• ماجرای شوک جدید به بازار شوینده‌ها

    روزنامه همشهری: رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی گفت: تولیدکنندگان مواداولیه صنایع شوینده از پذیرش نرخ‌های ستاد تنظیم بازار خودداری کردند

    دو شرکت بزرگ تولیدکننده مواداولیه صنایع شوینده با خودداری از پذیرش دستور ستاد تنظیم بازار مبنی بر کاهش قیمت محصولات، از روز گذشته عرضه مواداولیه این صنایع را متوقف کردند. رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در گفت‌وگو با ما با بیان این مطلب گفت: قیمت مواداولیه تولید محصولات شوینده، افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و شرکت‌های تولیدی به‌رغم افزایش 20تا 25درصدی قیمت در خردادماه، ظرف 3‌ماه گذشته بارها اعلام کرده‌اند که عرضه محصولات با قیمت‌های مصوب به ‌هیچ‌ عنوان امکان پذیر نیست. بختیار علم‌بیگی افزود: درخواست‌های مکرر شرکت‌های تولیدی برای نظارت بر قیمت مواداولیه به دخالت ستاد تنظیم بازار در این موضوع منجر شد و این ستاد به تولیدکنندگان مواداولیه دستور داد تا قیمت‌های خود را کاهش دهند، ولی این شرکت‌ها از پذیرش این دستور خودداری کردند و 2 شرکت پتروشیمی کرمانشاه و صنایع شیمیایی اصفهان از روز گذشته عرضه مواداولیه را متوقف کرده‌اند. او تأکید کرد: ادامه روند فعلی قیمت‌گذاری، یا گرانی بیشتر محصولات شوینده و بهداشتی را به‌دنبال دارد یا به کاهش تولید و عرضه این محصولات در بازار منجر خواهد شد.

    رئیس انجمن صنایع شوینده، با اشاره به کاهش 16درصدی مصرف محصولات شوینده در 3‌ماه گذشته، به‌ دلیل افزایش قیمت‌ها تأکید کرد: شرکت‌های تولیدی با توجه به‌ احتمال افت بیشتر فروش، به افزایش قیمت تمایلی ندارند، اما ادامه تولید با هزینه‌های کنونی نیز ممکن نیست، کما اینکه افزایش 25درصدی قیمت‌های مصوب در خردادماه هم برای آنها چاره‌ساز نبوده است.

    به‌گفته رئیس انجمن صنایع شوینده و بهداشتی، شرکت‌های تولیدی هنوز تغییری در قیمت‌ها نداده‌اند اما با ادامه این روند، چاره‌ای جز افزایش قیمت یا کاهش عرضه شوینده‌ها باقی نخواهد ماند.محصولات شوینده و بهداشتی بعد از 3بار افزایش قیمت مصوب، در سال 99 امسال هم در خردادماه 25درصد گران شدند. افزایش مصرف شوینده‌ها در پی شیوع کرونا، رشد 3برابری تولید این محصولات را در 2سال گذشته به‌دنبال داشته، اما افزایش شدید قیمت مواد پتروشیمی، قیمت را نیز هماهنگ با مصرف، بالا برده و به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت دیگری هم در راه باشد. فروشندگان محصولات بهداشتی و شوینده، از افزایش قیمت این محصولات در شهریورماه خبر می‌دهند. محصولات تولید مرداد و شهریور که به تازگی در بازار عرضه شده‌اند، در مقایسه با محصولات مشابه قبلی بین 9تا 26درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

  • ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *