face

علت قطعی فیس‌بوک،‌ اینستاگرام و واتس‌اپ

تصویر روز: (حمید طلیمی) سرویس شبکه های اجتماعی فیسبوک ، واتس آپ و اینستاگرام که روزگذشته به مدت ۶ ساعت از دسترس خارج شده بودند مجددا در ایران و در دیگر مناطق جهان در دسترس قرار گرفت. این موضوع همچنین باعث شد تا ضرورت حمایت از شبكه های اجتماعی داخلی نیز در محافل کارشناسی مجددا مورد تاکید قرار گیرد.

پس از قطع گسترده خدمات این شبکه ها ، سخنگوی فیس بوک در توییتر اعلام کرد: “ما می دانیم که برخی از افراد در دسترسی به برنامه ها و محصولات ما با مشکل روبرو هستند.”
کاربرانی که سعی در دسترسی به فیس بوک در مناطق آسیب دیده داشتند با این پیام مورد استقبال قرار گرفتند: “مشکلی پیش آمد. ما روی آن کار می کنیم و در اسرع وقت آن را برطرف می کنیم. “

نگرانی کاربران از به خطر افتادن اطلاعات خود

با قطع سرویس شبکه های اجتماعی متعلق به فیسبوک کاربران و کارشناسان در خصوص دلایل قطع این خدمات به اظهار نظر پرداخته و بسیاری نیز از به خطر افتادن اطلاعات شخصی خود ابراز نگرانی کردند.
نیوزویک نوشت: کاربرانی که از اینستاگرام و واتس‌اپ استفاده می‌کنند گزارش کرده‌اند که سرویس‌های فیس‌بوک در حال بازیایی است، اما این کار با کمی کندی برای تمامی کاربران در حال انجام است.
به نوشته این نشریه قطعی گسترده فیس‌بوک، اینستاگرام، واتس‌اپ و فیس‌بوک مسنجر، به‌طور کلی در آمار آمده و نشان می‌دهد ۱۰.۶ میلیون گزارش قطعی از سراسر جهان در این خصوص منتشر شده است.بیشترین گزارش از آمریکا با ۱.۷ میلیون و سپس آلمان با ۱.۳ میلیون بوده است.

علت قطعی فیس‌بوک،‌ اینستاگرام و واتس‌اپ

تارنمای رسمی «فیسبوک» نیز روز گذشته در بیانیه‌ای به تشریح دلایل قطع سرویس شبکه های زیر مجموعه خود پرداخت.
این شرکت اعلام کرد: اشتباه در تغییر تنظیمات سیستم مسیریابی (روتر) دلیل اصلی اختلال شش ساعته در خدمت رسانی رسانه‌های این شرکت به ۳. ۵ میلیارد کاربر بوده است.
به گزارش ایرنا این شرکت ضمن عذرخواهی از کاربران اعلام کرد: تیم‌های مهندسی ما متوجه شده‌اند که تغییر تنظیمات در روترهای اصلی که ترافیک شبکه را بین مراکز داده ما هماهنگ می‌کنند، باعث ایجاد مشکلاتی در این ارتباط شده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: اکنون خدمات رسانی ما دوباره راه‌اندازی شده است و ما به طور فعال در تلاش هستیم تا آن‌ها را به حالت عادی برگردانیم.

داده های کاربران به خطر نیفتاده است

در این بیانیه با اشاره به ابراز نگرانی بسیاری از کاربران آمده است: ما هیچ مدرکی مبنی بر به خطر افتادن داده‌های کاربران در نتیجه این خرابی نداریم.

زیان ۷ میلیارد دلاری فیسبوک

 برخی گزارش‌ها حاکی از ضرر شدید فیسبوک به دلایل قطع 6 ساعته خدمات این شرکت خبر می دهد.
برخی گزارش‌ها حاکی از ضرر ۷ میلیارد دلاری مارک زاکربرگ رییس فیسبوک و فروش داده‌های یک و نیم میلیارد کاربر فیسبوک در اینترنت است. این زیان سنگینی است که مدیران فیسبوک برای قطع 6 ساعته خدمات متحمل شده اند.
فیسبوک طی سال های گذشته خود را به یک سکوی اصلی پیام رسانی، پخش زنده، واقعیت مجازی و بسیاری از خدمات دیجیتالی دیگر تبدیل کرده است.
آمار نشان می دهد در برخی کشورها مانند میانمار و هند، فیس بوک مترادف با اینترنت است. به گزارش ایرنا بیش از ۳. ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از فیس بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس آپ برای ارتباط با دوستان و خانواده، توزیع پیام‌های سیاسی و توسعه کسب و کارهای خود از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده می‌کنند.
فیسبوک اولین شبکه اجتماعی بود که کاربران آن از مرز یک میلیارد نفر عبور کرد و در حال حاضر به طور ماهانه بیش از ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون نفر کاربر فعال دارد. این شرکت در حال حاضر همچنین مالکیت چهار رسانه اجتماعی بزرگ را در اختیار دارد که هرکدام ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارند: فیس بوک (شرکت اصلی)، واتس اپ، فیس بوک و اینستاگرام.

ضرورت تقویت و حمایت از شبكه های اجتماعی داخلی

ضرورت حمایت از شبكه های اجتماعی داخلی كه از مدتها پیش در كشور مطرح بود، بعد از اتفاق روز گذشته در خصوص قطع سرویس شبکه های اجتماعی فیسبوک ، واتس آپ و اینستاگرام مجددا بین دلسوزان و کارشناسان این حوزه قوت گرفت.
انتظار می رود مسئولان ذی ربط با بررسی همه جانبه و حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی بستر لازم برای حضور کاربران ایرانی در این شبکه ها را مهیا نمایند.

طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، قوه قضاییه، وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک مرکزی و صداوسیما موظف به حمایت از پیامرسان های داخلی هستند.
امسال از سوی مقام معظم رهبری ، سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده است. یکی از عرصه های مهم حمایت و پشتیبانی از تولید، فضای مجازی و پیام رسان های داخلی است.

خوشبختانه در اسناد و قوانین بالادستی ظرفیت های بسیار خوبی برای حمایت و پشتیبانی ها وجود دارد که یکی از مهمترین این اسناد، سند «سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیامرسان های اجتماعی» است. امیدواریم دستگاه های ذی ربط با هماهنگی و همکاری ، بستر لازم برای حمایت جدی تر از شبکه های اجتماعی داخلی را بیش از پیش مهیا نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *