hasanpor.4

دولت توپ گرانی را به زمین اصناف می اندازد

تصویر روز: مسئول سازمان بسیج اصناف گفت: ۹۵ درصد گرانی که اکنون شما می‌بینید مربوط به دولت است، اما این گرانی را تقصیر اصناف و بازاریان می‌اندازند که پاسخگو نباشند.
غلامرضا حسن پور در گفتگو با خبرگزاری بسیج، در خصوص گرانی کالا‌های اساسی در روز‌های اخیر، اظهار داشت: ۹۵ درصد این گرانی که اکنون شما می‌بینید مربوط به دولت است، اما این گرانی را تقصیر اصناف و بازاریان می‌اندازند که پاسخگو نباشند. کمبود نهاده‌های دامی و عدم جوجه ریزی که منجر به افزایش قیمت شده و خودشان این را عنوان کردند چه ربطی به بازاریان دارد. موضوع لبنیات هم مستثنی از این مطلب نیست.

حسن پور ادامه داد: ستاد تنظیم بازار هر موقع که جلسه دارد یک کالایی را گران می‌کند. ستاد تنظیم بازار را که اصناف و بسیج تشکیل نمی‌دهد و این ستاد متشکل از دولتی‌ها است؛ مثل معاونین وزرای مربوطه.

وی گفت: مغازه داران واسطه هستند و با سود مشخصی اجناس را می‌فروشند. البته قصوراتی هم از جانب بازاریان هست؛ ولی در حد ۵ درصد. به طور مثال یک کاسبی مرغ را به جای ۳۴ هزار تومان، ۳۴۲۰۰ تومان می‌فروشد و ناظران با دوربین حضور پیدا می‌کنند و می‌گویند که چرا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتی ، دیگر کسی نمی‌پرسد که قیمت ۲۴ هزار تومان چرا تبدیل به ۳۴ هزار تومان شد.

مسئول سازمان بسیج اصناف گفت: صداوسیما مرتب تقصیر را برگردن اصناف و کسبه می‌اندازد، اما بازاریان ثابت کردند اگر دولت جدی وارد شود آن‌ها هم جدی وارد شده و باید قدردان زحمات بازاریان باشیم. ضمن اینکه الان بازار تعطیل است پس گرانی به چه علت است؟ اصناف و بازاریان هم پناهی جز بسیج ندارند.

حسن پور ادامه داد: این سردرگمی در اقتصاد را مرتب به جا‌های دیگر ربط می دهند مثل انتخابات امریکا. شش ماه است که بازار را معطل انتخابات کرده اند، در صورتی که به نظر من هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: عمده مشکل در کشور، مدیریت است. ولی متاسفانه در مجموعه دولتی شاهد هستیم این اراده وجود ندارد.

عضو هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی گفت: در بخش‌هایی هم کارشکنی وجود دارد. اگر واقعا می‌خواهند مشکل را حل کنند و از بسیج کمک بگیرند و به صورت جدی در میدان قرار بگیرند و بعضی امور را از ابتدا تا انتها یعنی از تولید تا عرضه به عهده ما بگذارند؛ نه فقط اینکه ما در بازار بازرسی کنیم. بسیج کار را رها نمی‌کند. ما الان در بازار حدود ۳۰۰۰ بازرس جهادی قرار دادیم، اما این ۵ درصد کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *