5571690

تزریق واکسن «کووپارس» به عنوان دز سوم

تصویر روز: معاون موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: تا کنون پنج میلیون دز واکسن رازی کووپارس تولید کرده‌ایم و با صدور مجوز مصرف اضطرار، پیگیر هستیم که تا پایان سال، ۲۰ میلیون دز واکسن تولید کرده و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهیم.

دکتر محمدحسین فلاح در گفت وگو با ایرنا افزود: زمان توزیع عمومی واکسن کرونا رازی کووپارس در سطح کشور وابسته به تصمیم وزارت بهداشت است و زمانی‌که قرارداد منعقد و واکسن پیش خرید شود، می‌توان واکسن را در مراکز مختلف از طریق شبکه‌های بهداشت توزیع کرده و در اختیار عموم مردم در نقاط مختلف کشور قرار داد.

وی از نگارش پروتکل واکسن رازی کووپارس به عنوان دز بوستر (دز تقویتی) برای تزریق به سالمندان و کادر درمان و عموم مردم داد و گفت: پس از نگارش پروتکل و دریافت مجوز لازم، واکسن رازی به عنوان دز بوستر (دز تقویتی) همه واکسن‌ها تا یک ماه آینده استفاده می شود.

فلاح در مورد تزریق واکسن رازی کووپارس به افراد زیر ۱۸ سال اظهار داشت: سازمان غذا و دارو اخیرا برای افراد زیر ۱۸ سال نیز مصوبه‌ای داشته و ما نیز پروتکل ۱۲ تا ۱۸ سال را آماده کرده‌ایم و یک سری بخش ها را در آن مصوبه مشخص کردند که بر اساس آن مجدد پروتکل را اصلاح و به وزارت بهداشت ارسال خواهیم کرد.

وی مهمترین مانع پیش روی تولید و تزریق عمومی واکسن کرونا رازی کووپارس را قرارداد ساخت این واکسن دانست و تاکید کرد: قرارداد سفارش ساخت واکسن از سوی وزارت بهداشت باید منعقد شود تا بر اساس آن موسسه رازی اقدام به تولید واکسن کند و بر اساس نیاز کشور باید تولید کرده و در اختیار جامعه قرار دهیم.

1355612 329

به گزارش ایرنا، واکسن رازی کوو پارس، دومین واکسن ایرانی کرونا است که با سعی و تلاش محققان ایرانی وارد کارآزمایی بالینی شد تا ضمن حفظ سلامتی هموطنان از نگرانی‌های آنان در این زمینه بکاهد.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حدود ۱۰۰ سال سابقه در تولید واکسن از اواخر اسفند ۹۸ پای به عرصه ساخت واکسن کرونا نهاد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی درحال ساخت است. این موسسه از روش پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرده است.

موسسه تحقیقات و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، فروردین ماه دزسنجی و فرمولاسیون انجام و آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان آغار شد. در خرداد ماه تزریق در میمون و ارزیابی ایمنی زایی و بی خطری در این حیوان انجام و اواخر مرداد ماه پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس از دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد و در حال حاضر مرحله سوم تست انسانی را می گذارند.

سازمان غذا و دارو در آبان ماه امسال مجوز اضطراری واکسن رازی کوو پارس را صادر کرد.

تا کنون تا کنون ۵۶ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۱۷۹ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۵۱ هزار و ۷۴۳ نفر دُز دوم و ۷۰۵ هزار و ۱۹۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۱۸ دُز رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *