khodro.5

موافقت کمیسیون تلفیق با واردات خودرو

تصویر روز: سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: اعضای این کمیسیون با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۱۰هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی در سال آینده موافقت کردند.

رحیم زارع در نشست خبری این کمیسیون افزود: بر اساس مصوبات امروز، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده با واردات این خودرو‌ها و ماشین‌آلات سنگین با تعرفه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، موافقت کرد و درآمد حاصل از این موضوع جهت تأمین مالی شبکه راه آهن و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار‌های عادی، سریع‌السیر، شهری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در خطوط ریلی و بخش راهسازی با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز هزینه می‌شود.
وی ادامه داد: به منظور توسعه اشتغال زندانیان با همکاری بخش عمومی غیردولتی، سود حاصل از سرمایه‌گذاری بخش عمومی غیردولتی در زندان‌ها برای اشتغال زندانیان حین حبس، پس از تأیید سازمان زندان‌ها مشمول مالیات با نرخ صفر شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ افزود: مجلس با تخصیص هزار میلیارد تومان برای تجهیز جمعیت هلال احمر با انتشار اوراق در سقف ۸۸ هزار میلیارد تومان موافقت کرد.
زارع تصریح کرد: شهرداری‌های شهر‌های بیش از ۵۰۰ هزار نفر موظف هستند بابت صدور هر فقره پروانه ساختمانی اعم از مسکونی، صنعتی و تجاری، دو درصد عوارض از متقاضیان پروانه وصول کنند و به حساب درآمد عمومی در اختیار نیروی انتظامی قرار دهند.
این نماینده مردم گفت: تمامی رده‌های بسیج، پایگاه‌های مقاومت، سالن‌های ورزشی و امدادی، پاسگاه‌ها، کلانتری‌ها و موز‌ه‌های دفاع مقدس از پرداخت انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز معاف شدند.
وی تصریح کرد: تمامی واحد‌های آموزشی، مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه‌های آب و فاضلاب، برق و گاز در سطح الگوی مصرف معاف شدند.
زارع با تأکید بر اینکه موارد مطرح شده، مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ هستند، اضافه کرد: نرخ ۴ درصد حقوق گمرکی برای واردات کالا‌های اساسی مانند دارو، تجهیزات، ملزومات پزشکی و نهاده‌های دامی و کشاورزی که در بودجه ۱۴۰۱، ۴ درصد بود به یک درصد تقلیل یافت، زیرا مأخذ نرخ ورودی ارز ۲۳ هزار تومانی تعیین شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و آب و برق خوزستان مکلف شدند از محل منابع داخلی خود و بخشی از اعتبارات تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی در قالب وجوه اداره شده نسبت به تأمین هزینه‌های خرید و نصب کنتور‌های حجمی و هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی اقدام کنند، اصل و مبلغ تسهیلات پرداختی بدون دریافت سود بوده و باید به صورت اقساط باشد.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس گفت: در سال ۱۴۰۱ مجموعه ارزش انواع خودروی سواری و وانت دو کابین که دارای شماره انتظامی شخصی بوده و در اختیار مالکین، افراد خانوار‌ها و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تحت تکفل آن‌ها هستند باید مالیات پرداخت کنند.
زارع، افزود: خودرو‌های سواری و وانت دو کابین تا سقف یک میلیارد تومان معاف از پرداخت مالیات هستند، اما تا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد؛ تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۲ درصد؛ تا مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان، ۳ درصد و نسبت به مازاد ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۴ درصد مالیات پرداخت می‌کنند.
وی ادامه داد: در رابطه با واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران قیمت نرخ مالیات اینگونه تعیین شد که تا سقف ۱۰ میلیارد تومان معاف از مالیات هستند، اما نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد، یک در هزار، نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان، ۲ در هزار، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، ۳ در هزار، نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان، ۴ در هزار، نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان، ۵ در هزار مالیات پرداخت می‌کنند.
زارع افزود: بدهی‌های بانکی و مالیاتی مربوط به طرح‌های برق‌آبی و مطالبات پیمانکاران و مشاورین این طرح‌ها از محل مطالبات وزارت نیرو و شرکت توانیر از دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تکلیفی و تمام شده برق به صورت جمعی – خرجی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان قابل تسویه و تهاتر است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: باید توجه شود موارد مطرح شده باید در صحن علنی توسط نمایندگان تصویب شود و شورای نگهبان نیز باید آن‌ها را تأیید کند.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص برگزاری نشستی با حضور رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تصمیم‌گیری برای ارز ترجیحی و اطلاع اعضای هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق از برگزاری این نشست، گفت: در اخبار این موضوع طرح شد، اما برگزاری این نشست صحت نداشته و تاکنون تصمیم و نشستی در خصوص نرخ ارز ترجیحی توسط ریاست مجلس و اعضای کابینه دولت برگزار نشده است.
زارع خاطرنشان کرد: کمیته‌ای بین دولت و مجلس برای تعیین تکلیف نرخ ارز ترجیحی تشکیل شده، و نشست‌هایی برگزار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *