aleamin.2

رایحه ی خدمتِ بی منت

تصویر روز: رئیس جمهور منتخب مردم، در اولین سخنرانی خود، گفتمانِ خدمتِ بی منتِ انقلابی را بار دیگر بر کارگزارانِ کشور تفهیم کرد.

دولتی که از مردم برآمده باشد، بر اساس قاعده ی منطقیِ “تناسبِ جز با کل” ضربانش برای همان “کل” که مردم هستند می تپد. مردم ستون مرکزیِ بخشِ مردم سالاری در نظامِ سیاسیِ مردم سالاریِ دینی است.

عده ای در این کشور، انجام تکالیفِ قانونی خود در قبالِ حقوق عامه ی مردم را با “منت” ضمیمه کرده و با صراحت به روی مردم می آوردند.

آنها با تکرار گزاره هایی مانند، اگر ما نبودیم ملت به فلاکت اقتصادی دچار می شد، اگر ما نبودیم سایه ی جنگ بر سر مردم سنگینی می کرد، اگر ما نبودیم میزان تلفات جانی و مالیِ ناشی از بلایای طبیعی و غیرطبیعی چنین و چنان می شد.

گویا انتظار داشتند مردم هر روز که طلوعِ طلاییِ آفتاب را می دیدند باید برای دست بوسی و تعظیم به عده ای کارگزار طلبکار، خدمتشان می رسیدند تا شکرِ نعمت_بخوانید شکر منت- را بجا می آوردند.

اینها همان هایی بودند که گفتمان خدمتِ کثیرِ بی منت را به خدمت قلیلِ با منت تبدیل کرده و تحویلِ مردمِ شریف می دادند.

اما غافل از اینکه مردم حاکمِ اصلیِ کارگزاران هستند نه کارگزارانِ حاکم بی قید و شرطِ مردم و اگر کارگزاران قادر به انجام تکالیف خود نباشند، بدون لحظه ای درنگ، در موعد مقرر قدرت را از دستِ اهلِ منت پس می گیرند و به دستِ اهلِ خدمت می سپارند.

رئیسی بار دیگر شمیم خوشِ خدمتِ انقلابی از جنسِ انقلابِ اسلامی و مردمیِ ۵۷ را از سرچشمه ی معطرِ اندیشه های نابِ حضرت رضا(ع) در مشهد الرضا(ع)، در هوای کشور منتشر کرد تا اهل غفلت و اهل منت آگاه باشند جایی در دولتِ خدمتِ بی منتِ انقلابی نخواهند داشت.

دکتر محمدجلیل آل امین
مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *