202109105416091185

تعهدات معوق ایران خودرو به کمترین میزان رسید

تصویر روز: رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با تصریح بر اینکه هدف ما از تحقیق و تفحص نه تنها مچ‌گیری نیست بلکه ارتقا سطح صنعت خودرو و رفع چالش‌ها و مشکلات موجود است، گفت: این صنعت از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار بوده و با ۶۴ رشته صنعتی دیگر در ارتباط است.
علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح بازدید میدانی «هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو» از «ایران خودرو»، گفت: در ادامه بازدیدهای میدانی هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، امروز از گروه صنعتی ایران خودرو بازدید به عمل آمد و 15 محوری که به منظور بررسی عملکرد خودروسازان توسط اعضای این هیات احصا شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه هدف ما از تحقیق و تفحص نه تنها مچ‌گیری نیست بلکه ارتقا سطح صنعت خودرو و رفع چالش‌ها و مشکلات موجود است، ادامه داد: این صنعت از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار بوده و با 64 رشته صنعتی دیگر در ارتباط است بنابراین رونق آن می‌تواند بر سایر صنایع نیر اثرگذار باشد و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

بازدید کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از ایرانخودرو
وی با تاکید براینکه همه باید تلاش کنیم که وضعیت صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران در اقتصاد ملی بهبود یابد، افزود: به زودی تیم کارشناسانِ هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در ایران خودرو مستقر می‌شود و براساس زمانبندی پیش‌بینی شده وضعیت عملکردی شرکت در 15 محور مورد تاکید هیات احصا و جمع بندی خواهد شد.

تعهدات معوق ایران خودرو به 10 هزار دستگاه رسیده است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در نشست امروز، مدیرعامل ایران خودرو گزارش جامعی از آخرین وضعیت این شرکت ارائه کرد، اضافه کرد: به گفته وی تعهدات معوق ایران خودرو به 10 هزار دستگاه یعنی کمترین میزان طی سال‌های اخیر رسیده است.

وی اضافه کرد: براساس گزارش مذکور فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار موجب افزایش تقاضا در این بازار شده است در نتیجه رقابت شدیدی برای خرید محصولات ایران خودرو و سایر خودروسازان ایجاد شده است که این شر‌کت‌ها قرعه کشی را به عنوان راهکاری برای رفع این مشکل تعریف کرده اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تعمیق داخلی سازی و داخلی‌سازی در ایران خودرو را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده میزان ساخت داخل ایرانخودرو افزایش پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به بازدید از مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو، ادامه داد: در این مرکز از مدل‌ها و طراحی‌های جدید خودرو، مانند تارا با آپشن‌های جدید و خوردوهایی که مراحل ساخت اولیه آنها طی شده و در ماه‌های آینده به تولید می‌رسد، بازدید به عمل آمد؛ براساس این بازدیدها اقدامات خوبی در حوزه توسعه محصول و ارائه پلت فرم‌ها و محصولات متنوع صورت گرفته است.

کریمی تصریح کرد: هرچند ایران خودرو توانسته اقدامات مثبتی انجام دهد اما مردم از کیفیت پایین برخی از خودروهای تولیدی و نامطلوب بودن نحوه ارائه خدمات پس از فروش این شرکت در نمایندگی‌ها که به بهانه‌های مختلف مردم را از دریافت حقوق قانونی خود تحت عنوان گارانتی محروم می‌کنند، گلایه‌هایی دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین درباره میزان تولید موتورسیکلت در ایران خودرو نیز توضیح داد: براساس گزارش ارائه شده تولید موتور سیکلت در سال قبل نسبت به سال 98 حدود 80 درصد رشد داشته است.

کریمی درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر دپو خودرو در پارکینگ خودروسازان، گفت: با توجه به بازدید نزدیک از ایران خودرو، می‌توان گفت که این اتهام به این شرکت وارد نیست زیرا ده‌ها هزار دستگاه خودرو در پارکینگ وجود دارد که نیازمند قطعه است.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تصریح کرد: خودروهای بسیاری به دلیل نبود یک قطعه که ناشی از تحریم و مشکلات موجود در مسیر خرید قطعات است، در پارکینگ مانده که مدیران عامل خودروسازی‌ها و مسئولان کشور باید برای حل این مشکل در سریع‌ترین زمان برنامه ریزی‌ کنند.

براساس این گزارش 15 محور احصا شده در هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به شرح ذیل است؛

1- بررسی وضعیت گذشته و موجود در صنعت خودروی کشور- تعداد شرکت‌های تولید کننده، ظرفیت و تیراژ تولید

2- وضعیت ترکیب سهامداران، ساختار مدیریت، مالی و مالکیت سهام در صنایع خودروساز کشور و ایجاد انحصار و مشکلات قانونی در این خصوص و فعالیت های غیر تولیدی خودروسازان

3- میزان سهم و نقش دولت در مالکیت و مدیریت صنایع خودروسازی کشور

4- بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع خودرویی کشور طی سال‌های گذشته

5- بررسی کیفیت تولید خودرو در کشور و علت‌های پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی

6- بررسی علل عدم استفاده حداکثری از ظرفیت علمی، تخصصی و فنی در طراحی و ساخت انواع خودرو در صنعت خودروسازی کشور و ارزبری گسترده این صنعت

7- بررسی مشکلات صنایع قطعه ساز خودرو در کشور

8- نحوه قیمت‌گذاری خودرو (محاسبه قیمت تمام شده و قیمت عرضه در بازار) و تعدد مراجع ذی مدخل در قیمت‌گذاری خودر

9- بررسی تقاضای واقعی (مصرفی) انواع خودرو در کشور و مقایسه آن با میزان عرضه انواع خودرو و رانت موجود در بازار خودرو (مشکلات قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار)

10- بررسی نحوه پیش فروش و فروش فوری خودرو به متقاضیان و مشکلات مربوط به قرعه کشی بین متقاضیان

11- بررسی آخرین وضعیت صادرات خودرو و کارخانجات خودروسازی ایرانی در کشورهای خارجی و صادرات قطعه

12- بررسی مقررات و سیاست های موجود در زمینه واردات خودرو و تاثیر آنها در بازار خودروی کشور

13- برنامه راهبردی و بلندمدت صنعت خودرو در ایران

14- بررسی اقدامات انجام شده درخصوص طراحی و تولید خودروهای برقی، هیبریدی در کشور

15- وضعیت منابع انسانی در صنایع و نحوه عزل و نصب مدیران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *