tolid

خسارت قطع برق به واحدهای صنعتی

تصویر روز: (حمید طلیمی) قطع مکرر و طولانی مدت برق در شهرهای مختلف کشور موجب نارضایتی بسیاری از مردم ، واحد های صنفی و به ویژه واحد های تولیدی و صنعتی شده است.

این روزها بدنبل کاهش بارش ها در کشور ،گرم شدن هوا ، افزایش مصرف انرژی و مشکلی جدید به نام استخراج غیر قانونی رمز ارز ها در کشور كه به اعمال خاموشی در مناطق مختلف كشور انجامیده حال و روز مردم ، کسبه و تولیدكنندگان به دلیل این خاموشی ها زیاد خوب نیست. به همین دلیل مدیران واحد های تولیدی مدعی هستند خاموشی های سبب خرابی دستگاه ها، از بین رفتن مواد اولیه و سوختن دستگاه های الكترونیكی شان می شود.
متاسفانه بخش عمده ای از چالش‌هایی که در بخش های مختلف حوزه اقتصادی کشور در حال رخ دادن است ناشی از بی برنامگی و سومدیریت مسئولین مربوطه در حوزه های مختلف است. این در حالی است که مدیران مربوطه می توانستند با برنامه ریزی بهتر و درایت بیشتری از این مشکلات نیز راحتر عبور کنند.
در این روزه ها که افزایش بی‌رویه قیمت ها از مرغ و تخم مرغ گرفته تا روغن ، شکر ، نان و …… فشار مضاعفی را به خانواده ها وارد کرده ، قطعی برق نیز به لیست مشکلات مردم ، اصناف و واحد های تولیدی و صنعتی افروده شده و این وضعیت خسارات جبران ناپدیری به تک تک این بخش ها وارد کرده است.
علاوه بر آسیب قطع برق به لوازم خانگی ، قطع اینترنت و جا ماندن دانش‌آموزان و دانشجویان از امتحانات و کلاس‌های آنلاین ، قطع ناگهانی و بعضا بدون اعلام قبلی برق در شهرک های صنعتی نیز ضربه سختی بر پیکر بخش تولید کشور خواهد بود.
قطع ادامه‌دار برق علاوه بر از کار افتادن خط تولید بسیاری از کارخانه ها ، موجب کاهش تولید ، افزایش ضایعات ،کمبود برخی کالاها و محصولات مورد نیاز مردم و نهایتا بی کاری بخشی از نیروی کار فعال کشور خواهد شد.
مدیر عامل یک واحد تولیدی بزرگ کشور در این باره اعلام کرد: متاسفانه قطع مکرر و بعضا بدون اطلاع قبلی برق موجب بروز خسارات هنگفت مالی برای این شرکت شده است.
وی افزود: به دلیل قطع برق ، تعدادی از قطعات حساس و گران قیمت ماشین آلات خطوط تولیدی این واحد بزرگ صنعتی دچار آسیب شده و از بین رفته است.
وی ضمن انتقاد از شرایط موجود اعلام کرد: در صدد هستیم با پی گیری مراحل اداری و نامه نگاری با مسئولان ذی ربط خسارات وارده را دریافت و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نماییم.
با توجه به کاهش قابل توجه بارندگی ها ، افزایش مصرف و تعداد مشترکان و  همچنین گسترش تولید رمز ارزها در کشور بدون شک پیش بینی شرایط فعلی توسط کارشناسان و دست اندکاران صنعت برق کشور کار سخت و پیچیده ای نبوده است.

مسئولان وزارت نیرو باید در این خصوص به سوالات مختلف مردم و مشترکان خود پاسخ دهند که علی رغم قابل پیش بینی بودن شرایط کشور در حوزه تامین برق ، چرا تاکنون اقدامات لازم از جمله افزایش واردات برق از طریق کشور های همسایه و یا …. برای جلوگیری از بروز مشکلات عدیده فعلی در بخش های مختلف شامل مشترکان خانگی و صنعتی صورت نگرفته است؟

نکته دیگر اینکه چه کسی پاسخگویی خسارات وارده ناشی از قطع برق به مشترکان به ویژه واحد های بزرگ صنعتی و  کمبود احتمالی تولید برخی کالاها و محصولات مورد نیاز مردم به ویژه در شرایط شیوه بیماری کرونا است. امیدواریم مسئولان وزارت نیرو هر چه سریعتر در این خصوص به افکار عمومی پاسخ قانع کننده داده و بصورت شفاف به مردم اطلاع رسانی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *