chaghi

کرونا سبب چاقی دانش آموزان شد

تصویر روز: کرونا سی درصد دانش آموزان را چاق کرده است.

به گزارش صدا و سیمای استان تهران ؛ مدیرکل دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال 1400 برنامه ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان سراسر کشور با رویکرد ترویج زندگی فعال و سالم اجرا شده است گفت: تاکنون 13 میلیون 720 هزار و 290 دانش‌آموز مورد سنجش اولیه قرار گرفتند که از این آمار مشخص شد سی ممیز یک دهم درصد از دانش‌آموزان ما دارای اضافه‌وزن و چاقی بودند که با فعالیت‌های مداخله‌گر و مشاوره هایی که معلمان تربیت‌بدنی و مراقبین سلامت و همکاری والدین داشتند توانستیم طی چهار ماه مداخله 3 درصد از این دانش آموزان را کاهش وزن بدیم .

محمد جعفری افزود: در سال گذشته نیز به ‌صورت پایلوت در پنج استان پروژه کنترل وزن و چاقی بر روی نوزده هزار دانش آموز انجام شد و مشخص گردید که دانش آموزان در شرایط کرونایی و حضور در منزل و کم تحرک بودن دچار اضافه وزن و چاقی شده اند و به همین دلیل پروژه فراگیر و ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان یا همان کوچ را با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: انشا الله در شورای‌عالی آموزش‌وپرورش این طرح مصوب شود که حداقل دوسال یک بار این اتفاق انجام شود و انتظاری که از مسئولین به ‌ویژه والدین می رود این است که بحث سلامت را اولویت اول دانش آموزان در کنار مسائل آموزشی بدانند و اگر نگران آمار ارائه شده در خصوص کم تحرکی دانش آموزان نباشیم در آینده فرزندامان دچار بیماری خواهند شد.

جعفری افزود: برای اجرای درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی در مدارس عوامل بسیاری دخالت دارند که در کنار منابع انسانی , توانمندسازی آنها و محتوای برنامه درسی و همچنین فضا و تجهیزات ورزشی نیز از عواملی است که می تواند به اجرای آن کمک کند.

وی گفت: در کل کشور سرانه فضای ورزشی ما چه در مدرسه و چه در خارج از مدرسه مثل مجتمع آموزشی ورزشی سی و چهار صدم مترمربع طبق آخرین آمار سال نود و نه است که در شهرستان‌های استان تهران این آمار هیجده صدم مترمربع است که نزدیک به سه صدم از میانگین کل کشور بالاتر است.

جعفری افزود: در چند سال گذشته وزارت آموزش‌وپرورش سیاست‌ ها و برنامه‌های خود را با همکاری سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با رویکرد و این نگاه که فضاهای ورزشی باید در داخل مدرسه باشند مثل سالن‌های ورزشی و کلاس های درس تربیت بدنی که در داخل مدارس هستند.

وی گفت: در دو سال گذشته نزدیک به پانصد و هشتاد و سه کلاس درس تربیت بدنی در مدارس ابتدایی دخترانه با تغییر کاربری و با مساعدت خود استانها و شهرستان ها و کمک های مردم و خیرین تجهیز گردید که انشاالله بعد از شیوع بیماری کرونا دانش آموزان با مراجعه به مدرسه بتوانند در یک فضای امن و با تجهیزان کامل مرتبط با کتاب های دروس تربیت بدنی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش افزود: در سال 1400 ما چهارصد کلاس درس تربیت بدنی را در کل کشور برنامه ریزی کرده ایم که بر همین اساس اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران نیز سهم خود را خواهد داشت .

وی گفت: اگر شرایط کرونای نبود و مجتمع‌های آموزشی و ورزشی ما و مداس تعطیل نبودند و با توجه به رویکردی که در این سال در نظر گرفته شده بود و همچنین با تولید محتواها و کلیپ ها و آگاهی بخشی در دوره آموزشی معلمان و والدین و ارزیابان که صورت گرفته بود اتفاقات بهتری در زمینه کاهش وزن دانش آموزان و سبک زندگی فعال و سالم رخ می داد .

جعفری افزود: دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 96-97 طی یک بررسی از نزدیک به صد و ده هزار دانش آموز در جهت بدست آوردن میزان آمادگی جسمانی و همچنین اندازه گیری بی ام ای آنان بر آمد که در پی آن مشخص شد بیست و هفت درصد از آنها دارای اضافه وزن و چاقی بوده اند.

وی گفت: البته در سال تحصیلی 94-95 کاسپین یک پیمایش ملی را انجام داد و طی این پیمایش ملی که دوازده هزار دانش‌آموز شرکت داشتند مشخص شد نزدیک به بیست و یک درصد از نوجوانان و جوانان ما دارای اضافه و چاقی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *