abdolmaleki

روز آمار و برنامه ریزی

تصویر روز: ارائه آمار شفاف و روشن نقش بسزایی در برنامه ریزی مدبرانه و اتخاذ تصمیم های بهینه ایفا می نماید که پیامدهای مثبتی همچون کاهش فساد و رانت، افزایش پاسخگویی، افزایش رقابت پذیری بنگاه ها و توسعه اقتصادی کشور را با خود به ارمغان می آورد.

شفافیت اطلاعاتی در واقع ارائه‌ اطلاعات و داده‌‌های آماری در سطحی وسیع و به‌گونه‌ای قابل فهم و در دسترس برای همگان با رعایت اصول طبقه بندی است. اولین اصل از اصول بنیادین آمارهای رسمی که توسط سازمان ملل متحد با همکاری مؤسسات آماری کشورهای عضو، تصویب شده و مورد قبول قرار گرفته است، تاکید دارد که ارائه آمارهای رسمی و اطلاعات وضعیت اقتصادی، اجتماعی و… جزئی ضروری از سیستم اطلاعاتی یک جامعه آزاد است که دولت،‌ بخش خصوصی و عموم افراد جامعه از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. بنابراین ضرورت ایجاب می نماید تا آمارهای دقیق توسط مؤسسات آماری رسمی تولید شده و بدون تبعیض در اختیار کاربران و علاقه‌مندان قرار گیرد و به این طریق حق شهروندان در دسترسی به اطلاعات شفاف ادا شود.

در عصر کنونی تمرکز اکثر تولیدکنندگان از جریان آمار به سمت جریان داده ها در حال تغییر است، در این راستا مرکز آمار و اطلاعات راهبردی نسبت به راه اندازی پروژه کالا نمای داده ها (Data Catalog) با هدف شناسایی داده های موجود در سطح وزارتخانه و سازمان های وابسته و همچنین پروژه پایگاه اطلاعات آماری به منظور تجمیع آمار و اطلاعات اقدام نموده است. در نهایت این دو پروژه، پایه ای برای طراحی و راه اندازی سامانه پشتیبان تصمیم گیری مدیریت در سطح وزارت خواهد بود.

علاوه بر اعتبار داده های آماری به لحاظ کمی، کیفیت آن نیز برای کاربران دارای اهمیت فراوانی است و این موضوع بایستی مورد توجه قرار گیرد. در گذشته مفهوم کیفیت تنها به درستی داده ها محدود می شد اما امروزه کیفیت داده ها یک مفهوم چند بعدی است و ابعادی چون مرتبط بودن، به موقع بودن، تفسیرپذیری، جامعیت، انسجام و در دسترس بودن را در بر داشته که برای کاربران حائز اهمیت است.

برای پاسخ به نیازهای موجود و بهبود داده های آماری و خدمات ارائه شده، لازم است کیفیت داده های آماری به طور مداوم در اختیار کاربران قرار گرفته و فرآیند تولید آمارها نیز کنترل شود. این موضوع به معنای پویا بودن کیفیت داده ها است و می بایست به طور مستمر مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا همواره به روز و قابل استناد باشد. امید است با لحاظ توأمان اعتبار کمی و کیفی در انعکاس داده ها و اطلاعات آماری و به تبع آن با اتخاذ تصمیم گیری های صحیح و به موقع، راهبردها، سیاست گذاری و برنامه ریزی های مدون تدوین تا گامی مؤثر به سوی توسعه یافتگی کشور برداشته شود.

با توجه به اهمیت مشارکت زنان در تمامی عرصه های اجتماعی، انجمن بین المللی آمار(ISI) با همکاری دانشگاهها و مؤسسات بین المللی اقدام به معرفی نقش زنان در علم آمار نموده و سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ را سال “زنان در آمار” نامگذاری نموده است. موضوع “گرامیداشت سال زنان در آمار” در سال ۱۴۰۰ در مرکز آمار و اطلاعات راهبردی مصوب و به تأیید شورای پیشنهادات وزارتخانه رسیده است. بنابراین ضمن قدردانی از حضور و مشارکت مؤثر و همه جانبه زنان، ضروری است به این موضوع مهم به صورت شایسته توجه و پرداخته شود.

به همین منظور ضمن گرامیداشت “روز آمار و برنامه ریزی”، از تلاش های ارزشمند همکاران حوزه آمار قدردانی می نمایم. بی تردید توانمندی ها و تعهد همکاران شاغل در واحدهای آماری نقش اساسی در تحقق آینده ای روشن در عرصه خدمت رسانی ایفا خواهد نمود.

حجت الله عبدالملکی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *