havashenasi.2

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی

تصویر روز: سازمان هواشناسی کل کشور نسبت به وقوع طوفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش دید در نیمه شرقی کشور و همچنین بارش شدیدباران و رعدوبرق و احتمال تگرگ در جنوب، هشدار داد.

به گزارش صداوسیما از وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار سطح نارنجی، نسبت به بارش شدیدباران و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ در جنوب کشور و خیزش گردوخاک و طوفان شن در نیمه شرقی کشور، هشدار داد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، تداوم سامانه بارشی موسمی همراه با رشد ابر‌های همرفتی در بعدازظهر سه‌شنبه تا اواخر وقت امروز ۳۰ تیر ادامه دارد که سبب بارش شدید باران و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و احتمال تگرگ برای استان‌های هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان خواهد شد. این وضعیت در استان‌های نامبرده سبب طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و انسداد موقت جاده‌ها، خسارت به محصولات کشاورزی، تخریب سازه‌های سست و موقت خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود مردم از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خوددداری کنند و همچنین آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با خطراتِ ناشی از ناپایداری‌های جوی، تقویت سازه‌های موقتی ایجاد شود. همچنین اجتناب از صعود به ارتفاعات و چرای دام در مراتع مرتفع و مسیل‌ها توصیه شده است.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی همچنین برای امروز تقویت اختلاف فشار در سطح زمین سبب فعالیت باد‌های ۱۲۰ روزه می‌شود که این وضعیت که از روز گذشته ۲۹ تیر آغاز شده است تا اواخر وقت امروز تداوم خواهد یافت. وزش باد شدید و گاهی خیلی شدید همراه با گردوخاک و کاهش کیفیت هوا با فعالیت این سامانه در استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی می‌شود.

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع طوفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش دید، تاخیر در پرواز احتمالی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی هشدار داد و به شهروندان توصیه کرد از تردد غیرضروری اجتناب کنند و در تردد جاده‌ای احتیاط لازم را داشته باشند. همچنین، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *