maskan.4

تورم و مسکن چالش اصلی مردم است

تصویر روز: رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق ،شیرازی پژوهشگر حوزه اشتغال از دانشگاه تورنتو کانادا و شکیبایی عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان با حضور در برنامه چشم انداز به بررسی مطالبات مردم از دولت آینده پرداختند.

به گزارش تصویر روز به نقل از شبکه ایران کالا ، مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا اظهار کرد: باید ارتباط خودمان را با کشورهای منطقه تقویت کنیم به طوری که باید بازار ارز را از حالت ناترازی خارج کنیم .

وی با اشاره به اینکه فشار ناشی از هزینه ای که به واسطه نرخ تورم ایجاد می‌شود در اینجا به دلیل ارتباط با کشورهای همسایه کاهش پیدا می‌کند افزود: ما شرایط همسایگی خوبی داریم ،کمتر کشوری را مشاهده می‌کنیم که به صورت مستقیم و غیر مستقیم همسایه داشته باشد لذا ما با ۲۳ کشور همسایه هستیم اگر هند و چین را اضافه کنیم به ۲۵ کشور می‌رسد.

صادقی شاهدانی با اشاره به اینکه باید به توسعه معاهده های پولی و مالی و همچنین توسعه حمل و نقل بپردازیم خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های حمل و نقل را توسعه دهیم و شرکت‌های حمل و نقل مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانیم از ظرفیت تجارت با همسایگان در جهت توسعه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مسکن موضوعی است که باید مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد، یکی از درخواست‌هایی که مردم دارند موضوع مسکن است ، پس باید موضوع مسکن برای مردم حل شود به طوری که سطح انتظار مردم برای مسکن دار شدن در شهرهای بزرگ قابل توجه است.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه سطح انتظار مسکن دار شدن مردم در تهران وحشتناک است اظهار کرد: در این رابطه باید دولتی داشته باشم که بتواند منابع لازم را فراهم کند، باید قیمت زمین را از قیمت مسکن جدا کنیم ،باید مسکن بدون زمین را واگذار کرد، زیرا زمین محدود است، باید منابع لازم برای تجهیز مسکن فراهم شود، باید سرمایه‌گذاری لازم برای شبکه آب ،برق و گاز صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: خط اعتباری قابل توجه برای ساخت مسکن نیاز است، باید حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن تامین اعتبار شود آیا دولت آینده تدبیری در این خصوص کرده است.

09392398 xl

همایون شیرازی پژوهشگر حوزه اشتغال در دانشگاه تورنتو کانادا با اشاره به اثرات نرخ ارز گفت: نرخ ارز در اقتصاد ایران نقش لنگر را ایفا می‌کند، انتظارات عامل مهمی است که بر روی تورم نقش ایفا می‌کند ، در سال گذشته میزان واردات و صادرات برابر بود و این موضوع باعث شد تا مازاد ارزی نداشته باشیم ،ما می توانیم با کشورهای همسایه تجارتمان را افزایش دهیم تا بتوانیم اقدامات لازم را در راستای پیشبرد کشور انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید نگاهمان به شرق و غرب و سایر کشورها باشد تا از این طریق با رفع تحریم و گسترش تجارت از پس مشکلات برآییم گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، منابع مالی کافی برای انجام وظایف وجود ندارد.

شیرازی اظهار کرد: در شرایط کنونی حتی اگر فروش نفت هم داشته باشیم از نظر زمان‌بندی نمی‌توان اقدامی را انجام داد، متاسفانه منابع محدود است و نیازها نامحدود ، پس باید اولویت بندی کنیم از نظر منابع مالی وعده ها قابل تحقق نیست.

علیرضا شکیبایی عضو هیئت علمی دانشگاه باهنر کرمان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مسئله تورم و مسکن چالش اصلی مردم است گفت: دولت باید پاسخ گوی این دو موضوع باشد، راهکارهایی که از سوی کاندیداها برای مسکن یا هزینه درمان پیشنهاد شده قابل تحقق نیست.

وی ادامه داد: بورس مانند تب سنج است و نمی‌توان آن را به صورت تصنعی درمان کرد، باید به مسئله بورس توجه کرد، چالش بالا بودن هزینه درمان در سبد خانوار پابرجاست ،تحریم باعث بی‌ثباتی شده است به طوری که شوک به اقتصاد وارد شده ، باید مدیریت کلان اقتصادی آثار منفی تحریم را در این بی‌ثباتی کمتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *