foroshgah.4

4میلیون تومان خط فقر نیست، خط مرگ است

تصویر روز: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: فعالین اقتصادی که در حوزه تولید، واردات یا صادرات کار می‌کنند، دیگر به آمارهایی که در چند سال اخیر داده می‌شود اعتماد نمی‌کنند. اگر بخواهند از این آمار استفاده کنند باید ضریب خطای بسیار زیادی را در نظر بگیرند که مسلما چندان کمکی هم نمی‌کند.

مهراد عباد در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اظهارات معاون وزیر رفاه مبنی بر اینکه خط فقر برای یک خانواده 4 نفره 4 میلیون تومان است، اظهار کرد: این اظهارنظر با آمارهای قبلی که ارائه می‌شد، اختلاف زیادی دارد. ما در ایران آمار دقیقی در مورد هیچ موضوعی نداریم. هر آماری که وجود دارد با خطای بالایی است که شامل خط فقر هم می‌شود. با وضعیت هزینه‌های مسکن، مواد غذایی و… به نظر می‌رسد که میزان خط فقر بسیار بیشتر از این ارقام باشد. اگر خانواده‌ای بخواهد در طول ماه فقط چند بار گوشت بخورد چند برابر این 4 میلیون تومان را باید صرف کند. هزینه‌های اجاره خانه به خصوص در شهرهای بزرگ بسیار زیاد است.

وی در ادامه اضافه کرد: 4 میلیون تومان برای یک خانواده 4 نفره خط فقر نیست بلکه خط مرگ است اگر در شهرهای بزرگ خانه نداشته باشند، فقط باید نان خشک بخورند.

عباد تصریح کرد: در چند وقت اخیر بسیار شاهد اظهارات متناقض بودیم. در بدنه دولت، سازمان‌های مختلف اظهارنظرهای متفاوتی می‌کنند. گاهی این اظهارنظرها مانند همین موضوع خط فقر 4 میلیون تومانی بسیار رادیکال و گاهی هم بسیار پوپولیستی است. در مجموع آمار درستی در اقتصاد ما وجود ندارد. یکی از آمارهای بسیار مهمی که یک بازرگان نیاز دارد آمار واردات و صادرات کشور است که در چند سال گذشته چنین آماری را نداشتیم. البته به تازگی این اطلاعات منتشر شده اما دقیق نیست.

وی با انتقاد از آمارهای اشتباه منتشر شده گفت: مرجع رسمی آمار ما دو نهاد مختلف هستند که آمارهای منتشره آنها در بسیاری موارد مغایرت دارد. برای یک بازرگان مهم‌ترین موضوع ثبات است تا بتواند برنامه دقیق داشته باشد. برای این برنامه‌ریزی نیاز به آمار دقیق و درست دارد. یک صادرکننده برای انجام صادرات به سختی می‌تواند اطلاعات و آمار به دست بیاورد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: فعالین اقتصادی که در حوزه تولید، واردات یا صادرات کار می‌کنند، دیگر به آمارهایی که در چند سال اخیر داده می‌شود اعتماد نمی‌کنند. اگر بخواهند از این آمار استفاده کنند باید ضریب خطای بسیار زیادی را در نظر بگیرند که مسلما چندان کمکی هم نمی‌کند. در حوزه‌های بسیار کمی آمار به نسبت دقیق‌تری داریم برای مثال می‌توان به بازاریابی اشاره کرد که می‌توان به آمار اداره ثبت احوال استناد کنند چراکه به نسبت دقیق است. اما آمارهایی از این دست که در حوزه‌های مختلف به فعالین اقتصادی کمک کند به قدر کافی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برای مثال اگر کسی بخواهد اکسیژن و نیتروژن تولید کند، نمی‌تواند آمار دقیقی پیدا کند که واقعا چه تعداد تولیدکننده در این زمینه وجود دارند. می‌تواند این آمار را پیدا کند که چه میزان پروانه با چه میزان ظرفیت تولید صادر شده اما می‌دانیم که در ایران بسیاری از این پروانه‌ها عملا کار نمی‌کنند، بسیاری هم با ظرفیت بسیار کمتری کار می‌کنند. به خاطر نبود این اطلاعات شاهد هستیم که بسیاری به صورت هیجانی وارد اصنافی می‌شوند در حالی که واقعا بازاری نیست. کسانی که در کرونا وارد تولید اکسیژن شدند الان نمی‌توانند کالای خود را بفروشند چون به آماری استناد کردند که دقیق نبوده است. مثال‌های زیادی از این دست وجود دارد و کسانی که هوشمندانه‌تر رفتار می کنند به این اطلاعات اعتماد نمی‌کنند.

آرگون: خط فقر ۴ میلیون تومانی شبیه طنز و مزاح است

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد ارائه آمار خط فقر ۴ میلیون تومانی اظهار کرد: این موضوع اصلا با واقعیت‌های اقتصادی تطابق ندارد، طبق این گفته سرانه هر فرد 1 میلیون در نظر گرفته شده است. نرخ مسکن، مواد غذایی، حمل و نقل و … نشان می‌دهد که هیچ تطابقی بین این رقم با واقعیت وجود ندارد. با تورمی که ما در این سال‌ها داشتیم مطرح کردن خط فقر 4 میلیون تومانی برای خانواده 4 نفره بیشتر به طنز شبیه است. یک نان خالی امروز 5 هزار تومان است، هزینه‌های دیگر مانند حمل و نقل و انرژی و اجاره مسکن هم مطرح است. مجموع اینها نشان می‌دهد که چنین خبری اصلا همخوان با واقعیت نیست و بیشتر به مزاح شبیه است.

وی افزود: نرخ بانک مرکزی برای خط فقر باید ملاک باشد، یا اینکه نرخ اعلامی مرکز آمار لحاظ شود. مرجع رسمی انتشار آمار در کشور مرکز آمار ایران است. قطعا بین این دو مورد هم اختلافاتی وجود دارد. موضوع آمار نیازمند یک ساماندهی در کشور است که یک مرجع مشخص آماری آن را اعلام کند. امیدواریم که سبدی که در نظر گرفته می‌شود برای تعیین این موضوع سبد مناسبی باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از اعلام اطلاعات و آمار نادرست گفت: یک تصمیم خوب تصمیمی است که مبتنی بر اطلاعات آمار دقیق و درست و به موقع باشد. اطلاعات غیردقیق و غیرمستدل می تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرستی هم شود بنابراین باید اطلاعات دقیق داشته باشیم که بتوانیم مبتنی بر آن تصمیمات درستی بگیریم. بنابراین داشتن اطلاعات و آمار درست و دقیق مهم‌ترین بخش در تصمیم‌گیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *