dolar.4

عقب نشینی دلار به کانال 28 هزار تومان

تصویر روز: (حمید طلیمی) قیمت دلار به عنوان ارز شاخص که تا عصر روز گذشته با قیمتی بیش از 29 هزار تومان فروخته می شد ، در آخرین روز کاری بازار ارز تهران  مجددا به کانال 28 هزار تومان بازگشت.

قیمت دلار این روزها افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد تا اینکه پس از مدتی سد 28 هزار تومان را شکست و به کانال 29 هزار وارد شد.

دلایل افزایش قیمت

این روزها بسیاری از مردم این سوال را مطرح می‌کنند که آیا قیمت‌ها همچنان کاهش می یابد و روند نزولی قیمت تداوم خواهد داشت؟
برخی از دست اندرکاران بازار ارز معتقدند: اختلاف قیمت فروش دلار در صرافی‌های رسمی و غیررسمی ، تشکیل صف های طولانی مقابل صرافی‌های برای دریافت ارز ، خروج ارز برای خرید ملک در کشور های همسایه ، حوادث اخیر در ترکیه و ادعای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از سفر به ایران از مهمترین دلایل نوسان نرخ ارز در بازار بود.
تجربه سال های اخیر نشان می دهد ، فعالان بازار به سرعت سیگنال های مثبت و منفی را دریافت کرده و به آن واکنش نشان می دهند. البته در این خصوص باید به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین موضوع چسبندگی قیمت‌ها در بازار نیز اشاره کرد زیرا در چنین شرایطی قیمت اجناس به سرعت افزایش می یابد ، اما کاهش قیمت ها زمان برخواهد بود.

تاثیر مذاکرات وین در بازار

دست اندرکاران بازار می گویند: یکی دیگر از دلایل نوسان نرخ ارز طی هفته های اخیر انتشار اخبار ضد و نقیض از روند مذاکرات وین بود. اما با تغییر لحن آمریکا ، اعلام آمادگی این کشور برای مذاکره با ایران و انتشار برخی اخبار درخصوص احتمال توافق موقت را می توان به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش قیمت ارز عنوان کرد.

مدتی قبل «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایده توافق موقت با ایران را مطرح کرد. طبق گفته مقام‌های آمریکایی، ایده مطرح‌شده از سوی آمریکایی‌‌ها این بود که آمریکا و متحدانش در ازای توقف موقت بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ، امکان آزادسازی بخش‌هایی از دارایی‌های مسدودشده ایران را فراهم خواهند کرد و یا اینکه برای مبادلات کالاهای بشردوستانه، معافیت‌های تحریمی صادر خواهند کرد. البته تا کنون هیچ یک از مقامات رسمی کشورمان در این خصوص اظهار نظر نکرده اند.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند: در صورت آغاز مجدد مذاکرات و همچنین ترسیم چشم اندازی روشن از این گفت و گو ها شاهد بازگشت نرخ دلار به قیمت هفته های گذشته و ثبات در بازار ارز خواهیم بود.
علی رغم پیش بینی ها و اظهار نظر های صورت گرفته در برخی رسانه ها ، باید تا 8 آذر ماه زمان آغاز گفتگو ها صبر کرد و منتظر انتشار اخبار رسمی این مذاکرات بود.

 آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده

علاوه بر موارد اعلامی ، جدی تر شدن آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده کشورمان در نقاط مختلف جهان و در دسترس قرار گرفتن این منابع نیز احتمال کاهش قیمت دلار در بازار آزاد را به شدت تقویت کرد است.

لذا در این خصوص توصیه می شود افراد به صورت هیجانی وارد بازار خرید و فروش ارز نشوند زیرا ممکن است در صورت ورود به این بازار با ضررهای جدی روبه رو شوند.

نرخ طلا در بازار داخلی و جهانی

 در حال حاضر هر انس طلا در بازارهای جهانی با قیمت هزارو ۷91 دلار و ۳2 سنت بفروش می رسد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با نرخ یک میلیون و هزارو 250 هزار تومان عرضه می شود.

قیمت انواع سکه

امروز همچنین هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 12 میلیون و 337 هزار تومان و هر قطعه سکه امامی ( طرح جدید ) نیز ۱2 میلیون و 652 هزار تومان عرضه می شود.
هر قطعه نیم سکه نیز 6 میلیون و 51۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و 81۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و 310 هزار تومان بفروش می رسد.

نرخ ارز های شاخص

بنابر این گزارش امروز قیمت هر دلار در بازار آزاد تهران ۲8 هزارو 880 تومان ، یورو 32 هزارو 337 تومان ، پوند انگلیس ۳8 هزار و 696 تومان ، درهم امارات 7 هزارو ۸4۴ تومان ، لیر ترکیه ۲ هزارو 440 تومان و هر یوان چین نیز 4 هزارو 558 تومان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *