bimeh markazi.1

گزارش عملكرد ۴ ماهه صنعت بیمه

تصویر روز: مبلغ حق بيمه توليدي و خسارت پرداختي صنعت بیمه در چهار ماهه اول سال جاری به ترتيب در حدود 31.7 و 14.8 هزار ميليارد تومان اعلام شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، میزان تغییرات حق بيمه توليدي و خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب در حدود 45.7 و 40 درصد رشد برآورد شده است.
همچنین حق بیمه تولیدی اکثر رشته های بیمه غیر از سه رشته بیمه بدنه اتومبیل، درمان و پول با 37.7، 23.4 و 41 درصد رشد، بالاتر از رشد بازار بیمه (با 45.9 تا 192.3 درصد ) بوده است، که در مجموع با سهم عمده 75.3 درصد از کل، رشد حق بیمه تولیدی بازار در حدود 45.7 درصد را رقم زده است. به گواه کارشناسان و تجارب گذشته رشد حق بیمه تولیدی بازار در دوره های زمانی کمتر از 9 ماهه با تغییرات زیادی همراه بوده و پس از آن، رشد بازار بیمه به میزان سالانه خود نزدیک خواهد شد.
در این بازه زمانی چهارماهه، نسبت خسارت بازار با 1.9 واحد کاهش در مقايسه با 4 ماهه نخست سال گذشته به 46.6 درصد رسیده که در محاسبه این نسبت، مبالغ خسارت‌هاي معوق، ذخاير حق‌بيمه، كارمزد شبكه فروش و هزينه‌هاي اداري- عمومی شرکت های بیمه در نظر گرفته نمي‌شود.
با این وجود بررسی آمار عملکرد شرکت ها و رشته های بیمه از حیث “نسبت خسارت” در این مدت چهار ماهه نمی تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها را در دسترس قرار داده و دستاوردهای واقعی آنها را نشان بدهد.
بر اساس این گزارش، رشته‌ های کشتی با 734 %، درمان با 95.4 % و بدنه اتومبیل با 56.9 % نسبت خسارتي بالاتر از بازار را به خود اختصاص داده اند.
سهم بخش غيردولتي از حق بيمه توليدي و خسارت پرداختي صنعت بيمه، به ترتیب حدود 69 و 75 درصد بوده است.
این گزارش می افزاید سهم سه رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگی به ترتیب 35.6، 17.9 و 15.8 درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار به شمار می رود که البته سهم شرکت ها و رشته های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است.
گفتنی است در این مدت حدود 20.7 ميليون بيمه نامه صادر و 15.2 ميليون فقره خسارت پرداخت شده است و تعداد بيمه نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به چهار ماهه اول سال قبل، به ترتيب 4.7 و 19.9 درصد رشد داشته است.
بر اساس همین گزارش، رشد 4.7 درصدی تعداد بیمه نامه صادره به واسطه رشد این تعداد در اکثر رشته های بیمه بین 4.2 تا 200 درصد بوده که در مجموع با سهم 33.7در بازار بیمه با کاهش در تعداد بیمه نامه های صادره رو به رو شده اند.
گزارش چهارماه نخست سال جاری بر این نکته تاکید دارد که عملکرد صنعت بیمه در رشته های زندگی، آتش سوزی، بدنه اتومبیل، حوادث و حوادث راننده در رشد تعداد بیمه نامه های بازار به طور ویژه تاثیر بیشتری دارد به نحوی که تعداد بیمه نامه های صادره آنها در مجموع با 60.9 درصد سهم از کل، در مقایسه با چهار ماهه نخست سال گذشته به ترتیب 18، 20.8، 4.2، 6.6 و 0.9 درصد رشد داشته است.
شایان ذکر است که رشد 19.9درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل رشد 21.2 درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده 94.1 درصد از تعداد خسارت های پرداختی بازار بیمه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *