robert mali

واشنگتن: نمی‌توانیم تا ابد منتظر تهران باشیم

تصویر روز: نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای گفت که واشنگتن نمی‌تواند تا ابد منتظر تهران برای بازگشت به مذاکرات باشد.

به گزارش فارس، «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران گفت که واشنگتن نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند تا تهران دوباره به گفت‌وگوهای هسته‌ای بپیوندد اما آماده است تا صبر پیشه کند.

وی که با خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» مصاحبه می‌کرد، مدعی شد که آمریکا و تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیشتر نیز بیش از حد صبور بوده‌اند.

این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با اعلام اینکه اصل گفتگوهای وین قابل قبول است و انجام می شود، اما مذاکره ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریمها و تامین حقوق حقه ایران بینجامد، به تروئیکای اروپایی توصیه کرد رفتار خود را تغییر داده و به بی عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهد. (جزئیات بیشتر)

رابرت مالی در ادامه این مصاحبه گفت که آمریکا هنوز هیچ گونه اشاره‌ای که نشان دهد “ابراهیم رئیسی” رئیس جمهور جدید ایران آماده برگزاری دور هفتم گفت‌وگوها برای بازگشت توافقی که با نام «برنامه جامع اقدام مشترک» شناخته می‌شود، دریافت نکرده است.

وی اضافه کرد: «در حالی که ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم چون در برخی نقاط، پیشرفت‌ها به گونه‌ای است که بازگشت به برجام برای آمریکا بسیار کم ارزشمندتر از غیر آن است».

نماینده آمریکا در امور ایران افزود: « اما این موضوع نباید برای مدت طولانی به تعویق بیفتد زیرا در این صورت ما به نتیجه گیری متفاوتی خواهیم رسید».

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تا کنون شش دور مذاکرات غیرمستقیم در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام با ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

از سوی دیگر مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *