h

قیمت گذاری، به تولیدکننده و مصرف‌کننده آسیب می‌زند

تصویر روز: رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: قیمت‌گذاری، به تولید، مصرف کننده، سازمان حمایت و اقتصاد ملی هیچ کمکی نمی‌کند و صرفا ضرر می رساند، در هر نظامی مساله قیمت‌گذاری مشکل‌ساز می‌شود.
به گزارش تصویر روز به نقل از تصلا ؛ دومین جلسه کمیسیون بررسی مسائل صنعت با انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با حضور علیرضا محمدی دانیالی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی، فرشاد براتی معاون برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، حسن‌الله یاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قاسم مصطفوی عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی، حسین شیبانی معاونت پشتیبانی شرکت الکترو استیل به صورت مجازی برگزار شد.

بنابراین گزارش مناظره در خصوص آمار و اطلاعاتی بود که شرکت‌های تولید‌کننده نظیر یخچال فریز و اجاق گاز باید به صورت ماهیانه و سالیانه در سامانه وارد کنند در این زمینه مباحثی مطرح شد که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

در این جلسه علیرضا محمدی دانیالی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: قیمت‌گذاری، به تولید، مصرف کننده، سازمان حمایت و اقتصاد ملی هیچ کمکی نمی‌کند و صرفا ضرر می‌رساند، در هر نظامی مساله قیمت‌گذاری مشکل‌ساز می‌شود.

در ادامه این جلسه حسن الله یاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی سخنانی در پاسخ به این سوال که چرا باید آمار و اطلاعات تولید‌کنندگان وارد سامانه شود، گفت: آمار و اطلاعات به وضعیت تولید کشور کمک می‌کند که در جلسات و گزارش‌ها شرایط موجود را تبین و از آن دفاع کنیم.

وی افزود: تمام تلاش ما در سازمان این است که قیمت گذاری را آزاد کنیم، ما در آنچه برشمرده شد فقط ورود پیدا کرده و بقیه را به مکانیزم بازار واگذار کنیم، از نظر بنده اگر آماری که در سامانه وارد می کنند

معتبر است چه لزومی به دادن آمار کاغذی است و اینکه دوستان تولیدکننده در کمال صداقت آمار می‌دهند، تولیدکننده به اندازه کافی شفاف سازی کرده است. اما چرا ما روی آن آمار تاکید داریم به این علت است که توامان سیستم و آمار دستی هر دو را داشته باشیم آمار شما در زمینه گزارشات به ما کمک می‌کند.

سازمان حمایت: شاخص تولید می‌تواند مبنای قیمت‌گذاری باشد
مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه فرایند قیمت گذاری تنها مربوط به زمان ما نیست، اظهار کرد: اینجا قرار نیست مساله قیمت گذاری حل شود، سوال این است که راهبرد کشور در قیمت گذاری باید چگونه باشد، در همه دنیا برای قیمت‌گذاری تولیدات یک چهارچوبی وجود دارد اما برای این باید یک راهبرد و مکانیزمی وجود داشته باشد.

الله یاری بیان کرد: قیمت گذاری در سطح کلان نظام است، سران قوا باید برای آزادسازی برخی صنایع، بازار و بورس را از حالت امروز خارج کنند، رئیس قوه قضائیه طرحی درباره صنعت فولاد، خودرو، سیمان، پتروشیمی، مخابرات و نیروی برق مجلس آورده بودند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما است که اثرات سوء قیمت‌گذاری را کاهش دهیم قرار نیست این مساله را حل کنیم، ابراز کرد:‌ امروز مکانیزم پسینه و پیشینه داریم، در لوازم خانگی تولیدکنندگان باید قیمت گذاری داشته باشند در بسیاری از کالاهای دیگر هم قیمت‌گذاری انجام می‌شود، در نظارت پیشینه قیمت ۵۰ قلم کالا مطرح شده است. به عنوان مثال ما درباره یخچال، تلوزیون و ماشین لباسشویی عدد کلی را می‌دهیم که این نظارت اولیه برای تولیدکنندگان خیلی بهتر است، در واقع نظارت اولیه به نفع تولید کننده است زیرا او را درباره شکایات بعدی واکسینه می‌کند در نظارت پسینه اینگونه نیست واحدهای تولیدی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه اگر ضوابط قیمت گذاری مشکل دارد و به روز نیست قابل حل است، عنوان کرد: شاخص تولید می‌تواند مبنای قیمت‌گذاری باشد، در دولت جدید فضای خوبی است که اشکالات قیمت گذاری برطرف شود.

در این مناظره فرشاد براتی معاون برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با استناد به بند «ج مصوبه ۱۵۱۷۸۰ کارگروه تنظیم بازار در مورخ ۱۰ /۶/۹۷» ابراز کرد: مطالبات اعضاء هئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی در راستای تحقق شعار سال اولویت‌ دادن به موضوع قیمت گذاری است.

وی افزود: چرا بر اساس این مصوبه ۲۵ قلم از گذشته به اضافه ۵ قلم اصلی دیگر و یک قلم جدید پکیج هم به این موارد اضافه و مشمول قیمت گذاری تکلیفی و دستوری شده است، این سوالی است که بسیاری از اعضای ما خواستند که در این جلسه به آن شفاف پاسخ داده شود.

الله یاری پاسخ داد: همان ستاد تنظیم بازار سال ۹۸ گفته این کالاها بیاید سازمان حمایت و قیمت گذاری شود مصوبه آن هم وجود دارد هر کدام از دوستان خواستند مصوبه ارائه می‌شود، الان مشکل ما این نیست الان کدام واحدها به مشکل تعزیزی دادگاه برخورد کردند، مشکل در سازمان حمایت نیست من طرف تولید هستم افتخار من حمایت از تولید است. ما تنها می‌توانیم فضا را برای تولیدکنندگان تسهیل کنیم، به من دستور داده شده است که این ۵ قلم قیمت گذاری و نظارت شود.

شیوه قیمت‌گذاری نیاز به اصلاح دارد
شیبانی در ادامه مناظره گفت: شیوه قیمت‌گذاری نیاز به اصلاح دارد، خواهش ما این است که مدل اصلاحی برای قیمت‌گذاری قرار داده شود و بررسی کنیم که چگونه می‌توان در خصوص اصلاح شیوه قیمت‌گذاری سازمان حمایت را کمک کرد.

الله یاری در پاسخ بیان کرد: مرجعی که قیمت گذاری را تهیه کرده است ستاد تنظیم بازار نیست بلکه ستاد تعیین و تنظیم قیمت‌ها است، ما چون مجری هستیم ورود پیدا نمی‌کنیم، ضوابط قیمت گذاری را از مجاری قانونی و کانال وزیر پیگیری کنید. ما منکر این نیستیم که باید قوانین قیمت گذاری اصلاح شود. از وزیر قول بگیرید که صوابط بررسی و مشکل دوستان حل شود، تا امروز درباره ضوابط قیمت گذاری مورد اصلاحی نداشتیم.

در ادامه نشست علیرضا محمدی دانیالی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت‌گذاری، به تولید، مصرف کننده، سازمان حمایت و اقتصاد ملی هیچ کمکی نمی‌کند و صرفا ضرر می‌رساند، گفت: این بحث معمایی شده است، یکی از علت‌هایی که دکتر علیخانی زمان شاه استعفا کرد به علت قیمت‌گذاری بود که کارشناسان و مدیران گزارش درست به او نمی‌دادند.

وی با بیان اینکه در هر نظامی مساله قیمت گذاری مشکل‌ساز می شود، عنوان کرد: صنعت لوازم خانگی سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است، امروز در بازار ۲۰ تا ۳۰ تولید کننده رقابت سالم دارند، سازو کار رقابت در اقتصاد دنیا درست پاسخ داده است، بنابراین نیاز به کنترل قیمت ندارند.

دانیالی بیان کرد: اگر سازمان حمایت در تولیدات انحصاری یا در جایی که ارز ۴۲۰۰ می‌دهند دخالت کرده و کنترل کند بسیار موثرتر خواهد بود، امروز بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی مجبور هستند که ورق خود را از بازار آزاد خرید کنند، کسانی هم از بورس می‌خرند مجبورند ۲۰ تا ۳۰ درصد بالای قیمت مصوب خرید کنند، دولت و سازمان حمایت برای کمک به تولید‌کنندگان در زمینه تولیدات انحصاری ورود کرده و در این زمینه از کارشناسان زبده استفاده کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی اظهار کرد: در این زمینه باید از وزیر صنعت کمک گرفت، طی جلسه اخیر با وزیر صمت ایشان تلاش کردند که مساله قیمت گذاری را حل کنند اما متاسفانه همکاری لازم صورت نگرفت، در دولت جدید شاید تغییراتی صورت گیرد اما در حال حاضر هم باید اقداماتی انجام داد.

دانیالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: مرحوم دکتر عالیخانی که در دهه چهل خدمات شایانی به اقتصاد و توسعه ایران کرد می‌گوید که به دو دلیل نتوانست به خدمتش ادامه دهد و اواخر دهه چهل مجبور به استعفا شدند و کنار رفتن مدیران کار بلد و میهن‌پرست،سبب بروز تورم بالا و کاهش رشد اقتصادی و بیماری هلندی شد. شاه پولدار دیگر به حرف کارشناسان و مسولان مثل دکتر عالیخانی گوش نمی‌داد و مسولان هم جرات و شهامت گفتن حقایق را به شاه نداشتند.

چرا باید ما مشمول فرایند قیمت‌گذاری شویم؟
در ادامه قاسم مصطفوی عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه از معضلات امروز شرکت‌ها تعبیر و تفسیر مختلف کارشناسان از قانون است، عنوان کرد:‌ شرکت ها و واحدهای تولیدی آمار خود را در وزارت صمت ثبت می‌کنند و این برای ما خوب نیست، ما باید به این سمت برویم سیستم های یک پارچه و تصمیم گیری کلان را در این زمینه داشته باشیم. در این شرایط چرا باید ما مشمول فرایند قیمت‌گذاری شویم، انتظار ما این است که زیرساخت های اصولی را اصلاح کنید.

همچنین در این جلسه مناظره حسین شیبانی معاونت پشتیبانی شرکت الکترو استیل گفت: شیوه قیمت گذاری محصولات در زمان خود شاید درست بوده است، اما امروز از آن زمان حداقل ۱۱ یا ۱۲ سال می‌گذرد و اقتصاد جامعه در عرصه‌های مختلف تولید متغیرهای فراوانی را داشته است، امروز شیوه قیمت‌گذاری یک مساله منسوخ است. فلسفه قیمت‌گذاری دیگر برای ما منطقی نیست. مکانسیم قیمت‌گذاری را درباره این ۵ قلم بردارید و مطمئن باشید که صنعت به صورت افسار گسیخته عمل نخواهد کرد. سازمان نظارت داشته باشد اگر قیمت گذاری منطقی نبود اشد مجازات را برای تولید‌کننده در نظر بگیرد.

الله یاری در پایان گفت: هر کاری از دست بنده بربیاید انجام می‌دهم، اما قدم اصلی را باید خود شما بردارید که در زمینه مشکل قیمت‌گذاری تسهیلات لازم انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *