solimani.saipa

تعهدات معوق سایپا «صفر» شد

تصویر روز: با وجود شرایط سخت تحریمی و کرونایی، افزایش تولید و عرضه محصولات سایپا در دو سال گذشته به گونه‌ای بوده که تعداد تعهدات معوق این گروه خودروسازی به صفر رسیده و سایپا برای نخستین بار در شرایط تحریمی صنعت خودرو کشور، تلاش می‌کند در صورت تداوم شرایط مناسب فعلی، از شهریور ۱۴۰۰ محصولات تولیدی خود را به‌روز و بدون تاخیر به مشتریان تحویل دهد.
به گزارش تصویر روز سیدجواد سلیمانی ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: با تلاش مهندسان و کارگران خطوط تولید سایپا و همکاری زنجیره تامین، تعهدات معوق سایپا در شهریورماه ۱۴۰۰ به صفر رسید و تلاش می‌کنیم در صورت تداوم شرایط مناسب فعلی، از این به بعد محصولات تولیدی این گروه را به‌روز و بدون تاخیر به مشتریان محترم تحویل دهیم.

سلیمانی گفت: شرایط تولید و به تبع آن تحویل خودرو به مشتریان، پس از دور جدید تحریم‌ها و نیز محدودیت‌های ناشی از کرونا با اختلال جدی مواجه شد اما گروه خودروسازی سایپا در عمل تحریم‌های ظالمانه غرب را در صنعت خودرو بی اثر کرده و در تلاش است از ماه جاری شرایط تحویل محصولات را به وضعیت سال های پیش از تحریم برگرداند.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه صفر شدن تعهدات معوق و تحویل خودرو در زمان تعیین شده در قراردادهای فروش برای اولین بار در شرایط تحریمی صنعت خودرو اتفاق می‌افتد، افزود: متاسفانه تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید خودرو پس از اعمال تحریم‌های بین المللی با محدودیت‌هایی مواجه شد که شرایط شیوع ویروس کرونا نیز این مشکلات را تشدید کرد.

وی ادامه داد: در نتیجه این محدودیت‌ها، تولید خودرو در مقطعی کاهش قابل توجهی داشت که تناسب عرضه و تقاضا را از بین برد اما با تلاش و خودباوری کارکنان صنعت خودرو و همراهی قطعه‌سازان، روند تولید به وضعیت مطلوب بازگشت و اهداف شوم کشورهای متخاصم در توقف چرخ های تولید کشور در صنعت راهبردی خودروسازی به نتیجه نرسید.

سلیمانی در ادامه به خروج پراید از خط تولید نیز اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته پراید سهم قابل توجهی از تیراژ تولید سایپا را به خود اختصاص داده بود و انتظار می‌رفت با توقف تولید آن که یکی‌ از برنامه‌های مهم ما در ارتقاء کیفی محصولات بود، تولید گروه سایپا با افت تیراژ محسوسی مواجه شود، اما توانستیم در کمتر از دو ماه محصولات جدید را در خط تولید جایگزین پراید کنیم و حتی در پایان سال ۹۹ بدون پراید شاهد افزایش تولید سایپا نسبت به سال ۹۸ بودیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در بهمن ماه ۹۷ و در نتیجه سوء مدیریت‌های گذشته و فشار تحریم ها، ۵۲۰ هزار تعهد در سایپا ایجاد شده بود که بیش از ۳۰۰ هزار تعهدِ آن، سررسید و معوق شده بود و مشتریان در انتظار دریافت خودروهایی بودند که از وقت تحویل آن زمان زیادی گذشته بود.

سلیمانی افزود: از همان زمان، با اجرای پروژه ها و برنامه های کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمینه های تولید، فروش و مالی، روند رو به بهبود در فرآیندهای گروه خودروسازی سایپا را آغاز کردیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تنها پس از چند ماه، تولید را از حدود ۶۰۰ دستگاه به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز رساندیم.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار تعهد سررسید شده و معوق به جا مانده از مدیریت های قبلی، معادل حدود ۹ ماه تولید خودرو در سایت‌های تولیدی سایپا بود، اظهار کرد: با توجه به نیاز بازار و تلاش سایپا برای عرضه خودرو و جلوگیری از تشدید واسطه‌گری، به صورت همزمان کاهش تدریجی تعهدات معوق نیز در دستورکار سایپا قرار گرفت و امروز با افتخار می توانیم اعلام کنیم که با وجود مشکلات متعدد ناشی از تحریم و کرونا، تعهدات معوق سایپا به صفر رسیده و کل تعهدات نیز از ۵۲۰ هزار دستگاه معادل ۱۵ ماه تولید به ۱۷۰ هزار دستگاه که معادل ۵ ماه تولید است کاهش یافته و از این به بعد سایپا حداکثر سعی خود را خواهد کرد که در صورت تداوم همین روند، هیچ خودرویی را با تاخیر تحویل ندهد.

مدیرعامل گروه سایپا در خصوص خودروهای CKD و برند مشترک نظیر ساندرو و برلیانس و … که به دلایل بدعهدی شرکت‌های خارجی به هیچ وجه امکان تولید ندارند و طبق اعلام سازمان‌های ذی ربط، استانداردهای جدید را پاس نکرده و مجوز شماره‌گذاری هم دیگر ندارند نیز گفت: تعداد بسیاری از مشتریان این خودروها با شرکت در طرح‌های تبدیل، حواله‌های خود را به محصولات جاری تبدیل کرده و خودروهای خود را تحویل گرفته‌اند.

وی در این باره ادامه داد: تعداد محدودی از مشتریان محترم هم که تاکنون ‌اقدام به تبدیل خودرو خود نکرده‌‌اند در صورت اقدام به تبدیل در اسرع وقت خودروهای خود را تحویل می‌گیرند.

سلیمانی با اشاره به اینکه طبق ضوابط جاری، خودروسازان موظفند یک ماه پس از تاریخ تکمیل وجه نسبت به تخصیص شماره بدنه و صدور فاکتور فروش اقدام کنند، افزود: مشتریان محترم که تکمیل وجه کرده‌اند در صورت هرگونه تاخیر بیش از مدت مذکور، برای کسب اطلاعات از فرآیند و وضعیت خو‌درو خود می‌توانند با مرکز امور مشتریان سایپا با شماره ۰۹۶۵۵۰ تماس بگیرند تا در صورت بروز موارد استثناء، موضوع پیگیری و خودرو در روند تخصیص و تحویل قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین سامانه پرسش و پاسخ به سوالات از طریق سایت اینترنتی شرکت سایپا به نشانی www.saipacorp.com ایجاد شده است و مشتریان می‌توانند با ثبت سؤالات خود در سامانه مذکور، پاسخ‌های لازم را دریافت کنند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پایان گفت: تلاش برای افزایش تولید، اولویت نخست سایپا در دو سال گذشته بوده و با توجه به برنامه های اعلام شده از سوی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت خودرو، افزایش تیراژ تولید و تنوع‌بخشی به سبد محصولات در دستور کار قرار خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *