khodro.namayeshgah

جزئیات مالیات خودروهای لوکس

تصویر روز: مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با تشریح جزئیات دریافت مالیات از خودروهای لوکس بالای یک میلیارد تومان گفت: مهلت پرداخت این مالیات تا پایان بهمن در نظر گرفته شده است.

علی رستم‌پور مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط زنده با شبکه خبر در مورد مصوبه مجلس که در قالب قانون بودجه 1400 به عنوان مالیات بر خودرو لوکس آورده شده و اخیرا برای اولین بار به عنوان پایه مالیات بر ثروت اجرا می‌شود، گفت: در مورد خودروهایی که ارزش خودروی فرد و افراد تحت تکفل زیر 18 سال او بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول این مالیات می‌شود و خودروهای با ارزش یک میلیارد تومان از این نوع مالیات معاف است.

وی در مورد اینکه در لایحه بودجه 1401 چه برآوردی از مالیات بر خودروهای لوکس پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: اجازه دهید تا زمان تصویب لایحه در مجلس رقم مالیات بر خودروهای لوکس را نگویم.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: دارندگان خودروهای لوکس تا پایان بهمن ماه سال جاری فرصت دارند، مالیات بر خودروهای خود که بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارند را بپردازند و یا در صورت اعتراض تا این زمان نسبت به مالیات خود اعتراض کنند.

به گفته رستم‌پور؛ طبق برآورد بیش از 18 هزار خودروی لوکس بر اساس معیار قیمت‌گذاری ماده 42 قیمت پایه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور وجود دارد که مشمول اعمال ضرایب مالیاتی و همچنین اصلاح قیمت بر اساس نرخ ارز ترجیحی می‌شود.

رستم‌پور گفت: برای 106 هزار نفر از دارندگان خودروی لوکس پیامک مالیات ارسال شده است که این مالکان که ارزش خودروهای آنها بیش از یک میلیارد تومان است تا پایان بهمن ماه فرصت دارند، مالیات خود را بپردازند.

وی اضافه کرد: کسانی که بالای 18 سال سن داشته باشند هر کس مالیات خودروی خود را باید جداگانه بپردازد، اما در خانوار کسانی که زیر سن قانونی و 18 سال باشند مجموع ارزش خودروهای تحت تملک سرپرست خانوار و اعضای تحت تکفل زیر سن قانونی اگر بیش از یک میلیارد تومان باشد مشمول این مالیات می‌شود.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در مورد نرخ این نوع مالیات بر خودروهای لوکس گفت: ارزش خودرو تا زیر یک میلیارد تومان معاف از مالیات، بالای یک میلیارد تومان تا یک و نیم میلیارد تومان، یک درصد، ارزش یک و نیم تا سه میلیارد دو درصد، ارزش خودرو از 3 تا 4.5 میلیارد تومان به میزان سه درصد و خودروهای به ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان 4 درصد، مالیات بر خودروهای لوکس باید بپردازند.

رستم‌پور همچنین گفت: ملاک ارزش‌گذاری خودرو بر اساس جدولی است که برای محاسبه نقل و انتقال خودرو، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض شهرداری که هر سال از صاحبان خودرو گرفته می‌شود و در دی ماه ابلاغ می‌شود، مورد ملاک قرار می‌گیرد.

وی این را هم گفته که در مورد خودروهای داخلی ملاک قیمت کارخانه است، زیر بین قیمت کارخانه و قیمت بازار تفاوت وجود دارد، اما در مورد خودروهای وارداتی ملاک ارزش گمرکی خودرو است که این ارزش هم طبق نرخ ارز مرجع مبنای حقوق گمرکی یعنی همان هر دلار 4200 تومان محاسبه می‌شود و در حال حاضر جدیدترین خودروی وارداتی سال 2017 و ماقبل آن است، بنابراین مبنای محاسبه ارزش خودرو، ارزش گمرکی وارداتی است.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: مردم می‌توانند به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی https://www.intamedia.ir/ مراجعه کنند و همه اقلام خودروی خود را مشاهده کنند.

وی افزود: این نوع مالیات بر خودروهای لوکس امسال برای اولین بار است که مطالبه می‌شود و قرار نیست فشار مضاعفی به پرداخت‌کننده مالیات وارد شود و فقط به خودروهای به ارزش بیش از یک میلیارد تومان اعمال می‌شود. به عنوان مثال خودرویی که 10 میلیارد تومان ارزش داشته باشد، از 4.5 میلیارد تومان به بالا نرخ 4 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

رستم‌پور گفت:‌مالکان این خودروها تا پایان بهمن ماه فرصت دارند مالیات خود را بپردازند. سازمان مالیاتی اگر سازمان مالیاتی بتواند از مجلس مصوبه بگیرد که بر اساس حکم بند ج تبصره 6 قانون بودجه 1400 این مالیات گرفته می‌شود. اگر در لایحه 1401 هم این بند مصوب شود، سال آینده هم مالیات بر خودروهای لوکس گرفته می‌شود، زیرا به موجب اصل 51 قانون اساسی هر نوع مالیات باید به موجب قانون از مردم گرفته شود.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: این حکم در قانون بودجه سال 99 هم بود، اما به مرحله اجرا درنیامد و امسال برای اولین بار اجرا می‌شود.

وی در مورد اینکه مردم چگونه از ارزش قیمت و ارزش خودروی خود باخبر شوند، گفت: اطلاعات ارزش خودروها از طریق درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی قابل دسترس است که هر کس با شماره ملی و شماره موبایل به نام خود می‌تواند وارد سامانه شود، احراز هویت شود، اطلاعات او و خودروهای به نام او و ارزش خودرو در آن سامانه اعلام می‌شود و میزان مالیات تعلق گرفته به او هم در آنجا ذکر می‌شود.

رستم‌پور همچنین گفت:‌ دارندگان خودرو می‌توانند از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی، مالیات تعلق گرفته به خودروی خود را نقدی پرداخت کند و فرض بر این است که کسانی که دارنده این خودروها هستند، امکان پرداخت نقدی مالیات هم برای آنها وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *