همکاری اقتصادی بین ایران و مجارستان

دومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و مجارستان با امضای دو تفاهم نامه اقتصادی شامل، یادداشت تفاهم دومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین دوکشور و همچنین یادداشت تفاهم بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و مجارستان، توسط سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در سالن اجلاس وزارت امور اقتصادی و دارایی به کار خود پایان داد.
دکتر خاندوزی در ابتدای این نشست ضمن قدردانی و خیر مقدم به پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان و هیئت همراه با اشاره به اینکه، يكي از راه‌های گسترش همكاري‌هاي دو جانبه به ويژه در حوزه‌هاي اقتصادي، تجاري و صنعتي، بهره‌گيري از ظرفيت‌های اجلاس‌ كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور است، گفت: اعتقاد دارم که وجود اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی زمینه مناسبی را برای توسعه هرچه بیشتر مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور فراهم می کند و بایستی از این ظرفیت برای همکاری بیشتر در زمینه اتخاذ سیاستهای اقتصادی هدفمند و شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی و افزایش سطح زندگی و رفاه اقتصادی دو ملت استفاده شود.
خاندوزی افزود: لازم است نهادهاي اقتصادي دو كشور به تلاش‌هاي خود بيافزايند تا فعالان اقتصادي، تجاري و صنعتي دو طرف در حوزه‌هاي خصوصي و دولتي به يكديگر نزديكتر شده و همكاري‌ها، هرچه بيشتر توسعه يابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با بیان اینکه، دولت جمهوری اسلامی ایران، علاقمند است با توجه به توانايي‌هاي بخش‌هاي خصوصي دو كشور در اجراي پروژه‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري، زمينه پيوند و همكاري متقابل آنها را فراهم ساخته و اجراي پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك را با همتایان مجاری در سر لوحه برنامه‌هاي دوجانبه قرار دهد، افزود: آشنايي فعالان اقتصادي و تجاري دو كشور از ظرفيت‌هاي بالفعل و بالقوه و معرفی نیازهای طرفین می تواند به شکل‌گیری ارتباط بین بخش خصوصی دو کشور کمک نماید.

دکتر خاندوزی در ادامه گفت: در ارتباط با تقویت مناسبات سرمایه‌گذاری و تشویق بخش خصوصی دو کشور برای سرمایه‌گذاری، لازم می دانم به این نکته اشاره نمایم، که مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ایران در کنار سرزمین اصلی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را برای فعالان حوزه سرمایه‌گذاری در ایران فراهم نموده است.
وزیر اقتصاد افزود: معافیت مالیاتی بیست ساله برای تمام فعالیت های اقتصادی، معافیت از پرداخت تعرفه گمرکی برای تجهیزات و مواد اولیه مورد استفاده برای تولید محصول، واگذاری زمین با شرایط مناسب، ورود و خروج آسان اتباع خارجی بدون اقدام برای اخذ روادید و شرایط مساعدی که برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در نظر گرفته شده، از این جمله است.
خاندوزی با اشاره به اینکه طی دو روز گذشته، با تلاش‌ هیئت ‌های کارشناسی دو کشور اسناد همکاری در برخی بخش‌های اقتصادی مورد توافق قرار گرفته است، افزود: در صورت وجود اراده سياسي، این توافقات مي تواند نوید بخش آغاز همکاری‌های خوبی بین دو طرف می‌باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با بیان اینکه، همکاری نزدیکتر و اتخاذ سیاستهای منعطف از جمله ملزومات اساسی برای فایق آمدن بر چالشها و مشکلات احتمالی پیش روی روابط دو کشور است،اظهار داشت: رفتار متناقض و استانداردهای دوگانه برخی کشورها نباید بر عملکرد کشورهای مستقل اثرگذار باشد.
وی خاطر نشان کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای همکاری و توسعه روابط با کشورهای مستقل وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران در روابط اقتصادی خود در چارچوب برنامه سياست خارجي متوازن اهمیت خاصی به توسعه روابط با كشورهاي اروپای مرکزی می‌دهد.
خاندوزی با ابراز اطمینان از اینکه دو‌کشور ایران و مجارستان از توانمنـــدي‌ها و ظرفیت‌های بالقـوه و بالفعل فراوانی در حــوزه‌هاي متنوع اقتصادي، تجاري، صنعتــي، فناوري، كشاورزي و فرهنگي برخوردارند، اظهار داشت: این ظرفیت ها می تواند برای گسترش همكاري های دو كشور مورد استفاده قرار گیرد.

خاندوزی با اشاره به اینکه، امكانات و ظرفيت‌هاي بسياري براي گسترش همكاري‌هاي دو كشور وجود دارد، اظهار داشت: این وظیفه دولت‌ها است که از اين فعاليت‌ها حمايت نموده و بسترهاي لازم را براي فعاليت بخش‌هاي خصوصي دو كشور فراهم كنند، به گونه‌اي كه بنگاه‌هاي اقتصادي با اطمينان خاطر و اعتماد به نفس بتوانند برنامه همكاري‌هاي متقابل سودمند بين خود را تنظيم و اجرا نمايند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با ابراز خوش بینی از دستاوردهای برگزاری این اجلاس گفت: خوشبختانه در جريان گفتگوها و مذاكرات نمايندگان دستگاه‌هاي دو طـــرف، طی روز گذشته نتایج به نسبت خوبي در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي به دست آمده كه ضرورت دارد با جديت در عملياتي نمودن آنها اقدام نماييم.
وی در پایان گفت : لازم می دانم از تلاش هاي هيئت ‌هاي دو كشور، به واسطه انجام مذاكرات و همچنين سفراء و اعضاي محترم نمايندگي‌هاي دو كشور قدرداني نمايم.
همچنین پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز ضمن ابراز تشکر از مهمان نوازی ایرانیان دستاوردهای دومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و مجارستان را قابل توجه دانست و افزود: زمینه ها و ظرفیت های بسیاری در حوزه همکاری های اقتصادی بین دو کشور ایران و مجارستان به ویژه در حوزه های کشاورزی، انرژی و صنایع آبرسانی و انرژی های تجدیدپذیر و …وجود دارد که امیدواریم با حضور نمایندگان شرکتهای خصوصی مجارستان در این اجلاس زمینه های همکاری های مشترک بین دو طرف شکل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *