تصویر روز- (حمید طلیمی) رسانه های گروهی به ویژه «صدا و سیما» در کنار ماموریت ها و اهداف گوناگون خود از جمله ایجاد اعتماد و امید در جامعه ، نقش مهمی نیز در تشویق و ترغیب مردم برای حمایت از تولیدات داخلی ، معرفی کالاهای با کیفیت ایرانی و همچنین اصلاح فرهنگ و الگوی صحیح مصرف بر عهده دارند. زیرا اطلاع رسانی مناسب در این زمینه می تواند در تنظیم بازار و جلوگیری از تضییع حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مؤثر باشد.
• حمایت از محصولات ایرانی
طی سال های گذشته شبکه های مختلف رسانه ملی با توجه به نام گذاری هر سال از سوی مقام معظم رهبری به طور مستقیم و غیر مستقیم به حمایت از محصولات ایرانی پرداخته و در این مسیر اقدامات و تلاش های قابل تقدیری نیز از خود بجا گذاشته اند. اما پس از ارائه مفهوم اقتصاد مقاومتی و تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی توسط رهبر معظم انقلاب، سازمان صداوسیما اقدام به ایجاد شبکه ای ویژه با ماموریت اختصاصی برای حمایت از تولیدات داخلی، کار و سرمایه ایرانی و توسعه اشتغال کرد تا بتواند عامل موثری در دستیابی به چشم انداز ترسیم شده از سوی معظم له باشد.
• تاسیس شبکه ای مستقل
با توجه به خلاء وجود یک شبکه مستقل تلویزیونی در رسانه ملی برای حمایت بیشتر و منسجم تر ازفعالان اقتصادی به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط ، درسال 1396شبکه تلویزیونی جدیدی با نام « ایران کالا» راه اندازی شد.تا پیش از راه اندازی این شبکه ، اقدامات زیادی برای تولید و پخش برنامههای حمایتی و تشویقی در حوزه کسب و کار از شبکه های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شد اما بدون شک هیچگاه برنامهای همانند «ایران کالا» برای حمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان داخلی روی آنتن نرفته بود.
بررسی ها نشان می دهد خوشبختانه «ایران کالا» موفق شده است با برنامه ریزی صحیح و دقیق و استفاده از نظرات و دید گاههای کارشناسی تولیدکنندگان و کارآفرینان در عرصه های مختلف ضمن حرکت در راستای اهداف از پیش تعیین شده نقش مهمی در ایجاد اعتماد عمومی به محصولات تولید داخل ایفا نماید.
• حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط
علی رغم هجمه گسترده شبکههای فارسی زبان ماهوارهای به ویژه پس از اعمال تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی علیه کشورمان با هدف تخریب اعتماد عمومی ، مدیریت شبکه تلویزیونی «ایران کالا» موفق شد با خلاقیت ، بهره مندی از ابزارهای نوین ، بکارگیری از مدیران با تجربه حوزه اطلاع رسانی و همچنین استفاده از کارشناسان و مشاوران امین و صاحب نام به حمایت قاطع از تولید کنندگان و کارآفرینان کشور به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط بپردازد.
• اشاعه فرهنگ خرید کالای ایرانی
مدیران این شبکه همچنین کوشیده اند ضمن حفاظت از ارزشها و دستاوردهای انقلاب و همچنین حراست از فرهنگ عمومی و ملی با طرح مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان، معرفی محصولات تولیدی و اشاعه فرهنگ خرید کالاهای ایرانی را در صدر اهداف و ماموریتهای خود قرار دهند.
• پیشنهاد تغییر نام «ایران کالا» به «اقتصاد ایران»
بسیاری از کارشناسان حوزه رسانه معتقدند: صدا و سیما به عنوان یک دانشگاه نقش موثری در تمامی عرصه ها به ویژه حوزه « اقتصاد» کشور دارد. از این رو پیشنهاد می کنند با توجه به تاثیرات مثبت برنامه های رسانه ملی در فرهنگ سازی و رفع مشکلات و معضلات حوزه تولید و صادرات ، نام «ایران کالا» به شبکه ای جامع تر و فراگیرتر، «شبکه اقتصادی ایران» تغییر یابد.
لذا پیش بینی می شود با این تغییر ، شاهد انجام فعالیت های منسجم تر«شبکه اقتصادی ایران» برای رفع مشکلات و موانع پیش روی تولید کنندگان و صادرکنندگان به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط باشیم.
پیشنهاد تغییر نام « ایران کالا » به شبکه ای فراگیر تر پیش از این نیز مطرح شده بود اما بنا به دلایل مختلف این اقدام به مرحله اجرا در نیامد. اما با انتخاب «پیمان جبلی» از مدیران با سابقه و خوشنام صدا و سیما به عنوان رئیس جدید رسانه ملی ، این انتظار بین کارشناسان و فعالان اقتصادی بیش از پیش تقویت شده است.
• لزوم حمایت از رسانه ملی
در شرایطی که کشورمان با هجمه گسترده رسانههای معاند روبرو است ، اهمیت و جایگاه رسانه ملی دو چندان شده لذا انتظار می رود مسئولان و سیاست گذاران کلان کشور با درک این واقعیت، حمایتهای همه جانبه ای از رسانه ملی به عمل آوردند.
در حال حاضر شبکه تلویزیونی «ایران کالا» با تهیه و تولید ویژه برنامه های مختلف از جمله تحریریه تولید ، کالای ایرانی ، کارآفرینان ، نبض بازار ، تحلیل برتر ، گفت و گو با اصناف و فعالان اقتصادی ، عصر سهامداری ، نبض کشاورزی و گفت وگوی ویژه خبری – تحلیلی با عنوان چشم انداز و پیشران به طرح و بررسی نظرات و دیدگاه های فعالان اقتصادی می پردازد. پیش بینی می شود با تغییر نام «ایران کالا» شاهد بهبود و گسترش برنامه های «شبکه اقتصادی ایران» برای حمایت بیشتر از تولید و رفع مشکلات و موانع فعالان و دست اندرکاران این حوزه باشیم.
شایان ذکراست در حال حاضر برنامه های این شبکه به صورت 24 ساعته برروی کانال 21 گیرندههای دیجیتال، از طریق ماهوارههای بدر (فرکانس 11881، عمودی، SR 27500) و اینتل ست 902 (فرکانس 11555، افقی، SR 30000) قابل دریافت است.
دیدگاهتان را بنویسید