های بی جای خود کم نماید، ضمن اینکه می‌توان به برجام امیدوار بود و البته نباید فراموش کرد که همزمان باید به الحاق به سازمانهایی همچون تجارت جهانی یا نهادهایی مثل اف ای تی اف توجه کرد.

باید در حوزه کشورهای همسایه فعال‌تر عمل کرد
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به اینکه باید در حوزه کشورهای خلیج فارس فعال‌تر عمل کنیم، گفت: باید از هر جهت دیپلماسی فعال داشته باشیم و حتی باید با عربستان هم بنشینیم و مذاکره کنیم؛ چراکه بازاری با بالاترین حوزه مصرف دارد.

وی با اشاره به ضرورت تعدیل بخشنامه‌های ناکارآمد، اظهار داشت: تمرکز بر تجارت با کشورهای همسایه از جمله الزامات ایران است؛ هر قدر در رابطه با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس دیپلماسی فعال داشته باشیم و می‌توان موفق تر عمل کرد.

فرزانگان به سند چشم‌انداز تجاری با 15 کشور همسایه اشاره کرد، گفت: در این زمینه باید وزرای اقتصادی کشور فعال شده و سفرای کارآمدی داشته باشیم.

بازار 1160 میلیارد دلاری کشورهای همسایه
به گفته وی، کشورهای همسایه بازاری با پتانسیل 1160 میلیارد دلاری است که تنها 10 درصد از آن بالغ بر 110 میلیارد دلار است و متاسفانه سهم کنونی ما از این بازار در سال ۹۹ تنها حدود 33 میلیارد دلار است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات ادامه داد: 15 کشور همسایه ایران به علاوه هند و چین می توانند بازارهایی باشند که روی آنها متمرکز شویم چراکه بازار پرمصرف از طبقه متوسط هستند.

وی با بیان اینکه بازارهای اروپا و امریکا باید در درجه دوم اولویت قرار گیرند، افزود: نظام سلطه جهانی، کشورهایی مانند فرانسه و آلمان به ایران به عنوان شریک قابل اعتماد نگاه نمی‌کنند؛ همانطور که ما هم به آنها اعتماد نداریم.

کشورهای اروپایی به عنوان یک شریک به ایران اعتماد ندارند
فرزانگان معتقد است که کشورهای اروپایی و امریکایی به ایران به عنوان جایی برای تصمیمات بلندمدت نگاه نمی کنند؛ همانطور که دیدیم در برجام هیچ ضمانت اجرایی برای وجود نداشت.

وی تاکید کرد: هرقدر هم ارتباط بعد برجام بهتر شود باز هم به فضای مورد نظر در اروپا نمیرسیم و همچنین بازار مصرف اروپا با خاورمیانه متفاوت است.

فرزانگان گفت: قراردادهایی که با اروپا منعقد می شود باید ضمانت اجرایی داشته باشد و به تولید بیانجامد؛ این امر نیز منوط به بهتر شدن محیط کسب و کار در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *