آشنایی با برنامه تعالی مدیریت مدارس

تصویر روز: هر نهاد یا سازمانی برای رشد و بهبود مستمر ، نیازمند یک الگواست ، آموزش و پرورش نیز به عنوان یک نهاد بزرگ و تاثیر گذار از این مهم مستثنی نیست و ضرورت اجرای برنامه ای که بتواند مسیر تعالی مدیریت را تعریف ، تسهیل ، تسریع و دست یافتنی کند چند برابر می شود .

در این خصوص برنامه تعالی مدیریت مدرسه با الهام از الگوی تعالی سازمانی به منظور اجرا در سراسر کشورطراحی و تولید شد.

همزمان با سایر نقاط کشور، برنامه تعالی مدیریت مدارس در تعدادی از مدارس استان البرز از جمله دبستان دخترانه عرفان ۲ به مدیریت سرکار خانم حکیمه قاسمی از مدیران با تجربه و توانمند آموزش و پرورش ناحیه دو کرج واقع در شهرستان فردیس در حال پیاده سازی و اجراست .

تعریف برنامه

این برنامه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش ، مدرسه محور ، مشارکت جو و کیفیت مدار ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی را فرآهم آورد تا تمام عوامل موثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیت ها و توانایی های داخلی و پیرامونی خود ، با اتخاذ رویکرد برنامه محوری نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامه ی عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد به صورت مستمرعملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه راه یا برنامه عملیاتی و هدف های قصد شده بسنجد .

%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%b9%da%a9%d8%b3

هم چنین به منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت ، با تشخیص خطاها و شکاف های عملکردی ، راه های بهبود را شناسایی کند و با برنامه ریزی مناسب به اجرای راهکار های بهبود اقدام نماید تا از این طریق کیفیت مدیریت مدرسه را ارتقا بخشیده و افزایش و بهره وری را ممکن سازد .

اهداف

۱ – زمینه سازی برای دست یابی به استاندارد های آموزشی و مدیریتی در مدارس
۲ – زمینه سازی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس
۳ – حرکت به سوی نهادینه سازی نگاه تعالی بخش در فرآیندهای مدیریتی
۴ – ایجاد وفاق سازمانی از طریق توسعه ی فرهنگ کارگروهی در مدرسه
۵ – ترویج و تقویت سیستم خود ارزیابی در راستای بهبود و تعالی عملکرد مدیریت در مدرسه
۶ – افزایش انگیزه ی مدیران و دیگر کارکنان برای بهبود عملکرد
۷ – توسعه و تقویت مشارکت کارکنان ، دانش آموزان و اولیا در امر راهبری و مدیرت مدرسه
محور ها و ملاک ها و شاخص های برنامه تعالی مدیریت مدرسه
در تعیین مجموعه ی ملاک ها و شاخص ها برنامه تعالی مدیریت مدرسه و اهداف آن در مدارس مجری برنامه ، سعی شده است ضمن توجه به کارکرد ها و مآموریت های مدرسه ، ۱۰ محور کلیدی شامل :

۱ – تدوین برنامه عمل
۲ – توسعه ی توانمندی ها و مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه
۳ – توسعه ی مشارکت اولیا و نهاد های اجتماعی در امور مدرسه
۴ – استقرار نظام یاد دهی و یادگیری
۵ – توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه
۶ – سلامت – تربیت بدنی – پیشگیری و ایمنی
۷ – فعالیت های مکمل – فوق برنامه و پرورشی
۸ – برقراری نظام رشد آفرین انگیزشی
۹ – مدیریت امور اجرایی و اداری
۱۰ – خلاقیت و نو آوری

مورد تأکید و توجه قرار گیرد . که هر کدام از این اهداف ، در برنامه تعالی مدیریت مدرسه خود به راهبرد های مختلفی تقسیم می گردد ، لذا مدیریت در مدارس تعالی می بایست این اهداف را مد نظر داشته باشد و نیز ارزیابی ها چه در اول کار و چه بعد از انجام کار به صورت خود ارزیابی در ابتدا و با شاخص های ارزیابی در پایان کار از روند اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه بهره بگیرد.

پیش بینی می شود با عنایت به مدیریت و برنامه ریزی خوب سرکار خانم قاسمی مدیر دبستان عرفان ۲ و همچنین تلاش و کوشش سایر معاونان و کارکنان این دبستان و همچنین مشارکت فعال اولیاء محترم دانش آموزان شاهد رشد و شکوفایی هر چه بهتر نظام آموزشی و پروشی دراین دبستان دولتی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *