تصویر روز: هر نهاد یا سازمانی برای رشد و بهبود مستمر ، نیازمند یک الگواست ، آموزش و پرورش نیز به عنوان یک نهاد بزرگ و تاثیر گذار از این مهم مستثنی نیست و ضرورت اجرای برنامه ای که بتواند مسیر تعالی مدیریت را تعریف ، تسهیل ، تسریع و دست یافتنی کند چند برابر می شود .
در این خصوص برنامه تعالی مدیریت مدرسه با الهام از الگوی تعالی سازمانی به منظور اجرا در سراسر کشورطراحی و تولید شد.
همزمان با سایر نقاط کشور، برنامه تعالی مدیریت مدارس در تعدادی از مدارس استان البرز از جمله دبستان دخترانه عرفان ۲ به مدیریت سرکار خانم حکیمه قاسمی از مدیران با تجربه و توانمند آموزش و پرورش ناحیه دو کرج واقع در شهرستان فردیس در حال پیاده سازی و اجراست .
تعریف برنامه
این برنامه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش ، مدرسه محور ، مشارکت جو و کیفیت مدار ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی را فرآهم آورد تا تمام عوامل موثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیت ها و توانایی های داخلی و پیرامونی خود ، با اتخاذ رویکرد برنامه محوری نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامه ی عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد به صورت مستمرعملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه راه یا برنامه عملیاتی و هدف های قصد شده بسنجد .
هم چنین به منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت ، با تشخیص خطاها و شکاف های عملکردی ، راه های بهبود را شناسایی کند و با برنامه ریزی مناسب به اجرای راهکار های بهبود اقدام نماید تا از این طریق کیفیت مدیریت مدرسه را ارتقا بخشیده و افزایش و بهره وری را ممکن سازد .
اهداف
۱ – زمینه سازی برای دست یابی به استاندارد های آموزشی و مدیریتی در مدارس
۲ – زمینه سازی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس
۳ – حرکت به سوی نهادینه سازی نگاه تعالی بخش در فرآیندهای مدیریتی
۴ – ایجاد وفاق سازمانی از طریق توسعه ی فرهنگ کارگروهی در مدرسه
۵ – ترویج و تقویت سیستم خود ارزیابی در راستای بهبود و تعالی عملکرد مدیریت در مدرسه
۶ – افزایش انگیزه ی مدیران و دیگر کارکنان برای بهبود عملکرد
۷ – توسعه و تقویت مشارکت کارکنان ، دانش آموزان و اولیا در امر راهبری و مدیرت مدرسه
محور ها و ملاک ها و شاخص های برنامه تعالی مدیریت مدرسه
در تعیین مجموعه ی ملاک ها و شاخص ها برنامه تعالی مدیریت مدرسه و اهداف آن در مدارس مجری برنامه ، سعی شده است ضمن توجه به کارکرد ها و مآموریت های مدرسه ، ۱۰ محور کلیدی شامل :
۱ – تدوین برنامه عمل
۲ – توسعه ی توانمندی ها و مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه
۳ – توسعه ی مشارکت اولیا و نهاد های اجتماعی در امور مدرسه
۴ – استقرار نظام یاد دهی و یادگیری
۵ – توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه
۶ – سلامت – تربیت بدنی – پیشگیری و ایمنی
۷ – فعالیت های مکمل – فوق برنامه و پرورشی
۸ – برقراری نظام رشد آفرین انگیزشی
۹ – مدیریت امور اجرایی و اداری
۱۰ – خلاقیت و نو آوری
مورد تأکید و توجه قرار گیرد . که هر کدام از این اهداف ، در برنامه تعالی مدیریت مدرسه خود به راهبرد های مختلفی تقسیم می گردد ، لذا مدیریت در مدارس تعالی می بایست این اهداف را مد نظر داشته باشد و نیز ارزیابی ها چه در اول کار و چه بعد از انجام کار به صورت خود ارزیابی در ابتدا و با شاخص های ارزیابی در پایان کار از روند اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه بهره بگیرد.
پیش بینی می شود با عنایت به مدیریت و برنامه ریزی خوب سرکار خانم قاسمی مدیر دبستان عرفان ۲ و همچنین تلاش و کوشش سایر معاونان و کارکنان این دبستان و همچنین مشارکت فعال اولیاء محترم دانش آموزان شاهد رشد و شکوفایی هر چه بهتر نظام آموزشی و پروشی دراین دبستان دولتی باشیم.
مطالب مرتبط

ایدکوپرس برای دومین سال متوالی واحد نمونه تولیدی استان البرز شد
08 اردیبهشت 1404
حضور پرقدرت گروه سایپا در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
08 اردیبهشت 1404
محمولهای که در بندر رجایی منفجر شد به گمرک اظهار نشده بود
08 اردیبهشت 1404
دیدگاهتان را بنویسید