ghalibaf.2

گلایه قالیباف از دخالت دولت در صنعت خودرو

تصویر روز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت روز مجلس در خصوص موضوعات روز کشور ب سخنرانی پرداخت.

 به گزارش تصویر روز به نقل از خانه ملت محمدباقر قالیباف در بخشی از صحبت های خود در پاسخ به سوالی درباره واردات خودرو عنوان کرد: می خواهم صریح صحبت کنم البته این نظر مرا نظر مجلس ندانید بلکه نظر شخصی من به عنوان یک نماینده مجلس است چون ممکن است نمایندگان یا دیگران با آن مخالف باشند. تولید از مهم ترین موضوعات کشور است و امروز یکی از موضوعات مهم ما جلوگیری از رشد نقدینگی است که می تواند در کنار حمایت از تولید مثمر ثمر باشد و شرایط را متعادل کند و ناترازی که در همه بخش های اقتصادی وجود دارد با این دو حرکت پیش ببریم، لذا اهمیت ویژه ای برای تولید قائل هستم اما حمایت بی رویه که سقف و زمان نداشته باشد، خود تبدیل به یک رانت بزرگ می شود و باز هم دلالان و سوداگران زیر چتر تولید بدترین فساد را انجام می دهند و امروز در بخش خودرو دچار چنین مشکلی هستیم.

وی در ادامه با طرح این پرسش که سهم دولت در خودروسازی های بزرگ ما چند درصد است، گفت: من می گویم 6 تا 7 درصد است پس بر اساس قانون تجارت،دولت چه دخالتی برای مدیریت دارد؟ نتیجه آن این می شود که قیمت پراید 170 میلیون تومان شود که نباید باشد. از سوی دیگر برخی می گویند به هرکس پول دارد اجازه واردات خودرو داده شود که البته به این صورت مخالف واردات خودرو هستم چرا که حتما آسیب به تولید زده و سرمایه و ارز ما را از کشور خارج می کند، ارزی که باید در تولید داخلی استفاده شود.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در این خصوص همکاران در مجلس اتفاق نظر داشته و آن را در قانون نیز گفته ایم، افزود: بسیاری از کشورها دنیا خودروساز نیستند اما یکی از بزرگ ترین تأمین کنندگان قطعات دنیا برای کمپانی های بزرگ خودروساز دنیا هستند. ما نیروی جوان فعال، انرژی ارزان و کارخانه های زیادی با ظرفیت قطعه سازی داریم که می توانیم قطعه تولید و صادر کنیم و در قبال صادرات فقط قطعات و نیروی محرکه، خودرو وارد کنیم که به معنای وارد کردن هر خودرو نیست و حتما باید استانداردها و آیین نامه های دولت و وزارت صمت را که مشخص می کند خودرو با چه مصرفی، چه ضمانتی، چه تکنولوژی است و با روال منطقی وارد کنیم تا مردم مجبور نباشند پراید 170 میلیون تومانی سوار شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مصوبه دقت کرده ایم که ساخت این قطعات صرفا منحصر به شرکت‌های بزرگ خودروساز نباشد و گفته ایم هر شخصیت حقیقی و حقوقی که توان فنی این کار را داشته باشد و بتواند قرارداد از کشورهای خارجی برای تولید قطعه بگیرد، آن را انجام دهد که به اشتغال کمک می کند.

نباید با ایجاد حاشیه امن برای تولیدکننده اجازه تولید هر بنجلی را بدهیم

قالیباف ادامه داد: زمانی در مجلس قانونی تصویب شد که بحث مربوط به خودروسازی و تعرفه های بالایی برای واردات خودرو گذاشتند که یا واردات آن مقرون به صرفه نباشد و یا اگر واردات صورت گرفت با محدودیت انجام شود که صنایع خودروسازی ما رشد کند اما این موضوع نباید برای همیشه باشد چرا که وقتی تولیدکننده ای حاشیه امن احساس کند و بداند که می تواند هر بنجلی را تولید کند و در رقابت منطقه ای و جهانی رقیبی ندارد، پراید را 170 میلیون تومان می فروشد آن هم با مدیریت غلط دولتی که ما باید آن را اصلاح کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به واردات خودروهای بنز برای پلیس در زمانی که فرماندهی ناجا را داشت، گفت: آن زمان از دو جهت برای پلیس نیازمند ماشینی بودیم که سارق را تعقیب کرده و امنیت و کیفیت لازم را داشته باشد از طرفی یک پژوی پرشیا 13 میلیون تومان بود و بنزهایی که برای پلیس وارد شد پیش از ورود به داخل و در بندرعباس زمان تخلیه 15 میلیون تومان بود. راه تولید و ارتقا کیفیت دقیقا این است اما وقتی همیشه حاضر به حمایت بدون سقف زمانی و مالی هستیم، کیفیت افزایش نمی یابد.

شیوه فروش خودروی کارخانه از طریق ثبت نامی شبیه بخت‌آزمایی است

وی در ادامه با بیان اینکه بدهی دولت به شرکت های خودرویی حدود 85 هزار میلیارد تومان است، ابراز داشت: شورای رقابت برای پژو 206، 130 میلیون تومان قیمت گذاری کرد که برای کارخانه 170 میلیون تومان تمام می شد و در بازار 250 میلیون تومان به فروش می رسید. بعد ثبت نام می گذاریم 10 هزار خودرو به فروش برسد و 4 میلیون نفر ثبت نام می کنند که بیشتر شبیه بخت آزمایی است. جبران آن نیز از جیب بیت المال می رود و نتیجه آن 85 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به خودروساز می شود.

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه نیازمند تصمیمات شجاعانه و شفاف بوده و باید مقابل مدیریت تضاد منافع بایستیم، عنوان کرد: در بحث افزایش ظرفیت دانشجوی رشته پزشکی، خودرو، صنعت فولاد، مصرف گاز نیز همین رویه است که از عدالت، انصاف و مروت به دور است بنابراین برای رسیدگی به امور باید تصمیم گرفت. برخی می گویند این تصمیمات سخت است اما ملت نشان دادند در همه سختی ها ایستاده اند. ما عاقلانه و عادلانه تصمیم می گیریم و این به نفع مردم است و به نفع مردم نیست که کسی گاز را 20 برابر او مصرف کند.

وی گفت:الان حدود 48 درصد خانواده های ایرانی یک ماشین نداشته و یک لیتر بنزین هم مصرف نمی کنند پس سهم آنها چه می شود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: ما در مجلس مصمم هستیم و این اراده را در دولت دیده ام و در جلسه سران به رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور گفتم که مطمئن باشید و هستیم که اگر تصمیمات ما به درستی انجام شود، مردم پای این اصلاح بزرگ ساختاری و محتوایی اقتصاد در کشور هستند چرا که با روشنی و به وضوح این ناعدالتی را می بینند و این انصاف نیست که از وضعیت خانواده ای مطلع شویم که حتی نمی توانند سویا خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *