iran uae

استقبال امارات از توسعه مناسبات تجاری با ایران

تصویر روز: (حمید طلیمی) وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در گفت‌وگوی زنده ویژه خبری شبکه 2 سیما از دیدار و گفت‌وگو با شیخ محمد بن راشد، نایب رئیس امارات و حاکم دبی در حاشیه نشست بغداد  خبر داد.

به گزارش تصویر روز امیرعبداللهیان در این مصاحبه تلویزیونی به رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی که در حاشیه نشست بغداد داشته، اشاره و خاطرنشان کرد: در حاشیه این اجلاس با برخی از سران کشورهای منطقه و جهان اسلام دیدارهایی داشتیم.

وی اظهارداشت: در حاشیه نشست بغداد گفت‌وگوهای خوبی نیز با شیخ محمد بن راشد، نایب رئیس امارات و حاکم دبی انجام شد.

وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید برای مراسم تحلیف آقای دکتر رئیسی رئیس‌جمهور سه وزیر اماراتی و در واقع یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و امنیتی از امارات در تهران حضور پیدا کردند. ملاقات خیلی خوبی با رئیس‌جمهور داشتند.

وی افزود: گفت‌وگوی سازنده و رو به جلویی برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌های دو کشور صورت گرفت. در حاشیه اجلاس بغداد این فرصت فراهم شد که با شیخ محمد بن راشد در ادامه گفت‌وگوهای صورت گرفته در تهران رایزنی و گفت‌وگو داشته باشیم. به گرمی از موضوع توسعه همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله تجاری و بازرگانی استقبال شد و ایشان بعد از این ملاقات نیز توییت مثبتی را در این زمینه منتشر کردند.

چشم انداز مناسبات ایران و امارات

ایران و امارات متحده عربی مناسبات دیرینه و عمیقی در حوزه های مختلف با یکدیگر دارند. بررسی مناسبت دو کشور طی سال های گذشته نشان می دهد روابط دو کشور همواره دارای فراز و نشیب‌های بسیاری بوده اما به دلیل سابقه تاریخی و اهمیت اقتصادی آن ، این مناسبات هیچ گاه به سمت قطع روابط پیش نرفته است.

با توجه به حجم روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی، دو کشور در بُعد اقتصادی همکاری مطلوب و نزدیکی داشته‌اند اما در بُعد سیاسی ، روابط طرفین بعضا با فراز و نشیب هایی روبرو بوده است.

پس از اعمال تحریم های ظالمانه امریکا علیه کشورمان ، دو کشور در روابط و داد و ستد‌های خود به ناچار احتیاط بیشتری را مد نظر قرار داده اند. با این وجود تلاش برای حفظ و بهبود روابط دو جانبه و اهمیتی که دو کشور جهت گسترش مناسبات داشته اند، موجب شد تا ایران و امارات رویکرد متعادلی را در پیش گیرند.

به اعتقاد برخی کارشناسان ، علت استمرار همکاری‌های اقتصادی دو کشور با وجود تنش‌های سیاسی را می‌توان در وابستگی متقابل ایران و امارات در حوزه اقتصادی برشمرد.

در حال حاضر تعداد سرمایه گذاران ایرانی و ایرانیان مقیم امارات متحده عربی حدود 350 هزار نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. ایرانیان مقیم امارات در بخش های مختلفی این کشور سرمایه گذاری کرده و جایگاه مناسبی نیز در اقتصاد این کشور دارند.

فرشید فرزانگان رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات معتقد است: روابط ایران و امارات و بطور کلی مناسبات با کشور های عربی منطقه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در امریکا و روی کار آمدن جو بایدن دچار تغییراتی شده و در حال حاضر در روابط با این کشور ها شرایط بهتری نسبت به قبل شاهدیم.

farzanegan.1

وی می گوید: امارات طی سال های گذشته در دو حوزه سیاست و اقتصاد رویکرد متفاوتی در مقابل ایران از خود نشان  داده است و دبی در حوزه اقتصادی همواره رویکرد مناسبی با کشورمان داشته است.

وی اظهارداشت: همزمان با روند بهبود مناسبات دو کشور در حوزه های سیاسی و اقتصادی مسئولان وزارت خارجه و مقامات کشورمان در ابوظبی نیز تلاش های قابل توجهی برای توسعه مناسبات انجام داده اند.

به گفته وی در این خصوص دیدارهایی نیز با برخی مقامات اماراتی صورت گرفته که پیش بینی می شود خروجی ملاقات مسئولان دو کشور رفع برخی موانع و همچنین تسریع در گسترش مناسبات دوجانبه خواهد بود.

وی معتقد است: دو طرف تصمیم دارند مناسبات تجاری خود را افزایش دهند و این رقم در سال های آتی به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات همه جانبه با تمام کشور های دوست و همسایه به ویژه کشور های جنوبی حاشیه خلیج فارس است.

بر اساس آمار منتشره امارات متحده عربی یکی از اصلی‌ترین صادرکننده کالا به ایران است و احتمالا این آمار در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

طبق اعلام فرزانگان رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی این کشور در شیخ نشین دوبی انجام می‌شود، شهری که همواره در تجارت با ایران پیشگام بوده و علی رغم اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا، طی سال های گذشته جزء اصلی‌ترین شرکای تجاری کشورمان باقی مانده است.

فعالان اقتصادی دو طرف معتقد هستند درصورت کاهش تحریم‌ها می‌توان انتظار داشت که میزان تجارت مشترک میان دو کشور افزایش چشمگیری داشته باشد. طبق اعلام رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات «اکسپو» ۲۰۲۰ دوبی که از مهر ماه امسال آغاز به کار خواهد کرد، بستر مناسبی برای معرفی هرچه بهتر ظرفیت ها و پتانسیل ها جمهوری اسلامی ایران به تجار و بازرگانان امارات و سایر کشور های جهان خواهد بود.

پیش بینی می شود با توجه به رویکرد جدید وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و همچنین دیدار و گفت وگوی اخیر امیرعبداللهیان با شیخ محمد بن راشد ، شاهد رفع موانع و تسریع در توسعه مناسبات ایران و امارات متحده عربی در همه بخشها به ویژه مناسبات تجاری و بازرگانی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *