parvizian

هتاکی از نوع «کریپتو»

تصویر روز: یکی از خبرنگاران عزیز در مصاحبه ای اخیرا از من پرسید در حوزه رمز ارزها چه توصیه ای به مردم دارید و جواب دادم این حوزه بسیار تخصصی و دارای ریسک فراوان است و بهتر است مردم این بازار را ساده ندانند و به راحتی سرمایه خود را در معرض ریسک قرار ندهند.

همین جمله باعث شد برخی هتاکان فضای مجازی به من حمله کنند و بگویند پس مردم بروند در بورس شما و پولشان را بخورید؟ اولا که بورس متعلق به من نیست و هیچ مطلب یا یادداشتی از من پیدا نمی کنید که مستقیم کسی را تشویق به حضور در بورس کرده باشم که البته حضور در بورس را کار نادرستی نمی‌دانم اما به شرط آنکه با مشورت کارشناسان باشد و نه توصیه برخی نوخواستگان مدعی سیگنال فروشی تکنیکال و مدعی ثروتمند کردن یک باره دنبال کنندگان صفحه شخصی شان، چه بسا حداقل برخی از همان کسانی که تبلیغ پولدار شدن در بورس می کردند اینک یک دکان دو نبش برای فروش اطلاعات ذیقمیت در باره رمزارزها تاسیس کرده اند. کافی است به صعود و سقوط نرخ بیت کوین در یکسال اخیر توجه کنید.
هایم، مدیرعامل و استراتژیست بانک امریکا در این باره گفته است: در حال حاضر دارایی‌های رمزارز مبتنی بر متاورس توجه بسیار زیادی را در این بازار به سمت خود جلب کرده است. در متاورس افراد می‌توانند با آزادی کامل دست به هر کاری بزنند؛ هر کاری که در زندگی عملی و واقعی نمی‌توانند انجام دهند. از این‌رو این بهترین ابتکار پروژه واقعیت مجازی به شمار می رود.
هایم می‌گوید: ارزهای دیجیتال این قابلیت را دارند که به عنوان یک ارز واقعی در دنیای مجازی متاورس بکار روند، اما اکثر ارزهای دیجیتال با نوسان های زیادی مواجه می‌شوند. حتی سرمایه‌هایی مثل بیت کوین و اتریوم چندان مناسب متاورس نیستند و رمزارزهای پایدار و با ثبات (Stable coins) می‌توانند نقش بهتری را ایفا کنند.
این بحث بیانگر ریسک بسیار بالای فعالیت در حوزه رمز ارزها است. بله یک شبه نرخ ممکن است افزایش میلیارد ریالی داشته باشد و شبی دیگر احتمالا ریزش میلیارد ریالی و این یعنی فعالیت در حوزه رمز ارزها در قالب خرید و فروش فعالیتی بسیار پرریسک برای سرمایه اندک خانوار است. منظور این نیست که در این حوزه فعالیت نکنید بلکه بدانید در چه فضایی قدم گذاشته اید. عده ای در بورس نیز با سودای چندبرابر شدن سرمایه وارد شده و همه سرمایه شان را از دست داده اند. موضوع ساده است. خانواده یعنی تعادل و منافع بلندمدت و ریسک کم حال انکه حوزه رمز ارزها یعنی منافع یا زیان زیاد در کوتاه مدت و عدم تعادل متناسب با اقتصاد خانوار. حال افراد حسب میزان ریسک پذیری خود می توانند وارد هر بازاری بشوند اما بدانید اگر در بورس باختید و دولت را مقصر دانستید، در حوزه رمزارزها اگر باختید نمی توانید کسی را مقصر معرفی کنید. بازهم تاکید می کنم ورود به حوزه رمزارزها و فراتر از ان ورود به حوزه متاورس بسیار برای اقتصاد کلان کشور الزامی و مفید است اما در حوزه خرد و سرمایه افراد بدانید وارد بازار بسیار پرمخاطره ای می شوید یا سود کلان یا زیان وحشتناک.

 دکتر فرشاد پرویزیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *