farzanegan

کالاهای ایرانی از امارات به سایر کشورها صادر می شود

تصویر روز: یکی از کشور‌های همسایه، که همواره جایگاه قابل توجهی در مراودات تجاری ایران دارد، امارات متحده عربی است؛ کشوری که بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط رئیس کل گمرک ایران، در چهار ماهه نخست سال جاری، بیشترین صادرکننده کالا به ایران بوده است.

به گزارش تصویر روز به نقل از تابناک، در سال‌های اخیر با افزایش فشار‌ها و تحریم‌های نفتی بر اقتصاد کشورمان، عملا ارزآوری از ناحیه فروش نفت با مشکلات جدی مواجه شده و به دنبال آن، کفه عرضه و تقاضا در بازار ارز نیز نامتعادل شده است. روندی که در نهایت به افزایش نرخ ارز به ویژه نرخ دلار در اقتصاد ایران منجر شده است.

اما حال با تشکیل کابینه دولت سیزدهم در روز‌های آتی، انتظار بخش خصوصی و کارشناسان از تیم اقتصادی دولت جدید، تغییر رویکرد اساسی به سمت تقویت صادرات غیرنفتی و توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسایه است؛ موضوعی که مسلما به تقویت و توسعه اقتصاد ملی منجر خواهد شد و می‌تواند در تقویت سمت عرضه ارز در بازار نیز کمک موثری داشته باشد.

یکی از کشور‌های همسایه، که همواره جایگاه قابل توجهی در مراودات تجاری ایران دارد، امارات متحده عربی است؛ کشوری که بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط رئیس کل گمرک ایران، در چهار ماهه نخست سال جاری، بیشترین صادرکننده کالا به ایران بوده است. به بیان دیگر، در چهار ماهه ابتدای امسال امارات متحده عربی با صادرات ۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران در جایگاه نخست و چین با یک میلیون تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۳۵۱ هزار تن به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار و سوئیس با ۶۷۲ هزار تن به ارزش ۵۳۹ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند؛ بنابراین، حجم قابل توجهی از تامین نیاز کالایی کشورمان از ابتدای سال تا پایان تیرماه، از طریق امارات محقق شده است.

در این باره دکتر فرشید فرزانگان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی تاکید کرد: جایگاه امارات به عنوان یک هاب تجاری مهم، باعث شده است که همه کشور‌های دنیا برای تجارت از این کشور استفاده کنند و بسیاری از اقلام نهایی و حتی کالا‌های اساسی مورد نیاز ایران، از طریق امارات به کشورمان صادر شده است. البته باید توجه داشت که بسیاری از این اقلام و کالا‌ها همچون ذرت دامی و یا شکر از برزیل به امارات وارد و سپس راهی کشورمان می‌شود؛ بنابراین هاب منطقه‌ای امارات نقش مهمی در این موضوع دارد.

وی معتقد است: در شرایط کنونی اقتصاد، حمل و نقل دریایی گرانی مضاعفی دارد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز قیمت‌های خود را بالا برده است و در مقابل هزینه‌های حمل امارات به دلیل تعدد مبدا و مقصد و ترافیک دریایی قابل توجهی که دارد، منطقی‌تر از جا‌های دیگر دنیاست؛ در نتیجه با قیمت مناسب تری حمل و نقل از سوی امارات در جریان است. البته باید توجه داشت که به هر حال هزینه‌های حمل در دنیا رو به افزایش است و در ایران هم سرویس‌ها فرسوده‌تر شده و هزینه حمل نیز بالاتر رفته است که دولت باید برای آن فکری کند.

اما سوالی که در این جا مطرح است، موانع و مشکلات سد راه توسعه تجارت خارجی ایران با امارات است؛ در این باره فرزانگان گفت: مهم‌ترین مساله، مشکلات موجود در مراودات بانکی و نقل و انتقالات مالی است. متاسفانه در حال حاضر ایرانیان با پاسپورت‌های خود کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند و معمولا ایرانیانی که پاسپور دیگری دارند کمک می‌کنند تا تجارت انجام شود. الان مساله نظام نامه‌ها و پیمان نامه‌های منطقه‌ای مهم است و انتظار می‌رود در دولت جدید برای حل و فصل این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

فرزانگان معتقد است یکسری از کشور‌ها منتظرند تا ببینند ایران در خصوص برجام و مخصوصا با کشور‌های حاشیه خلیج فارس چه رویکردی را اتخاذ می‌کند.

رییس اتاق ایران و امارات در ادامه با اشاره به اینکه غیر از موانع بین المللی که مشخص و واضح است، در این سال‌ها خیلی روی کشور‌های همسایه متمرکز عمل نکرده ایم. به نظر من کشور‌های همسایه، آفریقا، چین، روسیه و نگاه به غرب، می‌تواند یک توازن در روابطمان ایجاد کند.

اولویت‌ها مشخص است، ولی باید نگاه دوسویه و هدف هم منافع اقتصادی باشد. ما باید در عین حال که برنامه ریزی و تلاش کنیم از ظرفیت هاب‌های منطقه‌ای که در کنارمان ایجاد شده اند به خوبی استفاده کنیم، باید زیرساخت‌های تجاری خودمان را هم بالا ببریم. زیرساخت‌های تجارت ما خیلی عقب افتاده اند. توجه به زیرساخت‌های عمرانی، تجاری و گمرکی و بنادر باید ارتقا پیدا کند و این زیرساخت‌ها تا زمانی که بهبود پیدا نکند، پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

وی افزود: موضوع بعدی که باید به آن توجه جدی داشت، همکاری بیشتر دولتمردان و بخش خصوصی در مسائل است؛ به نظرم باید با حضور رئیس جمهور جدید همکاری بخش خصوصی با وزارت خانه‌های مختلف ارتقا پیدا کند، معتقدم واقعا بخش خصوصی بوده که در این مدت کمک کرده است… بنابراین انتظار می‌رود در دولت جدید گردش اطلاعات بین دولت و بخش خصوصی شکل بهتری به خود بگیرد و تصمیم گیری‌ها با هدف منافع کشور گرفته و منافع بلندمدت بخش خصوصی نیز تامین شود تا در نهایت به بهبود اقتصاد و معیشت مردم منجر شود.

فرزانگان در خصوص چشم انداز تجارت خارجی ایران نیز اظهار داشت؛ ایران ظرفیت‌های بسیاری برای تجارت دارد؛ بازاری که ایران در منطقه دارد، بازار منحصربفردی است. محدودیت، تحریم‌ها و مشکلات عدم تعامل با دنیا، مسائلی است که بازار ایران را کوچک کرده و نمی‌شود بدون تعاملات بین المللی اقتصاد را در بخش سرمایه گذاری و چه سرمایه پذیری توسعه داد.

رییس اتاق ایران و امارات در پایان توصیه کرد ما اگر بخواهیم، راهبرد بلندمدت دور از تحریم‌ها داشته باشیم، باید خارجی‌ها را به یک شکلی به داخل بیاوریم و به اصطلاح زمین گیرشان کنیم تا نتوانند خودشان را تحریم کنند و به خودشان آسیب برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *