شرکت های بیمه به افزایش «سواد بیمه» کمک کنند

 

MR. Hadi

تصویر روز: یکی از دلایل روند آهسته توسعه بیمه زندگی در کشور ما شناخت اندک مردم درباره این بیمه است.

اطلاع رسانی و تبلیغات بیمه گران که اغلب با استفاده از روش ها و رسانه های سنتی و غیر دیجیتالی (که در نوع خود پرهزینه و گران نیز هستند) انجام شده است، به خاطرمحدودیت های مربوط به خود، در زمان مناسب و به حد کافی در افزایش دانش بیمه ای جامعه موثر نبوده و نتوانسته مزیت های بیمه زندگی را در جامعه تبیین کند، به طوری که بیمه شدگان قراردادهای گروهی بیمه زندگی هم از مزایای آن بی اطلاعند. این در حالی است که فضای دیجیتال از توزیع یافتگی تنوع بالا بنا به سلیقه و ذائقه مخاطب برخوردار است و با کمترین هزینه می تواند اطلاعات را به دست مردم برساند. بر اساس مطالعه 2014 بانک جهانی که توسط پژوهشکده بیمه (در گزارش پژوهشی توسعه بیمه بهبود شمول مالی بر بستر فناوری های دیجیتال) منتشر شده است، افرادزیادی به دلیل سطح پایین سواد مالی توانایی مدیریت و برنامه ریزی امور مالی و اتخاذ تصمیم بهینه را ندارند. این افراد اهمیت بیمه را درک نمی کنند و فکر می کنند به آن نیاز ندارند، آنها تمایلی ندارند که بخشی از درآمد خود را در ازای پوشش زیان احتمالی، هزینه کنند. طبق نظرسنجی که در سال 2017 در داکای بنگلادش از افراد کم در آمد انجام شده است، اکثر مردم درباره بیمه شنیده بودند، اما تنها 14 درصد آنها در بیمه سرمایه گذاری کرده بودند، در حالی که پس از توضیح در مورد نیازها و مزایای بیمه، 54 درصد به خرید بیمه تمایل نشان داده اند.
این شرایط در کشور ما به روشنی قابل مشاهده است. مردمی که دارای پیشینه و زمینه ذهنی پس انداز برای خود و بازماندگان هستند و در مواردی با فعالیت های خیرخواهانه مانند گل ریزان و … به کمک افراد بی بضاعت نیز می آیند، از بیمه زندگی فقط نام آن را شنیده اند و از امتیازات متععد آن بی اطلاعند در حالی که اگر به واسطه فناوری دیجیتال به مزایای بیمه به ویژه بیمه زندگی و جایگاه آن در کمک به دیگران در قالب سرمایه مشخص یا مستمری، واقف شوند، بخشی از درآمد ماهیانه و سالیانه خود را نه تنها برای خود بلکه برای کمکبه دیگران نیز سرمایه گذاری می کنند. کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری دیجیتال در سایر کسب و کارها توانمندی هایی از خود نشان داده اند که در صورت وجود زمینه های مساعد صنعت بیمه، به این حوزه نیز رغیب می شوند و در عین کسب درآمدهای قابل پیش بینی و در دسترس، موجبات تحول در بازاریابی و فروش بیمه ها و بخصوص بیمه های زندگی را فراهم می آورند.
به نظر من یکی از ابزارهای توسعه به کمک فناوری دیجیتال، داده کاوی در اطلاعات بیمه نامه های صادر شده در چند ده سال گذشته به منظور بررسی سطح سواد بیمه ای بیمه گذاران و تلاش و برنامه ریزی برای افزایش سواد بیمه ای بیمه گذاران از یک طرف و طراحی، عرضه و معرفی محصولات با توجه به سلایق و نیازهای مشتریان از طرف دیگر به موجب این فناوری است.
شاید وقت آن باشد که شرکت های بیمه که بانک های اطلاعاتی خوبی در اختیار دارند، به کمک کارشناسان بازاریابی و فناوری دیجیتال در بیمه بیایند و به آنها در داده کاوی برای تولید محتواهای جذاب، ساده و روان، ساختن فرآیندهای بیمه بازی وار شده و … برای افزایش آگاهی نسبت به ریسک و راهکارهای بیمه ای، کمک کنند و به این ترتیب از تحول ناشی از فناوری دیجتال، برای ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا از داده های موجود و توسعه بیمه های زندگی و رونق کسب و کار خود، کارگزاران و نمایندگان بهره مند شوند.

علیرضا هادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *