dena.1

«دنا» با گیربکس ایرانی به بازار می‌آید

تصویر روز: مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: کمتر از یک ماه آینده خودرو دنا با گیربکس دستی شش سرعته تولید داخل به بازار عرضه می‌شود.

فرشاد مقیمی در مصاحبه صداوسیما، افزود: طراحی گیربکس شش سرعته داخلی با همکاری مرکز تحقیقات نیرو محرکه قزوین، بهمن سال ۹۹ انجام و بر روی خودرو رانا نصب شد که برای خودرو دنا هم کمتر از یک ماه آینده عملیاتی و به بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح تولید گیربکس نیمه اتوماتیک را از سال گذشته آغاز کردیم اضافه کرد: یک تا دو ماه آینده تولید گیربکس نیمه اتوماتیک را در نیرو محرکه قزوین آغاز خواهیم کرد ضمن اینکه در موضوع کالیبراسیون گیربکس نیمه اتوماتیک، مجموعه‌های مرکز تحقیقات، مرکز نیرو محرکه قزوین و برخی قطعه سازان مشغول کار هستند که بنا داریم اسفند ۱۴۰۰ خودرو با گیربکس نیمه اتوماتیک به بازار عرضه کنیم.

مقیمی گفت: برای گیربکس اتوماتیک نیز که همچنان از خارج از کشور وارد می‌شود دو مسیر را همزمان دنبال می‌کنیم نخست خط مونتاژ گیربکس اتوماتیک AT را که در خودرو‌ها مصرف می‌شود با ۳۰ درصد داخلی سازی تولید خواهیم کرد که قرارداد‌های آن امضا و شرکای داخلی و خارجی آن تعیین شده‌اند.

وی افزود: همزمان طراحی گیربکس اتوماتیک DCT هفت سرعته را هدف گذاری کردیم که سال ۱۴۰۲ تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه قرارداد‌های گیربکس اتوماتیک داخلی منعقد و اقدامات آن انجام شده گفت: طراحی این گیربکس داخلی است یعنی ژن این گیربکس ایرانی است و مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، نیرومحرکه قزوین، مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو، شرکت‌های دانش بنیان مجموعه ایران‌خودرو مانند جتکو و شرکت‌های دانش بنیان خارج از ایران‌خودرو مانند شرکت‌هایی که در زنجیره تامین صنایع دفاعی کشور هستند در تولید گیربکس اتوماتیک هفت سرعته داخلی همکاری دارند.

وی افزود: گیربکس اتوماتیک هفت سرعته داخلی از ابتدا با داخلی سازی ۷۰ درصدی آغاز خواهد شد این در حالی است که گیربکس دستی شش سرعته داخلی با داخلی‌سازی ۸۰ درصدی تولید شده است.

مقیمی درباره فعالیت‌های شرکت دانش بنیان جتکو گفت: برخی ماموریت‌های خاص به این مجموعه سپرده شده و به نتیجه هم رسیده که به طور مشخص ماموریت اصلی در بحث خودرو برقی با شرکت جتکو است.

وی افزود: نمونه اولیه خودرو برقی تارا رونمایی شد و نمونه بعدی آن بهمن امسال رونمایی خواهد شد که بیشتر این بحث را در مجموع جتکو به پیش می‌بریم ضمن اینکه بحث مهم پلتفرم برق و الکتریک خودرو با همکاری جتکو و مرکز تحقیقات ایران‌خودرو پیگیری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *