iran usa

عقب نشینی امریکا از برخی تحریم های ایران

تصویر روز: مقام‌های کنونی و پیشین دولت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که واشنگتن برای ترغیب ایران به بازگشت به تعهدات برجامی، قصد دارد از برخی تحریم‌های سخت دوران ترامپ عقب بنشیند.

به گزارش فارس، علی‌رغم تاکید ایران بر لزوم لغو تمامی تحریم‌ها جهت بازگشت تهران به پایبندی کامل به برجام اما واشنگتن همچنان بر حفظ برخی از آنها اصرار دارد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس»‌ بامداد پنجشنبه به نقل از مقام‌های کنونی و پیشین آمریکا نوشت: «دولت بایدن در حال بررسی عقب نشستن از برخی از شدیدترین تحریم‌های دوره ترامپ است تا ایران را به بازگشت به پایبندی به برجام ترغیب کند».

این منابع به آسوشیتدپرس گفتند همزمان با تداوم گفت‌وگوهای غیرمستقیم در وین درباره امکان احیای توافق هسته‌ای، مقام‌های آمریکایی بیش از گذشته تمایل به توسعه آنچه ممکن است به ایران پیشنهاد دهند، پیدا کردند».

بر اساس این گزارش، مقام‌های دولت بایدن هنوز درباره اینکه چه تحریم‌هایی به عقب برگردانده خواهد شد، اظهار نظر نکرده‌اند اما می‌گویند که برای برداشتن تمام تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای آماده هستند.

این در حالی است که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر تاکید کرده بود: «اگر آمریکا می‌خواهد بتواند به برجام برگردد، باید کلیه تحریم‌ها را بردارد و فهرست تمامی تحریم‌ها را ارائه دهد. طبق برجام وظیفه آمریکاست که کلیه تحریم‌ها را اولاً اعلام کند و ثانیاً بردارد و این سیاست غیرقابل تغییر ماست. ایران هم اعلام کرده است».

نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین)‌ و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شد.

با این حال «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات وین سازنده بود، اما مدعی شد که این مذاکرات تعیین کننده نبود و منتظر ادامه آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *