کاغذبازی های اداری ؛ بلای جان تولید کنندگان

تصویر روز: صادقی همدانی کارشناس اقتصادی ، شهنازی استاد دانشگاه شیراز و دهقانی استاد دانشگاه صنعتی شاهرود با حضور در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا به بررسی جهش تولید و موانع پیش روی تولیدکنندگان پرداختند.

به گزارش تصویر روز علی صادقی همدانی کارشناس اقتصادی طی گفتگوی زنده تلویزیونی با برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا با اشاره به اینکه عملکرد امیدوارکننده‌ای را در خصوص تولید در سال های گذشته تاکنون شاهد نبودیم اظهار کرد: رتبه کسب و کار ما در بین کشورهای دنیا پایین است به طوری که باید اصلاحات جدی در خصوص فضای کسب و کار صورت بگیرد .

وی با اشاره به اینکه همه جای دنیا بحث صدور مجوز وجود دارد اما در کشور ما مدت زمان کاغذ بازی ها انرژی بر و زمان بر است خاطرنشان کرد: فرآیند صدور کسب مجوز در کشور ما رمق تولید کننده را می کشد.

صادقی همدانی با اشاره به اینکه باید مدیران هم‌اندیشی بیشتری با صاحب‌نظران و کارشناسان داشته باشند افزود: دولت الکترونیک باید مستقر شود تا فرآیند صدور مجوز تسهیل پیدا کند، برای کسب یک مجوز تولید کننده باید دوندگی زیادی کند در حالی که در دولت الکترونیک با یک سامانه جامع می‌توان صدور مجوز را در زمان حداقلی داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در تورم تولید کننده به فکر بازار دارایی و سرمایه گذاری در بازارهای موازی می افتد به طوری که تولیدکننده تمرکز خود را در خصوص تولید از دست می دهد.

وی بیان کرد: فوری و فوتی نیازمند کنترل تورم در راستای کمک به عرضه بخش اقتصاد هستیم باید مشکلات را برطرف کنیم تا جهش و رونق تولید صورت بگیرد لذا باید زمان صدور مجوز کاهش پیدا کند ، همچنین باید جریان تورم در کشور مهار شود تا هزینه تمام شده تولید کاهش یابد.

روح الله شهنازی استاد دانشگاه شیراز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نظام های اقتصادی مستقر در کشورهای دنیا سه جزء اصلی بازار ،دولت و نهاد را دارند به طوری که نحوه تعامل این سه جزء تعیین کننده عملکرد نظام اقتصادی است گفت: اگر نظام اقتصادی در یک کشور بهتر عمل کند به معنای وجود بازار نیست.

وی با اشاره به سطح کیفیت اجزا و نحوه تعامل نظام های اقتصادی با رقابت باز و بسته گفت: نظامات اقتصادی با رقابت باز و بسته را در کشورهای مختلف دنیا شاهد هستیم ، در نظام‌های با رقابت بسته هدفگذاری اصلی با دولت است و دولت هدف‌گذاری اصلی را انجام می‌دهد ، به طوری که دولت جانشین بازار است، نهادها در بازار تقویت کننده نیستند، در این نظام فعالین اقتصادی راهکاری برای افزایش سهم به غیر از کسب رانت دولتی ندارند، لذا افرادی که بیشتر به دولت نزدیک هستند سهمشان بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه شیراز با اشاره به نظام های با رقابت باز تصریح کرد: در اینجا دولت مکمل بازار است و دولت منفعت شخصی را پذیرفته و حامی بازار است و ثبات اقتصادی را افزایش می‌دهد در چنین نظام‌های رقابتی باز رانتی وجود ندارد و سهم بنگاه ها در بازار به واسطه ایجاد خلاقیت است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در ردیف نظام های با رقابت بسته قرار داریم گفت: دولت باید فضای رقابتی تولید را در کشور ایجاد کند، دولت باید جایگزینی را به عنوان مکمل بازار بپذیرد و باید موانع خرد از پیشروی بنگاه‌های تولیدی برداشته شود.

علی دهقانی استاد دانشگاه صنعتی شاهرود در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید در مدار توسعه حرکت کنیم تا مشکلات تولید برطرف شود گفت: موانع ورود و خروج به هر فعالیت اقتصادی در کشور ما هزینه بر است.

وی با اشاره به اینکه وقتی وارد فعالیت اقتصادی می‌شویم متحمل هزینه‌هایی از جمله هزینه دریافت مجوز می شویم افزود: همچنین وقتی می‌خواهیم از فعالیتی خارج شویم متحمل هزینه می‌شویم که اصطلاحاً هزینه برگشت ناپذیر گفته می‌شود ،هرچه این هزینه‌ها بالاتر باشد امکان ورود مجدد کمتر می‌شود ،رتبه ما در این بخش در بین کشورهای دنیا ۱۱۹ است که مطلوب نیست.

دهقانی با اشاره به موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان است ادامه داد: برخی اوقات هزینه های زیادی صورت می‌گیرد که باید جلوی آن را گرفت، آب اگر مهمترین مانع توسعه در کشور نباشد جزء مهمترین ها است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *