solimani.bimeh

حسابرسان داخلی، چشم و گوش مدیران هستند

تصویر روز: آیین افتتاحیه کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه به همت بیمه کوثر و با حضور رئیس کل بیمه مرکزی، رئیس پژوهشکده بیمه، مدیران عامل شرکت های بیمه و مدیران بیمه مرکزی برگزار شد.
به گزارش تصویر روز دکتر غلامرضا سلیمانی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از نوآوری های ایجاد شده در صنعت بیمه گفت: خوشبختانه شرکت های بیمه به سمت نوآوری و طراحی محصولات جدید در حال حرکتند که این شور و شعف ایجاد شده در صنعت بیمه بسیار ارزشمند و امیدوار کننده است.
وی افزود: خوشبختانه صنعت بیمه با توجه به کاهش 8 میلیون نفری بیمه های مسافرتی و همچنین کاهش بخش بیمه های درمان تکمیلی با شیوع ویروس کرونا، در سال 99توانسته 86 هزار میلیارد تومان پرتفوی جذب کند و 11 هزار و500 میلیارد تومان سودآوری داشته باشد که امیدوارم میزان پرتفوی حق بیمه در سال 1400 به بیش از 110هزار میلیارد تومان برسد، هرچند که هنوز با چشم انداز فاصله داریم اما در مسیر خوبی قرار گرفته ایم.
دکتر سلیمانی با تاکید بر نقش مهم حسابرسان داخلی صنعت بیمه در اثر گذاری و کارایی این صنعت گفت: با افزایش سالانه شرکت های بیمه ( صنعت بیمه ظرفیت حضور حداکثر 56 شرکت بیمه را دارد ) و همچنین ارائه طرح های جدید بیمه ای از سوی آنها ضرورت بهره گیری از ظرفیت های انجمن ها و کانون های داخلی و خارجی در حوزه نظارت بیش از گذشته احساس می شود و بیمه کوثر توانسته با میزبانی ایجاد این کانون گامی بزرگ در حوزه نظارت مالی صنعت بیمه بردارد.
رئیس کل بیمه مرکزی از حسابرسان داخلی به عنوان یکی از ارکان اساسی شرکت های بیمه یاد کرد و گفت: اگر حسابرسان با دانش و توانایی که دارند به درستی به ایفای نقش خود بپردازند می توانند از ورود گزارشات سازمان های نظارتی که بعضا آشنایی دقیقی با کارکرد آن شرکت ندارند جلوگیری کند و در صورت مشاهده مغایرت و مشکل، آن را برای بررسی و به هیات مدیره اعلام کند تا در گزارش حسابرسی مشمول بند شرط نشود.
دکتر سلیمانی افزود: حسابرسان داخلی، چشم و گوش مدیرعامل و هیات مدیره شرکت ها هستند و در جریان تمام مراودات مالی قرار دارند و باید حساب ها را به گونه ای بررسی کنند که علاوه بر بحث نظارتی و رفع مغایرت ها، شیوه های افزایش بهره وری در راستای کارایی و اثربخشی بیشتر را ارائه دهند.
وی در ادامه از مدیران خواست، به تحلیل و گزارشات شبکه فروش و نقش و توانایی های بازاریابان بیمه هم توجه داشته باشند، چرا که این افراد عمدتا جوان و با انگیزه بالا بدون دغدغه هزینه های دفتر و غیره به دنبال جذب مشتری هستند. لذا باید ساماندهی شوند و با ارائه آموزش های مناسب، مسیر مناسب برای فعالیت آن ها فراهم شود که در نهایت به سودآوری شرکت نیز منتج می شود.
دکتر سلیمانی افزود: موضوع دیگری که حسابرسان باید آنرا بررسی کنند، بحث ضریب خسارت 107 درصدی صنعت بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و تعیین نرخ حق بیمه بیمه شخص ثالث است که تلفیقی از میزان خسارت پرداختی و نرخ دیه است.
وی خاطرنشان کرد: اگر حساب ها به خوبی بررسی و تحلیل شوند، می توان با همکاری مدیریت تحقیق و توسعه شرکت نسبت به افزایش بهره وری و متعاقبا کاهش نرخ حق بیمه اقدام کرد. همچنین حسابرسان داخلی باید با ارائه گزارشات دقیق و درست از ارائه نرخ های غیرفنی در مناقصات جلوگیری کنند و خود کنترلی در شرکت های بیمه اجرا شود.
دکتر سلیمانی در پایان تاکید کرد: جلسات این کانون باید به صورت منظم برگزار شود و سندیکای بیمه گران ایران و پژوهشکده بیمه نیز در کنار این کانون هستند. مطمئنم با آغاز این کار در صنعت بیمه و اثرات مثبت آن، سایر صنایع و دستگاه های کشور نیز این کار را دنبال خواهند کرد.
گفتنی است در این مراسم افتتاح کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه صورت گرفت و اعضای این کانون آقایان محمدرضا مزرعه شاهی، رسول تاجدار، سعید ترک زاده، محمود حق وردیلو، منصور کنعانی، مرتضی اصلانی، حمید کردبچه، مجید مشعلچی و رضا رحمانی مورد تقدیر قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *