1 2

قطار سریع السیر در کدام مسیرها موجود است

قطار سریع السیر در کدام مسیرها موجود است

افرادی که قطار را برای سفر انتخاب می‌کنند، احتمالا دلایل بسیاری را برای انتخاب آن دارند. اما بسیاری از افراد قطار را به دلیل کند بودن و طولانی شدن زمان طی‌کردن مسیر، انتخاب نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند به‌جای خرید بلیط قطار، از وسایل دیگری مانند هواپیما استفاده کنند.

قطار سریع‌السیر مشکل سرعت را برطرف کرده و به همه مزایای استفاده از قطار، سرعت بالا را هم اضافه کرده است. البته قطار‌های سریع‌السیر بسیاری در جا‌های مختلفی از جهان وجود دارد که هنوز آن‌ها وارد کشور ایران نشده‌اند یا سرعت‌های در حد آن‌ها برای قطار‌هایی که ما استفاده می‌کنیم، تعریف نشده است.

در ایران منظور ما از قطار‌های سریع‌السیر قطار‌هایی هستند که مسافران را زودتر از قطار‌های عادی به مقصد می‌رسانند. این‌نوع قطار‌ها را با نام قطار‌های تندرو نیز می‌شناسیم. البته تفاوت قطار‌های تندرو با باقی قطار‌ها در زمان طی‌کردن مسیر نیست و در موارد دیگری مانند قیمت بلیط، مسیر آن‌ها، کیفیت خدمات و حتی صندلی‌ها و کوپه‌ها هم می‌توانند متفاوت باشند.

قطار‌های سریع‌السیر در مسیر‌های مختلفی خدمت‌‌رسانی می‌کنند که در این‌مقاله می‌خواهیم درباره این‌مسیر‌ها مطالبی را بیان کنیم. اگر شما نیز قطار‌ها را دوست دارید یا قرار است سفری با قطار انجام دهید با ما همراه باشید تا با قطار‌های سریع‌السیر و مسیر آن‌ها آشنا شوید.

قطار سریع‌السیر در ایران

قطار‌های سریع‌السیری که در دنیا استفاده می‌شوند ممکن است سرعت‌های بسیار بالایی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال در آمریکا به قطار‌هایی با سرعت‌های بالاتر از 145 کیلومتر بر ساعت، سریع‌السیر گفته می‌شود. در آلمان عدد سرعت این‌قطار‌ها 450 کیلومتر بر ساعت است.

در ایران قطار‌های سریع‌السیر معمولا سرعتی کمتر از 120 دارند. البته بعضی از قطار‌ها مانند قطار غدیر در برخی مسیر‌ها سرعتی حدود 140 کیلومتر بر ساعت نیز دارد. البته باید بدانید که قطار سریع‌السیر در ایران فقط به قطار پردیس گفته می‌شود که سرعتی حدود 160 تا 180 کیلومتر در ساعت برای حرکت دارد. شرکت رجا تنها شرکتی است که قطار‌های سریع‌السیر را ارائه می‌دهد و قطار اتوبوسی پردیس که قطاری خودکششی است، تنها قطار سریع‌السیر این‌شرکت است.

سیستم خود‌کششی به معنای این است که هر‌واگن خود به‌صورت جداگانه از لوکوموتیو و سیستم محرک آن، یک سیستم محرک دارد. در ادامه درباره مسیر‌هایی که قطار پردیس پوشش می‌دهد و نحوه خرید بلیط آن، اطلاعاتی را برای شما بیان خواهیم کرد.

ویژگی‌های قطار‌های سریع‌السیر

همان‌طور که از نام این‌نوع از قطار پیدا است و در قسمت‌های قبل گفته شد، قطار‌های سریع‌السیر زمان مسیر را برای شما کوتاه خواهند کرد. دلیل سریع‌تر بودن این‌قطار‌ها دو موضوع است؛ یکی سریع‌تر بودن آن‌ها و دیگری عدم توقف آن‌ها در ایستگاه‌های فراوان. معمولا قطار‌های سریع‌السیر از مبدا حرکت کرده و در مقصد توقف می‌کنند.

معمولا قطار‌های سریع‌السیر کوپه ندارند و صندلی‌های آن‌ها به شکل اتوبوس در کنار هم قرار دارند. به همین دلیل به آن‌ها قطار سالنی یا اتوبوسی هم گفته می‌شود. سریع‌تر بودن قطار‌های سریع‌السیر به‌‌‌معنای گران‌تر بودن قیمت بلیط قطار علی بابا نیست و در بسیاری از مواقع از قطار‌های معمولی ارزان‌تر نیز هست. برای مشاهده قیمت بلیط این‌نوع قطار از قسمت نحوه خرید بلیط که در قسمت بعد توضیح داده می‌شود استفاده کنید.

نحوه خرید بلیط قطار سریع‌السیر

برای خرید بلیط، راه آسانی برای شما مهیا شده است. کافی است به یکی از سایت‌های معتبر برای خرید بلیط مراجعه کنید و بلیط مورد‌نظر خود را تهیه کنید. سایت علی بابا یکی از بهترین موارد برای خرید بلیط اتوبوس، هواپیما یا قطار است. وقتی به سایت مراجعه کردید، در قسمت رزرو بلیط قطار، نام شهر مشهد را وارد کنید.

لیستی از قطار‌های موجود به شما نمایش داده می‌شود که قطار‌های سریع‌السیر هم در لیست موجود بوده و مشخص هستند. بعد از مشاهده اطلاعات قطار مورد‌نظر با کلیک روی آن و واردکردن مشخصاتی که سایت می‌خواهد شما امکان رزرو و خرید نهایی بلیط را خواهید داشت.

مسیر‌های قطار‌های سریع‌السیر در ایران

اما سوالی که مطرح است، این است که قطار‌های سریع‌السیر برای چه مسیر‌هایی وجود دارند و برای تردد بین کدام شهر‌ها می‌توان از این‌نوع قطار‌ها استفاده کرد؟ یکی از مسیر‌های پرطرف‌دار برای قطار سریع‌السیر مسیر تهران مشهد است. قطار سریع‌السیر این‌مسیر را به‌جای 12 ساعت دیگر قطار‌ها در حدود 8 ساعت طی می‌کند. از‌جمله دیگر مسیر‌های قطار سریع‌السیر موارد زیر قابل اشاره هستند:

  • قطار سریع‌السیر تهران تبریز
  • قطار سریع‌السیر تهران یزد
  • قطار سریع‌السیر تهران شیراز
  • قطار سریع‌السیر تهران اصفهان

کلام آخر

قطار‌های سریع‌السیر سرعت بیشتری دارند و معمولا در ایستگاه‌های میانی توقف ندارند. به همین دلیل مسیر را در زمان کمتری طی کرده و برای بسیاری از افراد جذاب هستند. بلیط این‌نوع از قطار قیمت بیشتری از بلیط قطار‌های معمولی ندارد.

در این‌مقاله درباره مسیر‌هایی که برای آن‌ها قطار سریع‌السیر وجود دارد مباحثی را مطرح کردیم و سعی کردیم تا درباره این‌قطار‌ها موضوعاتی را مشخص کنیم. برای مشاهده اطلاعات به‌روز و دقیق درباره این‌نوع قطار کافی است به سایت علی بابا مراجعه کنید و در قسمت رزرو بلیط قطار شهر مقصد و تاریخ سفر خود را مشخص کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *