ardogan

اردوغان وزیر اقتصاد ترکیه را برکنار کرد

تصویر روز: نورالدین نباتی با حکم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه وزیر جدید اقتصاد و خزانه داری این کشور شد.

به گزارش صداوسیما از آنکارا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با قبول کناره گیری لطفی الوان وزیر سابق اقتصاد، معاون وی، نورالدین نباتی را به این سمت منصوب کرد.

نباتی از طرفداران سرسخت کاهش نرخ بهره بانکی است. این سومین وزیری است که در یک سال گذشته سکان اقتصاد ترکیه را به دست می‌گیرد. پیش از الوان نیز برات آلبایراک (داماد اردوغان) وزیر اقتصاد ترکیه بود.

این در حالی است که روز گذشته، بانک مرکزی ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در مقابل شکل‌گیری قیمت‌های ناسالم در بازار‌های ارز مداخله می‌کند. این بانک درباره چگونگی و میزان تزریق احتمالی ارز به بازار مطلبی منتشر نکرده است.

آخرین بار ژانویه ۲۰۱۴ بانک مرکزی ترکیه حدود سه میلیارد دلار به بازار عرضه کرده بود. گفتنی است؛ با اطلاعیه مداخله ارزی بانک مرکزی، نرخ مبادله دلار به ۱۲/۷۹ لیر کاهش یافت. این رقم صبح امروز بین ۱۳/۸- ۱۴ لیر ثبت شده بود.

لیر ترکیه که امسال بدترین عملکرد را در میان ارز‌های بازار‌های نوظهور داشته، در پنج سال گذشته دو سوم ارزش خود را از دست داده است. با کاهش ارزش لیر و تورم ۲۰ درصدی اقلام و افزایش ۳۶ درصدی نرخ خدمات دولتی و مالیات، اوضاع معیشتی مردم با مشکل روز افزونی روبرو شده است.

کارشناسان، مداخله سیاستمداران ترکیه در امور بانک مرکزی و پافشاری اردوغان بر کاهش نرخ بهره‌های بانکی را ازعلل سقوط ارزش لیر در ماه‌های اخیر می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *