sarmad.1

راه و راز سرآمدی بیمه سرمد در عصر جدید

تصویر روز: بیمه سرمد از حاشیه‌ها فاصله گرفت تا به متن رقابت برگردد. معمای اصلی اینجاست که راه و راز سرآمدی بیمه سرمد در عصر جدید مدیریت این شرکت کدام است؟ یعقوب رشنوادی و دیگر اعضای هیات مدیره سرمد مصمم هستند تا به جای نگاه به گذشته، در مسیر آینده گام بردارند. سوال مهم این است که چگونه؟ راه کدام است و چه رازی در درون سرمد نهفته است؟

به گزارش تصویر روز به نقل از دنیای بیمه، احمد فاضلی، سید محمد یمنی، یعقوب رشنوادی، امیر مهدی امینیان و مهدی مهدوی، اعضای هیات مدیره بیمه سرمد هستند و سکان هدایت این شرکت را از ابتدای آذرماه امسال رشنوادی بر عهده گرفته است. حضور احمد فاضلی معاون مالی بانک صادرات ایران در مقام رئیس هیات مدیره بیمه سرمد به عنوان یک چهره شناخته شده در امور اقتصادی و مالی، می‌تواند در نقش یک سیاست‌گذار مالی و اعمال حاکمیت شرکتی در این شرکت اثرات مثبت را به ثبت برساند. چه اینکه او به درستی به هنگام معارفه مدیرعامل جدید شرکت از احیای برند بیمه سرمد و افزایش سطح اطمینان و اعتماد مشتریان بیمه سرمد خبر داد و تاکید می‌کند: تلاش همه اعضای هیات مدیره و کارکنان شرکت این است که تصویری که از بیمه سرمد در ذهن مردم ثبت می‌شود، یک شرکت بیمه سالم و خدمتگزار باشد بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم تا سرمد را به یک شرکت معتبر بیمه در کشور تبدیل کنیم که اطمینان را به مشتریان هدیه بدهد. رئیس هیات مدیره بیمه سرمد که تلاش زیادی را در بانک صادرات انجام داده تا در کنار مدیرعامل و هیات مدیره، این بانک را پس از سال‌ها به سود برساند و ثبات مالی را حاکم کند، می‌افزاید؛ اطمینان به برند، مهمترین اتفاق برای یک شرکت است و این می‌تواند وجه تمایز سرمد با سایر شرکت‌ها باشد. چه اینکه به گفته فاضلی، تیم فنی شرکت، باید بهترین شرایط را به بیمه‌گذاران ارائه دهد و امیدوارم با حضور آقای رشنوادی در کسوت مدیرعاملی، بتوانیم به یک برند معتبر تبدیل شویم و ما هم در هیات مدیره نهایت همکاری را با ایشان خواهیم کرد.

ماموریت جدید تیم مدیریت سرمد
مدیرعامل جدید سرمد دانش‌آموخته مقطع دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و دارای سابقه علمی و اجرایی در عرصه بانک، بیمه و بازار سرمایه و البته فناوری اطلاعات است. مدیرعامل سرمد البته یک چهره شناخته شده در صنعت بیمه است و انتخاب فردی برای راهبری این شرکت با سابقه فعالیت در شرکت سرمایه‌گذاری بیمه ایران و همچنین قائم مقامی پژوهشکده بیمه نشان می‌دهد که فصل تازه‌ای در بیمه سرمد قرار است اتفاق بیافتد.

او به همراه دیگر اعضای هیات مدیره و مدیران بیمه سرمد اکنون همدل و متحد یک هدف را نشانه گرفته‌اند که می‌توان آن را در یک جمله خلاصه کرد: احیای برند سرمد و استحکام مالی و شفافیت در شرکت با تکیه بر اعتماد سهامداران و احترام به حقوق بیمه‌گذاران. البته رشنوادی ماموریت دشواری را پذیرفته و همراهی دیگر اعضای هیات مدیره و حمایت سهامداران می‌تواند مسیر احیای برند سرمد و سرآمدی این شرکت در رقابت را هموارتر سازد و از این منظر می‌توان با توجه به حضور فاضلی در ترکیب هیات مدیره بیمه سرمد و برنامه رشنوادی، انتظار داشت که این شرکت بتواند در مسیر جدید گام‌های مستحکم‌تر را بردارد و از این لحاظ به نظر چشم‌انداز سال آینده بیمه سرمد شفاف‌تر، باثبات‌تر و در مسیر رو به پیشرفت خواهد بود، مشروط به اینکه همه تلاش کنند تا از حاشیه‌ها عبور کنند و به متن برگردند. پیام نخست تغییر در مدیریت بیمه سرمد اگر بازگشت آرامش باشد، پیام دوم در نتیجه فعالیت ۲ ماه اخیر ثبات و البته تبیین اهداف و جهت‌گیری‌ها بوده و پیام سوم، بدون تردید اجرای برنامه‌ها و برداشتن گام‌های عملیاتی و استوار بر اساس یک نقشه راه از پیش تعیین شده خواهد بود. از این منظر، ۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۰ می‌تواند برای سرمدی‌ها، طلعیه یک آغاز و تولد دوباره قلمداد شود.

ریل‌گذاری جدید در بیمه سرمد
دوران مدیریت جدید را می‌توان عصر ریل‌گذاری جدید در بیمه سرمد نامید چرا که نهاد ناظر یعنی بیمه مرکزی تاکید دارد که سرمایه شرکت افزایش یابد، همدلی و انسجام در خانواده سرمد حاکم شود، اصول حرفه‌ای و حاکمیت شرکتی و پایبندی به قوانین و مقررات در دستور کار قرار گیرد و هزینه‌ها مدیریت شده، بهره‌وری ارتقا یابد، کنترل‌های داخلی تقویت و حقوق همه ذی‌نفعان و همچنین اصول فنی در نرخ‌ها و قراردادها رعایت شود. روشن است آنچه بیمه مرکزی خواسته، ناشی از برخی خطاها و انحراف‌های گذشته و ترسیم‌کننده مسیر آینده سرمد است.

افزون بر مطالبه بیمه مرکزی، مهم‌تر اینکه همه از راس هرم مدیریتی تا سطوح میانی و حتی نمایندگان در صدد هستند تا پرچم سرمد را برافراشته نگه دارند و نگذارند که اعتماد بیمه‌گذاران و مشتریان آسیب ببیند. تردیدی نیست که سهامداران دنبال افزایش ثروت‌آفرینی و روند فزاینده سود‌سازی هستند و بیمه‌گذاران هم پرداخت دقیق، به موقع و منصفانه خسارت‌‌ها و ایفای تعهدات را طلب می‌کنند. در این میان اما بازخوانی آنچه مدیرعامل بیمه سرمد می‌گوید، نشان می‌دهد که قرار است رنسانسی واقعی و نه نمایشی رخ دهد.

مسیر اصلاحات در بیمه سرمد
یعقوب رشنوادی خود را امانت‌دار بیمه سرمد عنوان می‌کند و می‌گوید تلاش دارد از این امانت صیانت و حفاظت کرده و به عدالت و انصاف رفتار کند. راهبر جدید سرمد از همان هفته نخست به صراحت اعلام کرد که هدف‌اش تمرکز بر کار حرفه‌ای، برنامه‌محوری و بیمه‌داری نوین است. اما مسیر اصلاحات در بیمه سرمد از کجا می‌گذرد و چه الزاماتی دارد و شرکتی که او هدایت آن را بر عهده گرفته، قدرت و مزیت کافی را برای رقابت سالم و شفاف داراست؟

یکی از رازها و مزیت‌های بیمه سرمد، سرمایه انسانی جوان و البته با تخصص و تجربه لازم، دارای انگیزه و ایده است، تلاش برای انسجام و اتحاد و حرکت بر پایه یک برنامه شفاف می‌تواند یکی از موتورهای رشد و حرکت مثبت در آینده باشد. چه اینکه شرکت‌های بیمه جوان، دارایی پویایی و قدرت یادگیری و نوآوری بالاتری نسبت به شرکت‌های قدیمی هستند و برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و اصلاح انحراف‌ها و خطاها، می‌توان از الگوی خرد جمعی برای یک جهش مناسب در کوتاه‌مدت بهره‌مند شد.

بر همین اساس بیمه سرمد می‌تواند و از این مزیت برخوردار است که بتواند از منابع خود به نحوی مناسب‌تر و بر اساس یک برنامه عملیاتی دقیق استفاده ببرد و مسیرهای جدیدی را هم در عرصه رقابت با دیگر بیمه‌گران، هم در عبور از بیمه‌گری سنتی و هم بهینه‌سازی ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها باز کند. ابتدا لازم است که موانع برداشته شده و حمایت‌ها جدی‌تر و عملیاتی‌تر شود و این مهمترین و شاید دشوارترین کاری است که رشنوادی باید در ماه‌های پیش رو انجام دهد تا نگاه‌ها در سرمد به سوی آینده باشد نه گذشته.

رشنوادی و حضور در میدان
دنیای بیمه دیگر دنیای پشت میز نشستن و دستور دادن برای فروش بیشتر نیست، بلکه دنیای آینده بیمه‌گران، دنیای حضور در میدان است. برای دیدن کاستی‌ها، رصد رفتار رقبا، شنیدن مطالبات و دغدغه‌ها، تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها و تبدیل آن به مزیت‌ها. دستکم آنچه از عملکرد کوتاه‌مدت مدیریت بیمه سرمد می‌توان دریافت، این است که او اهل نشستن نیست و عزم حرکت دارد تا بلکه بیمه سرمد برخیزد. رشنوادی برای ترمیم آسیب وارده به اعتماد مشتریان و تقویت روحیه شبکه فروش نباید هیچ فرصتی را از دست بدهد و خودش راسا در میدان حاضر شود و اعلام کند که دوران اصلاحات و پیشرفت سرمد فرارسیده است. سفرهای هدفمند به استان‌ها و مناطق اقتصادی مهم، گفتگو با مشتریان قدیمی و بالقوه، استفاده از ظرفیت‌های بانک صادرات ایران، نشست‌های برنامه‌ریزی شده و تفاهم با روسای شعب و کالبدشکافی عملکرد آنها و مطالبه برنامه عملیاتی با اهداف روشن و قابل رصد از جمله گام‌هایی است که به نظر در اولویت کاری رشنوادی قرار گرفته است.

راه‌های پیش روی سرمد
بیمه سرمد دارای مزیت‌ها، فرصت‌ها و البته ظرفیت‌های ویژه‌ برای رقابت در صنعت بیمه است اما شاه‌کلید این مزیت‌ها و فرصت‌ها در سلامت و شفافیت نهفته است. بانک صادرات ایران می‌تواند ظرفیت‌های خوبی برای این شرکت ایجاد کند و انتظار از سهامداران عمده از جمله بانک صادرات هم همین است که استراتژی و نگاه بلندمدت داشته باشد؛ اما صرف اتکای به ظرفیت‌های بانک معجزه ایجاد نخواهد کرد، همچنان که تجربه دیگر شرکت‌های بیمه وابسته به بانک اکنون پیش روی همه قرار دارد. نخستین گام در مسیر اصلاحات مالی بیمه سرمد، با پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت به ۷۵۰ میلیارد تومان در حال برداشته شدن است. گامی که نتیجه آن ارتقای سطح توانگری شرکت، افزایش ظرفیت نگهداری مجاز و امکان جذب پرتفوی جدید و ثروت‌آفرینی برای سهامداران خواهد بود.

اکنون همه در انتظار شنیدن خبرهای خوب از بیمه سرمد هستند و با پشت سر نهادن گذشته‌ها و البته درس گرفتن از تجربه‌ها و نگاه به آینده، سرمدی‌ها باید عزم خود را جزم کرده و اصلاحات را آغاز کنند. نقشه راه بیمه سرمد قرار است به زودی رونمایی شود. به نظر این شرکت می‌تواند دستکم ۴ سال باثبات، متمایز و متفاوت را تجربه کند. آیا زمستان ۱۴۰۰ فصل بهار دوباره سرمد خواهد بود؟ اندکی باید صبر پیشه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *