rezaei.3

رضایی: همه مشخصات یک رئیس‌جمهور را دارم

تصویر روز: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه من دو برنامه برای احیای بازار بورس دارم، گفت: تشکیل صندوق جبران زیان‌های مالباختگان و ارتباط دادن تولید به بورس، دو برنامه من است.

به گزارش مهر، محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «رئیس جمهور و جوانان» درباره راه‌حل وی برای حل مشکل بازار سرمایه اظهار داشت: به دلیل اشتباهات و تصمیمات اشتباهی که توسط مسئولان گرفته شد مشکلات زیادی برای مردم به وجود آمد، دولت مردم را برای حضور در بازار سرمایه تشویق کرد و مردم حتی وسایل و سرمایه‌های اولیه خود مانند خانه هایشان را برای حضور در بورس فروختند. این در حالی است که از سوی دولت، تدابیر و پیش بینی‌های لازم انجام نشد و موجب شد مردم با مشکلات بسیاری روبرو شوند.

وی تشکیل صندوق جبران زیان مالباختگان را یکی از برنامه‌های خود در عرصه سر و سامان دادن به بازار بورس دانست و گفت: این صندوق می‌تواند بخشی از مشکلات بازار سرمایه را سرو و سامان دهد. از طرف دیگر ما قصد داریم تولید و سرمایه گذاران را به بازار سرمایه وصل کنیم. از این طریق لکوموتیو تولید را به واگن بازار سرمایه وصل می‌کنیم و این بازار را رشد می‌دهیم. ما ارزش سهام را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار می‌رسانیم و آن را کم‌کم افزایش می‌دهیم و از سوی دیگر یک بیمه برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنیم و سرمایه زیر ۱۰۰ میلیون تومان را بیمه خواهیم کرد، چون شما می دانید که ۹۰ درصد سرمایه گذاران سرمایه ای زیر ۵۰ میلیون دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من اقتصاددان و استاد دانشگاه هستم که سال‌ها در این خصوص کار کرده‌ام و با صحبت با شرکت‌های بزرگ از آنها خواهیم خواست که سرمایه جدید در بازار عرضه کنند و پول جدید به دست آورده و از این طریق سهام آنها رشد خواهد کرد.

رضایی در خصوص مشکلات به وجود آمده در بخش اعطای وام به مردم عادی و ناعدالتی‌های موجود در این عرصه، گفت: نظام بانکی ما نیازمند یک تحول اساسی است. اولین موضوع این است که نظام بانکی ما قدیمی و سنتی است و لذا اگر همین امروز هم مجمع تشخیص FATF را تصویب می‌کرد هیچ بانک خارجی حاضر نبود با بانک‌های ما کار کند زیرا که استانداردهای ما بسیار قدیمی است و ریسک بالایی دارد و فاقد استانداردهای جهانی است به همین دلیل نمی‌توانند وارد بانک‌ها و وام‌های خرد شوند.

وی با بیان اینکه ساختار بانکی ما جوابگو نیست، گفت: اولین کاری که خواهیم کرد وارد مسئله حل مشکلات جوانان می‌شویم و خودمان به عنوان تضمین کننده وارد عرصه خواهیم شد تا به عنوان واسطه بین بانک‌ها و وام دهندگان عمل کنیم. به همین دلیل بانک‌ها دیگر نمی‌توانند بهانه‌ای بیاورند و از این طریق وام‌های خود را به جوانان خواهیم داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مشکلات شهر مشهد و برنامه‌های دولت برای سر و سامان دادن به گردشگری در این شهر، گفت: اولین کاری که دولت ما خواهد کرد این است که با آستان حضرت رضا (ع) می‌نشینیم و طرح درازمدت مشهد مقدس را به عنوان یک شهر یکپارچه فرهنگی و اثربخش در جهان اسلام طراحی خواهیم کرد.

رضایی ادامه داد: معماری آینده خراسان یک معمار ایرانی و اسلامی خواهد بود که پایه‌های آن در زمان دولت ما گذاشته خواهد شد و بعد از آن برای اولین بار معماری دوران جمهوری اسلامی ایران را خواهیم داشت. اگر این معماری بخواهد شکل بگیرد، بهترین جایی که می‌تواند شروع کند تا خودش را نشان دهد مشهد مقدس است.

رضایی یکی دیگر از مشکلات گردشگری مشهد را مربوط به مسافران خارجی دانست و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما گردشگران خارجی و بحث رزرو بلیت است که نمی‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند. سایت‌ها، آژانس‌ها و تورهایی در این حوزه است. از سوی دیگر مسئله زبان یکی دیگر از مشکلات است. از چندین کشور گردشگر به مشهد می‌آید اما مشکلات و خلاءهای بسیاری در این خصوص وجود دارد که ما آنها را برطرف می‌کنیم.

وی افزود: در خصوص گردشگران داخلی نیز یکی از مشکلات بحث اسکان است. ما باید کاری کنیم که هر خانواده ایرانی وقتی نیت می‌کند به پابوس امام رضا برود بتواند این کار را انجام دهد لذا خوابگاه‌های ارزان قیمتی را در این خصوص ایجاد خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه هایش در خصوص مسکن گفت: یکی از مشکلات این دولت این بود که سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را به مدت زیادی متوقف کرد، به این بهانه که ما مسکن مهر را قبول نداریم. ما در این حوزه یک برنامه جدی خواهیم داشت.

رضایی گفت: ما با طرح نهضت مسکن سازی ایران به دنبال حل مشکلات این حوزه هستیم. مسکن هم سرمایه گذاری و تولید است و از سوی دیگر رفاه مردم را به دنبال دارد. بازار مسکن می‌تواند درآمد و اشتغال را افزایش دهد و افرادی که صاحب خانه می‌شوند از رفاه بیشتری برخوردار می‌شود.

وی تصریح کرد: ما مسکن را یکی از صنعت‌های پیشگام می‌دانیم که به واسطه رونق آن بیش از ۳۰۰ صنعت رونق می‌گیرد اما چرا اینقدر مسکن گران شده به دلیل اینکه هر کالایی که کمیاب شود و یا دسترسی به آن سخت شود قیمتش بالا می‌رود پس کمیابی موجب افزایش قیمت شده است. برای این کار ما باید پیمانکارهایی که مسکن می‌سازند را به بازار سرمایه وصل کنیم و خانواده‌هایی که می‌خواهند مسکن داشته باشند را به بانک وصل کنیم. از این طریق بازار سرمایه پشت سر پیمانکاران می‌ایستد و موجب تقویت رونق این عرصه می‌شود. ما فرمولی پیدا کرده ایم که در دنیا هم تجربه شده است، ما با ۱۰ درصد آورده ۹۰ درصد به کسانی که مسکن می‌خواهند وام می‌دهیم و وثیقه از افراد گرفته نمی‌شود و همان خانه‌هایی که قرار است تولید شود در اختیار بانک قرار می‌گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما این سود بانکی را در اختیار زوج‌های جوان، معلمین و رانندگان ماشین‌های سنگین قرار می‌دهیم. برای کارگران هم طرح دیگری داریم و قرارداد را با بنگاه‌هایی که آنجا کار می‌کنند می‌بندید تا سود بانکی روی دوش کارگران نباشد با این راهکار ساخت و ساز رشد می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه‌هایش برای کاهش فاصله طبقاتی گفت: اولین اقدامی که ما در این خصوص خواهیم کرد اینکه این پول‌ها، خدمات مجانی و یارانه‌هایی که در اختیار طبقه مرفه قرار می‌گیرند را کاری می‌کنیم که به دست فقرا برسد. در حال حاضر بیش از ۲۶ درصد یارانه‌ها به دهک بالای جامعه می‌رسد. چهار دهک بالای جامعه ۷۰ درصد یارانه را می‌بندند و ۶ دهک پائین جامعه که حدود پنجاه میلیون جمعیت می‌شود ۳۰ درصد یارانه را دریافت می‌کنند.

رضایی گفت: دولت ما اقدام را از خود شروع خواهد کرد. مسئله دیگری که به آن توجه خواهیم کرد مقابله با تبعیض است. تبعیض جنسیتی، قومی و استانی مسئله‌ای است که ما به مقابله با آن خواهیم پرداخت و معتقدیم ریشه نابرابری در همین تبعیض هاست، همچنین ما دست مافیای معادن، قاچاق، فولاد و خودرو را قطع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا به امروز از حدود ۲۴ استان مسئولی نداشته‌اند، ما کاری خواهیم کرد که همه اقوام در دولت و مسئولیت‌ها شرکت داشته باشند، ما کاری خواهیم کرد که از همه استان‌ها در دولت نماینده وجود داشته باشد، همچنین یک طرح بسیار خوبی در حوزه مرزنشین‌ها داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه‌هایش برای سر و سامان دادن به کسب و کارهای ایرانی، گفت: این کسب و کارها به دلیل اینکه بسیار کوچک هستند نمی‌توانند به بازار فروش ورود کنند و یکی به عنوان واسطه می‌آیند و سود آن را به خود اختصاص می‌دهند، لذا دولت ما می‌آید و شرکت‌های واسطه‌ای شناخته شده را تقویت می‌کند تا سود بیشتری به تولید کننده برسد همچنین قیمت تضمینی را برابر قیمت‌های بین المللی می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در دولت من، از همه اقوام و استان‌ها وزیر و معاون رئیس جمهور خواهیم داشت و برای مرزنشینان برنامه ویژه‌ای دارم که آنها در پیشرفت و توسعه کشور نقش ویژه‌ای دارند.

وی افزود: کسب و کارهای ایرانی کوچک بوده و نمی‌توانند بازار تشکیل دهند، به همین دلیل عده‌ای دلال، شیرینی کار کشاورز را از بین می‌برند، ولی در دولتم می‌کوشیم واسطه‌ها را از بین ببریم به همین دلیل شرکت‌ها و واسطه‌های معین و تابلو دار را تقویت کرده و آنها از تولید و توزیع بذر تا تولید محصولات مختلف کشاورزی و تولید و توزیع تجهیزات کشاورزی ایفای نقش خواهند داشت و از این دسته واسطه‌ها حمایت خواهیم کرد.

رضایی گفت: باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اصلاح کنیم. متاسفانه دولت‌های ایرانی به جای آنکه طرفدار کشاورز خودمان باشند، طرفدار کشاورزان برزیلی هستند، ولی در دولت ما قیمت خرید تضمینی را بر اساس قیمت جهانی در نظر می‌گیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلات ما امسال در حوزه گندم است، به آقای روحانی توصیه می‌کنم زمان خرید تضمینی گندم را از دست ندهد و قبل از تمام شدن دولت سیلوها را پر کند. نباید در ۶ ماه دوم سال کمبود گندم داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمت اصلاح بذر، اصلاح خاک و ورود تکنولوژی‌های جدید کشاورزی برویم. به همین دلیل از دانشکده‌های کشاورزی در استان‌های حاصل‌خیز حمایت می‌کنم.

رضایی تصریح کرد: یک غفلت تاریخی در کشور ما صورت گرفته و صنعت کشاورزی بجای آنکه در وزارت کشاورزی باشد در وزارت صنعت است و ما عملاً گندم خام و میوه خام داریم و اصلاً صنایع فرآوریِ محصولات کشاورزی را نداریم، ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ایران به ضایعات تبدیل می‌شود. ما در هر شهرستان و استان، تناسب خودش در تولید محصولات کشاورزی صنعت فرآوری محصولات کشاورزی را راه‌اندازی می‌کنیم. ما ایران را هاب تولید غذا در منطقه خواهیم کرد.

وی درباره برنامه‌هایش برای فعالیت جوانان در حوزه فرهنگ گفت: یکی از کارهای جدی ما در دولتم بازگشت نشاط و شادابی به جامعه است که کانون آن جوانان هستند. مسئله اوقات فراغت، ورزش و مشاوره‌های روانشناسی برای تشکیل خانواده و کاهش درگیری‌های خانوادگی و افزایش مهارت‌های زندگی مسائلی است که بسیار مهم است. ما اگر یک جامعه جوان می‌خواهیم که پشتیبان تولید باشد باید به سمت نشاط برویم.

رضایی داشتن شغل برای جوانان را اصلی ترین مسئله دانست و گفت: نمی‌توان پذیرفت جوان ایرانی صبح تا شب خیابان را گز کند. لذا باید جوانان شغل و درآمد داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: متاسفانه در سال ۹۸ و ۹۹ میزان خودکشی جوانان در منطقه زاگرس یعنی کرمانشاه، زاگرس، ایلام، لرستان کهکیلویه و بیر احمد، چهارمحال بختیاری و خوزستان بالا رفته است که خطری جدی است. در سال گذشته ۱۵۰ هزار طلاق در کشور داشتیم که آمار خطرناکی است، ولی در دولتم درباره شادمانی در زندگی و افزایش مهارت و شغل جوانان برنامه‌های ویژه‌ای دارم.

وی گفت: من مسئولی هستم که از ابتدای انقلاب با جوانان کارکرده‌ام و معتقدم با جوانان کارهای بزرگی می‌توان انجام داد.‌

رضایی افزود: اگر مدیران و دولت مردان از جوانان حمایت نکنند که نمی‌توان کار را پیش برد، مدیریت جوانان در ابتدای انقلاب ۲۱ و ۲۲ سالگی بود و من در ۲۷ سالگی فرمانده سپاه شدم، ولی هم اکنون جرأت نمی‌کنند به مدیر ۴۰ ساله پست دهند. من نقاب از چهره یک جوان با استعداد و مدیر را در جنگ برداشتم، ان شاالله که خداوند متعال این فرمان را به من بدهد که ما بتوانیم قاسم سلیمانی‌ها و مهدی باکری‌ها را شناسایی کنیم و کمکشان کنیم که عرصه‌های مختلف را فتح کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قرار نیست دولت‌ها معجزه کنند و اگر هر کسی بگوید من همه مشکلات را حل می‌کنم خلاف است.

رضایی در ادامه برنامه رئیس جمهور و جوانان شبکه سوم سیما در پاسخ به سؤالی درباره برطرف کردن مشکل ترافیک و آلودگی صوتی و آلودگی هوا که یک شهروند البرزی از وی پرسید، افزود: در برخی استان‌ها مانند البرز و اهواز مترو پیشرفت نکرده، دولت من در این زمینه سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی گفت: برقی کردن اتومبیل‌ها یک راهکار است که به میزان زیادی در مصرف نفت و گاز صرفه جویی خواهد شد و با برقی کردن اتومبیل‌ها شهر پاک به وجود می‌آید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در برخی کارخانجات مثل مپنا اتومبیل برقی تولید شده که به بازار می‌آید، افزود: این نوع اتومبیل‌ها می‌تواند مشکل آلودگی هوا را تا حدی حل کند.

رضایی در پاسخ به این سؤال که برای ایجاد شغل و امنیت شغلی نسل سوم و چهارم انقلاب چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: ما گروه‌ها و تیم‌های کسب و کار نوپا و دانش بنیان را تقویت می‌کنیم، چون جوانان برای هر رشدی پلکان می‌خواهند و خوشبختانه خلاقیت و نوآوری در نسل سوم و چهارم وجود دارد، اما کافی نیست ما مرکز نوآوری را به سازمان تبدیل می‌کنیم. ما همه مراکز و اندیشکده‌های رشد را به آن وصل می‌کنیم.

وی افزود: آن موقع گروه‌های شناسایی استعدادها به وجود می‌آوریم و به دنبال جوانانی می‌رویم که دارای استعداد و خلاقیت و نوآوری هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر راه حل مشکل ازدواج جوانان گفت: بیشتر طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج رخ می‌دهد بنابر این باید بنیادهایی برای تقویت خانواده‌ها ایجاد کنیم.

رضایی افزود: هم اکنون ۳۰ دستگاه متولٌی امور جوانان است که اگر اعتبار این دستگاه‌ها آزاد شوند مانند پولی که صرف هزینه مسکن، وام ازدواج و مهارت‌های فردی جوانان می‌شود یک سایت جمع سپاری به وجود می‌آوریم و به فعالیت همه دستگاه متولی پایان خواهیم داد.

وی افزود: جوانان اگر مهارت داشته باشند کار وجود دارد بیشتر جوانان مدرک تحصیلی دارند، ولی شغلی برای آن‌ها وجود ندارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حدود ۱۵۰ هزار جوان فوق لیسانس و ۵ تا ۶ هزار جوان دارای مدرک تحصیلی دکتری داریم، گفت: اگر سایت جمع سپاری ایجاد شود این جوانان را در این سایت براساس تخصص گروه بندی می‌کنیم و پژوهش‌های دولت را به این سایت و جوانان می‌سپاریم و حداقل هزینه را برای همه آن‌ها در نظر می‌گیریم و به تناسب پژوهش و کارشان برای آن‌ها حقوق مناسبی پرداخت خواهیم کرد.

رضایی همچنین در پاسخ به سؤال جوانی از شهر قم که گفت این شهر نیاز به فرودگاه دارد، افزود: خوشبختانه در نزدیکی قم ارتش جمهوری اسلامی یک باند تمرینی دارد که می‌توانیم آن را مانند فرودگاه مهرآباد دو منظوره کنیم تا هم مصرف نظامی و هم مسافری داشته باشد.

وی درباره ارتقاء ورزش قهرمانی و اخلاق نیز گفت: ورزش در ایران جایگاه خیزش پهلوانان ایرانی بوده و ورزشکاران همیشه سینه خود را سپر حوادث کردند و نماد ایثار و پهلوانی بودند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: قبول دارم اخلاق در این گروه ضعیف شده که باید به آن توجه شود.

رضایی گفت: توجه همه را به ورزش‌های همگانی جلب می‌کنم، چون نبود ورزش همگانی موجب شده که ۵۶ درصد جامعه با مشکل کم تحرکی مواجه باشند که این موضوع در بین بانوان ۶۴ درصد است.

وی افزود: ۸۲ درصد مرگ و میر غیر واگیر به خاطر کم تحرکی است و یک سوم مردم کشور با مشکل فشارخون مواجه هستند و همچنین ۱۱ میلیون از جمعیت کشور مشکل چاقی و اضافه وزن دارند و ۲۳ درصد نیز دچار اختلال روانی و روحی و به نوعی با افسردگی روبرو هستند بنابر این توجه به ورزش همگانی بسیار مهم است و ما در این زمینه سرمایه گذاری خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما دولت پرتحرکی خواهیم داشت و دولت ما دولتی جوان خواهد بود، اما به این معنی نیست که آدم‌های کارکشته و باتجربه را کنار می‌گذاریم.

رضایی افزود: استفاده از افراد باتجربه را به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که متوسط سن دولتمردان به شاخصی که باید باشد برگردد.

وی گفت: در دولت ما مدارس تربیت زمامداران آینده را در همه استان‌ها تأسیس می‌کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت آینده باید رئیس جمهور آن سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی باشد که همه این مشخصات را من دارم و شرایط هشت سال آینده کشور چنین دولتی را می‌خواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *