dolar.4

دلایل افزایش نرخ ارز در بازار

تصویر روز: (حمید طلیمی) بازار سکه ، طلا و ارز تهران در آخرین روز هفته شاهد نوسان قیمتی بود.

طی روز های گذشته نرخ دلار با عبور از 24 هزار تومان وارد کانال 25 هزار تومان شد ، این رقم برای ساعاتی نیز با 500 تومان افزایش به عدد 25 هزارو 500 تومان رسید. اما این عدد تنها ساعات کوتاهی در بازار آزاد تهران دوام داشت و مدتی بعد نرخ دلار با 350 تومان کاهش به عدد 25 هزارو 150 تومان رسید.

نرخ طلا در بازار داخلی و جهانی

در حال حاضر هر انس طلا در بازارهای جهانی با قیمت هزارو ۷78 دلار و 3 سنت بفروش می رسد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با نرخ یک میلیون و هزارو 678 هزار تومان عرضه می شود.

طی هفته جاری افزایش نرخ ارز و قیمت اونس در بازار های جهانی ، علت اصلی افزایش نرخ طلا و سکه در بازارهای داخلی بود.

قیمت انواع سکه

امروز همچنین هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۰ میلیون و 499 هزار تومان و هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید ) نیز ۱۰ میلیون و 794 هزار تومان عرضه می شود.

هر قطعه نیم سکه نیز ۵ میلیون و 760 هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و 720 هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و 290 هزار تومان بفروش می رسد.
بهای سکه در هفته جاری به دلیل نوسانات نرخ ارز از مرز 10 میلیون و 800 هزار تومان نیز عبور کرد اما با ریزش قیمت دلار ، قیمت سکه نیز سیر نزولی طی کرد.

نرخ ارز های شاخص

بنابر این گزارش امروز قیمت هر دلار در بازار آزاد تهران ۲5 هزارو 150تومان ، یورو 30 هزارو 766 تومان ، پوند انگلیس ۳5 هزار و 198 تومان ، درهم امارات ۶ هزارو 848 تومان ، لیر ترکیه ۲ هزارو 890 تومان و هر یوان چین نیز ۳ هزارو 910 تومان می باشد.

تاثیر مذاکرات وین در بازار

دست اندرکاران بازار می گویند: یکی از دلایل اصلی نوسان نرخ ارز اخیر نبود چشم انداز روشن از روند مذاکرات وین است. در هفته های اخیر انتشار اخبار ضد و نقیض از روند این مذاکرات موجب افزایش نرخ ارز در بازار شد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند: در صورت ادامه روند مثبت این مذاکرات و همچنین ترسیم چشم اندازی روشن از این گفت و گو ها بدون شک شاهد بروز اتفاقات خوب در بازار خواهیم بود.

بنابراین پیش بینی می شود با آغاز دور جدید این گفت وگو ها و همچنین انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات ، شاهد بازگشت نرخ دلار به قیمت هفته های گذشته خواهیم بود.

تلاش رییس کل جدید بانک مرکزی برای ایجاد ثبات

روز چهارشنبه هفته جاری نیز اکبر کمیجانی با حکمی از سوی رییس جمهوری، به عنوان رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

وی دارای مدرک دکتری اقتصاد است و از سال ۱۳۶۳، به عنوان استاد اقتصاد کلان دانشگاه تهران در زمینه‌های اقتصاد پولی، اقتصاد کلان و اقتصاد بین‌الملل مشغول به تدریس است.

کمیجانی در دوران ریاست کلی ولی‌اله سیف و عبدالناصر همتی، به عنوان قائم‌مقام بانک مرکزی مشغول به خدمت بوده و قبل از آن نیز، از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۶ سمت معاونت اقتصادی بانک مرکزی را برعهده داشته است.

بدون شک تغییرات نرخ ارز دلایل مختلفی دارد اما برخی فعالان بازار معتقدند: یکی از علل این نوسانات ، نبود سکاندار اصلی در بانک مرکزی به عنوان تعیین کننده سیاست های  کلان پولی و ارزی کشور است. با توجه به انتصاب رسمی اکبر کمیجانی از مدیران با سابقه این حوزه به عنوان رییس کل بانک مرکزی ، پیش بینی می شود از هفته آینده شاهد کاهش نرخ ها و یا تثبت نرخ ارز در بازار خواهیم بود.

کمیجانی قطعا تلاش خواهد کرد در مسئولیت جدید و تا پیش از پایان فعالیت دولت فعلی ، کارنامه قابل قبولی از خود بجای بگذارد. بنابراین تلاش مضاعف وی برای ایجاد ثبات در بازار ارز و همچنین کاهش نرخ دلار به عنوان ارز شاخص در بازار ، دور از ذهن نیست.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *