bourse.4

خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه کند شد

تصویر روز: کارشناس بازار سرمایه گفت: آهنگ خروج پول طی سه روز از ابتدای هفته کند شده است و اگر ارزش معاملات را هم بررسی کنیم، اعداد امیدوار کننده تری را می‌بینیم به طوری که متوسط معاملات خرد طی سه روز گذشته نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

 مهدی قلی پور افزود: در حالی متوسط معاملات خرد روزانه در یک هفته و یک ماه قبل انتخابات ریاست جمهوری، ۳ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان و ۳ هزار میلیارد تومان و متوسط از ابتدای سال ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است؛ که خروج پول نسبت به متوسط از ابتدای سال ۲۶% کمتر و ارزش معاملات ۵۰ درصد بیشتر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که، بعد از پایان انتخابات ریاست جمهوری، سهامداران خرد چه میزان پول از بازار سرمایه خارج کردند؟، اظهار کرد: امروز بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها از بورس خارج شد و متوسط خروج روزانه پول حقیقی از شنبه یعنی پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۳۶ میلیارد تومان شد.

قلی پور بیان کرد: میانگین خروج روزانه پول حقیقی هفته قبل انتخابات ۲۷۲ میلیارد تومان بوده و میانگین روزانه در ماه قبل ۲۸۹ و میانگین روزانه از ابتدای سال ۳۲۱ میلیارد تومان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، بازار سرمایه تحت تاثیر چه عواملی است؟، گفت: بازار سرمایه در کوتاه مدت به شدت تحت تاثیر ارز و نرخ بهره و قیمت‌های جهانی قرار دارد. این هفته با اعلام تصمیم فدرال رزرو ایالات متحده مبنی بر افزایش دو مرحله‌ای نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳ شاهد افت قیمت‌های جهانی بودیم.

وی بیان کرد: البته، طی یک ماه گذشته قیمت‌های جهانی بعد از رشد احساسی مطابق پیش بینی‌ها کاهشی بودند به نحوی که ۵ تا ۱۰ درصد افت را تجربه کردند، به عنوان مثال، مس از ۱۰ هزار و ۴۰۰ دلار در حال حاضر به ۹ هزار و ۲۰۰ دلار بر تن رسیده یا روی از ۳ هزار و ۵۰ دلار به ۲ هزار و ۸۵۰ دلار بر تن رسیده و سایر کامودیتی‌ها هم افت‌های مشابهی داشتند و شرکت‌های فلزی و معدنی و تا حدی شیمیایی را به زیر کشیدند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،قلی پور افزود: تغییرات نرخ ارزهای خارجی در بازار آزاد به واسطه تاثیری که بر روی فروش شرکت‌های بورسی و بعضا بهای تمام شده آن دارد، اثری سریع و هم جهت بر بازار سرمایه می‌گذارد. پنج شنبه هفته گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید، ولی از شنبه با مشخص شدن نتایج انتخابات کاهشی شد و با افت سه تا پنج درصدی، منجر به افت بازار شد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این رابطه در کوتاه مدت و تا زمانی که در مقدار تولید و فروش شرکت‌ها تغییری ایجاد نشده است، همواره برقرار است. از طرف دیگر طی این چند روز شاهد جذاب شدن نرخ بازده تا سررسید اوراق بدهی در بازار بدهی بودیم حتی بعضا نرخ‌ها به بالای ۲۳ درصد رسیده است و این نرخ‌ها در شرایط فعلی رقیب بلامنازع سهام خواهد بود؛ بنابراین افت چند روز اخیر و خروج پول حقیقی طبیعی بود.

قلی پور در خصوص علت خروج پول توسط سهامداران خرد در چند روز اخیر با توجه به صعودی بودن بازار سرمایه چیست؟، اظهار کرد: طبیعی است که خروج حقیقی به معنی ورود حقوقی است، بنابراین حقوقی‌ها در مجموع خریدار بوده‌اند؛ هر چند از نظر ارزش معاملات خرد، همچنان بیشتر معاملات توسط حقیقی‌ها انجام می‌شود.

او بیان کرد: به طور متوسط در معاملات خرد روزانه بازار، ۷۰ تا ۸۰ درصد معاملات توسط حقیقی‌ها صورت می‌گیرد و ۲۰ تا۳۰ درصد توسط حقوقی‌ها که به این معنی است که، حقوقی‌ها گردش معاملات کمتری دارند و در معاملات محتاط‌تر و رویکرد بلندمدت‌تری دارند و حقوقی‌ها طی این هفته بیشتر استراتژی هولد (نگهداری) یا خرید داشتند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارزندگی سهام گفت: در حال حاضر مساله ارزش ذاتی سهام مطابق با نظر کارشناس ارزیاب متغیر است، زیرا مفروضات هر فردی متفاوت است.

وی بیان کرد: از نظر من به عنوان یکی از کارشناسان و تحلیل گران بازار، در مجموع بازار ارزان نیست؛ هر چند که گران هم نیست. انتظار اینکه بازار بتواند تورم را طی یکی دو سال آینده شکست دهد ندارم، اما بعد از دو سال مجددا جهش را شاهد خواهیم بود. البته این تحلیل با فرض تحقق احیای برجام تا پایان تابستان است و اگر اخلالی در این روند صورت گیرد، ریال تضعیف و دوباره بورس و سایر دارایی‌های سرمایه‌ای رشد خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *