1137414 770

تولید نفت ونزوئلا با کمک ایران دو برابر شد

تصویر روز: منابع آگاه در صنعت نفت می گویند، تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر با کمک‌ ایران که به این کشور کمک می کنند تا تحریم های آمریکا را دور بزند، 2 برابر شده است.

 تحلیلگران صنعت نفت می گویند، تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر با کمک فنی ایران و سایر بازیگران که به این کشور کمک می‌کنند تا تحریم های آمریکا را دور بزند، 2 برابر شده است اما صنعت نفت این کشور در حال حاضر در نزدیکی بالاترین ظرفیت خود کار می‌کند و بعید است که بتواند بیشتر از سطح کنونی تولید نفت داشته باشد.

منابع آگاه در صنعت نفت به «میامی هرالد» گفته‌اند تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر 2020 (ماه گذشته میلادی) به‌طور متوسط به 900 هزار بشکه در روز رسیده است و می‌تواند در ماه ژانوه (ماه جاری میلادی) به 850 هزار بشکه در روز برسد که این امر بیشتر به لطف محموله‌های منظم تینر از ایران رخ داده است که به ونزوئلا اجازه داد تا کاهش تولید داخلی را جبران کند.

این تینرها، معمولاً مشتقات نفتی معروف به نفتا هستند که برای کاهش ویسکوزیته (چسبندگی) نفت خام فوق سنگین ونزوئلا ضروری‌اند.

به گزارش فارس، این ارقام و آمار جدید که در تضاد با رقم 450 هزار بشکه در روز تولید در ابتدای سال 2020 است، تردیدها در مورد اعلام نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که چند هفته گذشته گفته بود تولید نفت ونزوئلا به یک میلیون بشکه در روز رسیده است، از بین می‌برد.

به گفته کارشناسان، هرچند این سطح (تولید) هنوز یک مقدار نسبت به اعداد واقعی اغراق دارد، اما واقعیت این است که کاراکاس، در حال حاضر از بهبود قابل توجهی در درآمدهای نفتی برخوردار شده است.

خوان فرناندز، مدیر ارشد اجرایی برنامه ‌ریزی سابق شرکت دولتی دولتی نفت ونزوئلا (PDVSA) گفت: «در واقع، آنها میزان تولید را افزایش داده‌اند و چندین عامل وجود دارد که این موضوع را نشان می‌دهد.»

«دلیل اصلی این امر، این است که آنها تینر ایرانی دریافت کردنده‌اند و آن را مستقیما در تولید نفت سنگین اورینوکو استفاده می‌کنند.»

فرناندز افزود: افزایش تولید به همراه افزایش شدید قیمت نفت، درآمد اضافی قابل توجهی را برای دولت مادورو فراهم می‌کند و این امر به تقویت پیش‌بینی‌ها کمک می‌کند که ونزوئلا در سال 2022، نخستین تولید ناخالص داخلی خود (GDP) در شش سال آینده را ثبت خواهد کرد.

تولید نفت خام ونزوئلا به تدریج طی چند سال از 3.2 میلیون بشکه در روز (در زمان روی کار آمدن هوگو چاوز، رئیس جمهور قبلی این کشور) کاهش یافت. در زمان روی کار آمدن مادورو در سال 2013، تولید نفت این کشور به 2.5 میلیون بشکه در روز رسید و به علت عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت، سطح تولید تا سال 2018 به روزانه 1.34 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. پس از اینکه آمریکا، شرکت دولتی نفت ونزوئلا را در سال 2019 تحریم کرد، سطح تولید نفت خام این کشور به زیر یک میلیون بشکه کاهش یافت.

نفتای ایران که برای دور زدن تحریم‌ها از مسیرهای مبهم به دست ونزوئلا می‌رسد، برای فروش نفت خام میدان نفتی اورینوکو ضروری است؛ نفت این میدان برای فروش در بازارهای جهانی نیاز به رقیق شدن دارد.

شرکت‌‌های کشورهای ثالث هنگام معامله با ونزوئلا در معرض خطر بزرگی قرار می‌‌گیرند، چراکه امکان دارد به‌دلیل انجام این کار تحریم شوند و این تحریم می‌تواند دسترسی آنها به سیستم مالی بین‌المللی که بیشتر با دلار آمریکا صورت می‌گیرد را پایان دهد. شرکت روسی «روس نِفت» در مارس 2020 به دلیل همین نگرانی‌ها سهم خود واگذار کرد.

اما ایران که قبلا تحریم شده بود، نگرانی و ترس «روس نِفت» را ندارد و به تامین تینر برای ونزوئلا ادامه داد.

خوان فرناندز توضیح داد، هر بشکه تینر به ونزوئلا اجازه می‌دهد تا 3 بشکه از میدان نفتی اورینوکو تولید داشته باشد. وی افزود: «تخمین زده می‌شود از این میدان نفتی روزانه 450 تا 500 هزار بشکه نفت تولید شود که بیشتر به کمک ایران انجام شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *