esmaeili.ershad

جزئیات بسته حمایتی ارشاد برای اهالی فرهنگ

تصویر روز: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در برنامه «شهر فرنگ» به برخی پرسش‌ها در حوزه فرهنگ پاسخ داد. بخشی از صحبت‌های او به حواشی ایجاد شده برای خانه سینما، معضل کاغذ و تشریح بسته حمایتی ارشاد از هنرمندان اختصاص داشت.
به گزارش تسنیم، برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر میزبان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. بررسی چشم‌انداز فرهنگ و هنر در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محور گفت‌وگوی این برنامه بود.

اسماعیلی در ابتدای این گفت‌وگو به برخی گفته‌ها مبنی بر ایجاد محدودیت در فضای فرهنگی در دوره جدید ارشاد، پاسخ داد. او ابتدا به سابقه حضورش در فضای فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: من سابقه 23 سال فعالیت و کار در بخش‌های مختلف حوزه فرهنگ دارم؛ بنابراین طبیعتاً خیلی بیگانه با این فضا نیستم و نگاهم نمی‌تواند نگاه انقباضی باشد. طرح این نوع مسائل را به حساب مباحث سیاسی می‌گذارم و خیلی هم خرده نمی‌گیرم، افراد با نگاه‌های متفاوتی موضوع را تحلیل می‌کردند، تلاش می‌کنم فضای انبساط حوزه فرهنگ را تأمین کنم.

پرسش دیگر این جلسه به این اختصاص داشت که آیا وزیر جدید ارشاد به وجود ابتذال در فرهنگ کشور باور دارد یا خیر؟ اسماعیلی در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر یک حوزه بسیار مهم، پاک و مقدس است، گفت: حوزه فرهنگ و هنر در کشور ما شامل دو دوره است؛ یک دوره جدید و مدرن دارد که شامل مواردی می‌شود که از غرب وارد شده مانند سینما، تئاتر و یک حوزه گسترده عمیق تاریخی دارد که به گستره فرهنگ و تمدن ایران است. همیشه در ایران و حوزه تمدن ایرانی اسلامی، شاهد اعتلای فرهنگ و هنر بودیم و همیشه فرهنگ و هنر امر مبارکی بوده است. این امر ناخودآگاه در مواجهه با هنر مدرن نیز به آن تزریق شده است. مانند هر حوزه دیگری نیز ممکن است در این بخش نیز آسیب‌هایی وارد شده باشد، اما کلیت هنر و اصحاب فرهنگ و هنر از جمله مفاخر حوزه تمدنی ما محسوب می‌شوند و چنین شائبه‌ای را نمی‌توان تصور کرد.

جزئیاتی از بسته حمایتی ارشاد برای اهالی فرهنگ و هنر

وی در ادامه به برنامه‌های این وزارتخانه برای کاهش خسارت‌های ناشی از کرونا برای بخش فرهنگ و هنر اشاره و اضافه کرد: در این بخش لازم است که در ابتدا آلام هنرمندان را کاهش دهیم. بحثی که در حال حاضر آغاز کرده‌ایم، موضوع واکسیناسیون هنرمندان است که دارد به خوبی پیش می‌رود. برخلاف محدودیت‌های سنی که برای این امر وجود دارد، ما در بخش هنر امر واکسیناسیون را باز کردیم؛ به طوری که همه اهالی این حوزه می‌توانند بدون محدودیت سنی واکسن دریافت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه از آماده شدن یک بسته حمایتی برای حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و یادآور شد: این بسته آماده شده و امیدواریم که به تصویب ستاد مقابله با کرونا نیز برسد. این موضوع با رئیس محترم جمهور نیز مطرح شد و ایشان گفت که قویاً و محکم از این موضوع دفاع می‌کنم و شما این را از قول من به هنرمندان خبر دهید که من حامی آنها هستم.

اسماعیلی در ادامه به بیان جزئیات بیشتری درباره این بسته پرداخت و ادامه داد: این بسته شامل تسهیلات با سودهای بسیار کم، ارائه کمک‌های بلاعوض، شارژ هنر کارت و… است. برای این منظور با مؤسسات مالی دیگر نیز در این رابطه صحبت کرده‌ایم. بسته کاملی است که جمعه هفته پیش در شورای معاونان وزارتخانه مطرح شد. در آن جلسه حوزه معاونت توسعه را موظف به انجام این کار کردم و در نهایت، روز سه‌شنبه این کار تکمیل شد. روز چهارشنبه نیز این موضوع را با رئیس جمهور مطرح کردم و این هفته نیز در ستاد مقابله با کرونا مطرح خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *