بازار ارز هفته آینده چگونه است؟

تصویر روز: (حمید طلیمی) بهای هر دلار امریکا که طی روزهای گذشته تا 22 هزارو 600 تومان نیز افزایش یافته بود در پایان ساعت کاری روز چهارشنبه بازار تهران مجددا به کانال 21 هزار بازگشت.
در گفت و گویی اختصاصی با کامران سلطانی زاده عضو کانون صرافان ایران به بررسی وضعیت بازار ارز پرداختیم که متن این مصاحبه به شرح زیر است.
 دلایل اصلی کاهش نرخ ارز
کامران سلطانی‌زاده در خصوص دلایل کاهش نرخ ارز هفته های اخیر می گوید: در این زمینه دلایل متفاوتی وجود دارد. تعطیلی طولانی مدت بازار‌های داخلی ، تور‌ها و آژانس‌های مسافرتی، لغو سفر‌های خارجی و همچنین کاهش مصرف ارز در این بخش از جمله دلایل کاهش نرخ ارز بود.
وی معتقد است: بدون شک آغاز مذاکرات وین ، انتشار اخبار مثبت این نشست در رسانه های داخلی و خارجی و همچنین احتمال آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در برخی کشور ها از جمله عراق و کره جنوبی نیز در این خصوص تاثیر بسزای داشته است.
 تاثیر در بازار های موازی
کامران سلطانی‌زاده تصریح کرد: مواردی که اعلام شد تاثیر مستقیم تحولات داخلی و خارجی در بازار ارز بود. اما باید توجه داشت این نوسانات علاوه بر بازار ارز، بدون شک در سایر بازارهای موازی از جمله سکه ، طلا و خودرو نیز اثر گذار خواهد بود.
وی می گوید: طی هفته های اخیر همزمان با کاهش نرخ ارز شاهد ریزش قیمت ها در سایر بازارها از جمله سکه ، طلا و همچنین خودرو { به ویژه خودرو های خارجی } بودیم.
 ورود ارزهای خانگی به بازار
عضو کانون صرافان ایران اظهارداشت: در روز های گذشته فروشندگان ارز اکثرا متقاضیان و خریداران قبلی این بازار هستند . این موضوع نشان می‌دهد دارندگان ارز‌های خانگی با مشاهده روند مستمر کاهش قیمت ارز و به منظور جلوگیری از زیان بیشتر برای فروش ارز های خود اقدام می کنند.
به گفته وی در کنار عوامل اعلام شده ، افزایش عرضه ارز های خانگی نیز به نزول قیمت ها کمک کرد.

ناامیدی از افزایش قیمت ها
سلطانی زاده ادامه داد: امروز فروشندگانی که ما در بازار داریم بیشتر از متقاضیان و خریداران هستند و نشان می‌دهد ارز‌های خانگی با مثبت شدن روند کاهش نرخ ارز به سمت فروخته شدن و تزریق به بازار حرکت کرده است. هموطنانی که از سودآوری در این بازار نا امید شده اند به سمت فروش ارز‌های شخصی حرکت کرده‌اند و همین باعث افزایش عرضه شده است.
عضو کانون صرافان ایران بیان کرد: بسیاری از بازار‌ها مثل خودرو، طلا و مواردی از این قبیل می‌توانند تا حدود زیادی تحت تاثیر قیمت ارز قرار بگیرند. با توجه به این که بخشی از قطعات مورد استفاده در صنعت خودرو ز طریق واردات تامین شده و مابقی قطعات مثل فولاد با قیمت جهانی محاسبه می‌شود می‌تواند از جمله بازار‌های تحت تاثیر قیمت ارز باشد. خودرو‌های وارداتی هم بیش از خودرو‌های داخلی تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.
او افزود: یکی از مشکلاتی که ما در بازار خودرو داریم محدود بودن عرضه در خودرو‌های وارداتی است، فروشندگان در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده و همین موضوع باعث ایجاد روند کند در کاهش قیمت‌ها در سطح بازار می‌شود. بازار طلا همواره سرعت بیشتری در این موضوع دارد و در روز‌های گذشته هم شاهد کاهش چشمگیر قیمت طلا در بازار بودیم.
 هشدار به خریداران ارز های دیجیتالی

soltanizadeh
عضو کانون صرافان ایران ادامه داد: یکی از بازار‌هایی که طی ماه های گذشته سرمایه مردم را بخود جذب کرد ، ارز‌های دیجیتال بود.
وی افزود: اتفاقاتی برای سرمایه گذاران این حوزه در ترکیه افتاد نشان می دهد که این نوع سرمایه گذاری هم می‌تواند مخاطرات جدی به همراه همراه داشته باشد.
وی افزود: با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه رمز ارزها و پیچیدگی‌های این بازار اعلام می کنیم بازار ارز و رمز ارزها محل مناسب و مطمئنی برای سرمایه گذاری بلند مدت نیست.
کامران سلطانی زاده گفت: اگر روند مذاکرات وین به سمت توافق قابل استناد و اعتماد، با حفظ منافل ملی و رفع تحریم‌ها حرکت کند ، کاهش نرخ ارز ادامه خواهد داشت.

دلایل افزایش نرخ ارز
وی در ادامه در خصوص افزایش نرخ ها و ورود دلار به کانال 22 هزار تومان اعلام کرد: بسیاری از بازیگران با تلاش خرید مجدد سعی در بستن ریسک فروش ارزهای خود در‌ نرخ های بالاتر‌ دارند ‌که این موضوع موجب بازگشت نرخ به سمت بالا شد.

به گفته وی تعطیلی بازار های ترکیه ،نزدیکی به تعطیلی عید فطر در امارات و برخی تحولات منطقه ای دیگر از جمله عوامل افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر است.

کاهش قیمت ها از هفته آینده

وی معتقد است: پس از خالی شدن این هیجان خرید مجدد نرخ ها سمت و سوی واقعی خود را در بازار پیدا خواهد کرد.
عضو کانون صرافان ایران درپایان این گفت و گو تصریح کرد: پیش بینی می شود از ابتدای هفته آینده مجددا شاهد ریزش نرخ ارز در بازار باشیم.

شایان ذکر است بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بازار ارز معتقدند: بزودی آرامش در بازار حکم فرما خواهد بود و نرخ دلار نیز با یک شیب ملایم به زیر ۲۰ هزار تومان { ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان } نیز خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *